Annons

Digital Photo Professional <-> EOS 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Jag tankade ganska omgående ned DPP 1.5 när den blev tillgänglig på Canons sida och tyckte att de ÄNTLIGEN lyckats göra en bildvisare/raw konverterare. Den funkar bra och dessutom hinner man inte anlägga skägg under bildvisning. RAW konverteringen funkar kanon, lika bra resultat som Camera Raw faktiskt och dessutom bra färgbalansfunktioner för jpegar.

Det enda som irriterar är att man inte kan justera skärpa direkt i gränssnittet utan bara när man sparar.

Men: Efter att ha tagit några hundra bilder med EOS 1D varav ca 50-100 bilder i RAW format (.TIF) och konverterat dessa, tyckte jag EOS 1D var bedrövligt dålig. Hemska färger där högdagrar bränner ut och ful moiré . Inget av detta har jag sett med EOS 10D's raw filer.

Av en händelse satt jag och kikade på en del raw filer från EOS 1Dn som jag denna gång körde igenom Camera Raw. Inget av dessa fula fenomen syndes!!!

Jag har inte batchat dessa genom C! Pro så den jämförelsen har jag inte tittat på.

Är det någon annan som har sett hemsk moiré efter rawkonvertering i DPP 1.5 ???

MVH /Micke

Tre (4) olika raw applikationer, tre resultat

Bilderna är utdrag från fyra olika konverteringar till en 16Bitars tiff från varje program.
Alla inställningar på defaultläget, inkl ev skärpning. Jag blev tvungen att vitbalansera med pipettklick i både Capture One DSLR Pro och Adobe Camera RAW. Därför gjorde jag det även i DPP, detta gjorde dock ingen synbar skillnad.
Jag valde medvetet sRGB som färgrymd vid konvertering i samtliga apps, inte det bästa, men det skulle ju visas på webben.

Från vänster:
1. Digital Camera Professional 1.5.0.3
2. Adobe Camera RAW 2.0
3. Adobe Camera RAW 2.3
4. Capture One DSLR Pro 3.6

Lägg märke till de märkliga färgskiftningarna i högdagrarna på DPP konverteringen!!

/Micke

Bilagor

• utdrag.jpg
    utdrag.jpg
    44.5 KB · Visningar: 758
Intressant det här. Eftersom det inte finns något blått på de ställen Canon-varianten är blå (i det ljusa) i de andra varianterna gissar jag att det är färginterpoleringen som är konstig i DPP.

Som synes nedan lyckas VNG-algoritmen i dcraw inte så bra den heller, även om det ser bättre ut än Canonbilden. Det blå som finns i dcraw-varianten ska dessutom förstärkas lite jämfört med här där färgen är helt okorrigerad.

När jag ändå har uppe en jämförelse mellan olika råkonverterare är det förstås kul att titta på skärpan också. Adobes syns att den är skärpt, Capture One är skarpare men har också lite artefakter. Capture One ger jämnare ytor än dcraw, som här är helt oskärpt, men ändå ganska skarp (tål dock inte att skärpas särskilt mycket).

Moaré är väl för övrigt när det blir konstiga effekter i mönster, alltså inget just i den här bilden.

Bilagor

• utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    33.6 KB · Visningar: 693
dcraw

IAF skönt att du får samma resultat! ;)

Men, vad är dcraw för något? Du kanske har nån trevlig länk?

Det finns ju naturligtvis en uppsjö av olika varianter på konverterare, ska nog testa med Canons äldre varianter också, FileViewer Utility och EOS Viewer Utility.

Sen finns ju Breeze Browser, men den har jag aldrig labbat med.

Det märkligaste är ialla fall att jag inte ser några som helst konstigheter med DPP om jag konverterar filer från en EOS 10D.De resultaten blir i princip likvärdiga som att göra konverteringen i CameraRaw .

MVH /Micke

AlfaGTV skrev:
Men, vad är dcraw för något? Du kanske har nån trevlig länk?
Jag kan berätta alltför mycket om dcraw, fast jag tror inte du har någon nytta av programmet ;-)

Finessen med dcraw är att det består av en enda liten textfil med programkod (C) som läser i princip alla råformat som finns. Det är främst de som använder operativsystem som inte kameratillverkaren tillverkar programvara för som använder dcraw, fast det är också en bra försäkring för de som är oroliga att deras gamla råfiler inte kommer kunna läsas av nya program/datorer.

ska nog testa med Canons äldre varianter också, FileViewer Utility och EOS Viewer Utility.
Bra idé.

Sen finns ju Breeze Browser, men den har jag aldrig labbat med.
Breeze Browser använder Canons konvertering. Bilden nedan visar den - stöder verkligen DPP Canon EOS 1D?

Bilagor

• utsnitt2.jpg
    utsnitt2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 607
kaw skrev:

Breeze Browser använder Canons konvertering. Bilden nedan visar den - stöder verkligen DPP Canon EOS 1D?

Citat från Canon USA:
"The current version, DPP v1.0, can view, edit and process RAW images as well as JPEG files from EOS-1D, EOS-1Ds and EOS-1D Mark II cameras only.
Future support for the EOS 10D and EOS Digital Rebel is planned although the release schedule is not yet available."

Finns på sidan:
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=325&modelid=7474

Jag har ju svårt att tro att de plockat bort stödet för EOS 1D i en senare version. ;) Men man vet aldrig.

/Micke

DPP 1.5 stödjer följande filformat enligt manualen

Så nånting har de missat...
Jag klurar på om det har med CCD sensorn i EOS 1D ??? Den är ju rätt unik i EOS serien med denna.

Bilagor

• support_dpp1.5.jpg
    support_dpp1.5.jpg
    29.8 KB · Visningar: 549
Jämförelse Canon program

Nu har jag ju börjat laborera, så då kan jag väl slutföra också.

Här kommer en bild bestående av konverteringar från samma råfil som den första.

Från vänster:
1. Canon File Viewer Utility 1.3.2
2. Canon Digital Photo Professional 1.5
3. Conon EOS Viewer Utility 1.2.1

Alla är körda med Camera settings och inga justeringar är gjorda.

Jag vet vilket program jag kommer att använda fortsättningsvis :)

Bilagor

• utdrag canon.jpg
    utdrag canon.jpg
    45.5 KB · Visningar: 519
ANNONS
Götaplatsens Foto