Annons

DIgital ersättare för analog Minolta 550si?

Produkter
(logga in för att koppla)

MisanJ

Ny medlem
Hej,

Jag har letat runt på Forumet men inte lyckats hitta något svar på min fråga. Kanske någon ändå kan hjälpa mig? Jag hade för några år sedan en Minolta MAXXUM 550si som jag var väldigt nöjd med, både hanteringsmässigt och bildmässigt - dock en analog sådan. Köpte för ett par år sedan en digital systemkamera (vet inte om det kan kallas för systemkamera....fast objektiv). TÄnker inte ens tala om vad jag köpte för jag är absolut inte nöjd med den, vare sig hur den känns eller hur bilderna blir. Och framförallt så saknar jag den manuella zoomen. Funderar på om det går att få tag på en bra dig systemkamera till bra pris som har ersatt den Minolta jag hade innan. Och den viktigaste frågan av allt är väl hur lika en analog och digital isåfall är? Kan man döma en digitalkamera efter dess analoga föregångare? I vilket fall som helst är jag tacksam för alla tips. Jag är en helt vanlig amatörfotograf som vill fotografera familj och vänner, semestrar, speciella platser etc. Hade ett 35-70 och 75-300objektiv som jag var väldigt nöjd med. Tack på förhand! /Misan

Det närmsta du kan komma din 505:a(?) är KM:s D5D.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9969

Den kan du hitta begagnad till hyfsade priser.

Annars finns den i lite uppdaterad version som ny och heter Sony A100. (Sony köpte ju KonicaMinoltas kameradivision för några år sen)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12783

Men det kan vara värt att vänta på uppföljaren A200 som kommer under Februari och lär vara förbättrad på ett flertal punkter.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16273

Kamerorna är mycket bra och lätta att använda. Du kommer garanterat att känna igen dig från din analoga.

Frågetecken kring beteckning?

När jag köpte min Minolta fick jag besked på att det en felaktig beteckning på den - att 550si inte skulle säljas i EUropa utan i USA men att det hade blivit fellevererat och därför såldes ändå. Sant eller inte....? Men den heter faktiskt MAXXUM 550 si.

Re: Frågetecken kring beteckning?

MisanJ skrev:
När jag köpte min Minolta fick jag besked på att det en felaktig beteckning på den - att 550si inte skulle säljas i EUropa utan i USA men att det hade blivit fellevererat och därför såldes ändå. Sant eller inte....? Men den heter faktiskt MAXXUM 550 si.

Det stämmer säkert men här (sverige) hette dom Dynax500/505

OK, det visste jag inte så nu har jag lärt mig något idag också. Tack. 5d verkar ju vara en jättebra kamera om man får döma efter vad folk säger. Jag ska kolla runt lite. Tack!

Vad var det för kamera du inte var nöjd med?

Anledningen till min fråga är att många som går från digital kompakt till digital systemkamera, i början faktiskt upplever en försämring av bilderna. En digital systemkamera bearbetar inte bilden så hårt som en digikompakt. Det är för att systemkameraanvändaren förväntas göra en del efterarbete själv och då är det bättre att börja med en så orörd bildfil som möjligt. Man kan iofs öka vissa parametrar i kameran så bilden blir mer färdig direkt om man vill.

Fördelen med system är ju framförallt möjligheten att byta optik som är speciellt avsedd för just det DU vill plåta och att du kan ha full kontroll på det du gör.

Om man "bara" tar lite semesterbilder vill jag påstå att du inte kan se nån skillnad på bilderna om man bara gör 10*15 kopior. En hyfsad långzoom i någorlunda nätt format från nån större tillverkare för en 3-4 tusen ger mkt bra bilder.

Tycker absoulut att du ska vänta på A200an eller köpa A100nu. Jag har en A100 och har även provat en Dynax5D, och det är ganska stor skildnad i både autofocus och kvalite på displayen och sökaren. Ja hela kameran känndes inte lika bra helt enkelt. Tycker du ska prova dom själv så märker du snabbt vilken du vill ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto