Annons

Digitala bilden blir verklighet - upplösning / ppi / mm

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Hej, jag har ett tag nu försökt få tag i en lista som man kan gå efter när man skapar digitala bilder som skall användas till print.
Listan jag letar efter skall vara i stil med nedstående:

Upplösning Storlek ppi
1024x768 10mm x 12mm 340 ppi

Varför jag är ute efter en sådan lista är för att jag skall kunna använda den när jag skall ex göra en A2 utskrift.
Just nu använder jag 340 ppi på allt jag gör, men det kanske inte är bra nog. (Jag är bara ute efter bästa möjliga resultat, skrivaren/utskriften skall ej försämra bilden.)

Snälla hjälp mig reda ut detta, så jag slipper lägga timmar på en bild som inte blir i rätt storlek.

???

Hej, jag har ett tag nu försökt få tag i en lista som man kan gå efter när man skapar digitala bilder som skall användas till print.
Listan jag letar efter skall vara i stil med nedstående:

Upplösning Storlek ppi
1024x768 10mm x 12mm 340 ppi

Varför jag är ute efter en sådan lista är för att jag skall kunna använda den när jag skall ex göra en A2 utskrift.
Just nu använder jag 340 ppi på allt jag gör, men det kanske inte är bra nog. (Jag är bara ute efter bästa möjliga resultat, skrivaren/utskriften skall ej försämra bilden.)

Snälla hjälp mig reda ut detta, så jag slipper lägga timmar på en bild som inte blir i rätt storlek.

Förstår inte riktigt vad du menar. Det enda viktiga är att du har tillräckligt hög upplösning på din bild. Vilket bildbehamdlingsprgram som helst kan du använda och se vilken upplösning din bild räcker till. Sedan kan man ju alltid interpolera upp bilden. Har du runt 300 ppi så blir det bra. Till större bilder som ska betraktas på lite längre håll räcker 200 ppi mer än väl. Till A2 räcker 100-150 ppi om du inte ska kika på den på 30 cm avstånd med dina skarpaste glasögon på. Vad ska du med en lista till??? Du ser ju i ditt bildprogram vilken upplösning det blir då du sätter en viss storlek!

Så 300 ppi räcker mer än väl även för den skarpaste hök-ögda person ? :) Någonstands läste jag att 340 ppi skulle vara det bästa, och allt över det var bara onödigt.

Jag hade fattat det som att man skall ha olika ppi beroende på storlek på bilden.. Men misstänker att jag förstått fel.

Interpolera ? Har jag aldrig hört talas om, är det något man kan göra själv?

Jag skall ha bilderna för att skriva ut afficher och annat.

Precis

Så 300 ppi räcker mer än väl även för den skarpaste hök-ögda person ? :) Någonstands läste jag att 340 ppi skulle vara det bästa, och allt över det var bara onödigt.

Jag hade fattat det som att man skall ha olika ppi beroende på storlek på bilden.. Men misstänker att jag förstått fel.

Interpolera ? Har jag aldrig hört talas om, är det något man kan göra själv?

Jag skall ha bilderna för att skriva ut afficher och annat.

Jag skrev just att man kunde ha mindre upplösning (ppi) ju större man skrev ut så där har du säkert förstått rätt. Jag tycker du ska läsa lite om det här med upplösning, ppi och en massa annat grundläggande. Det finns bra artiklar här på FS. Vet dock inte om man kommer åt dem utan att vara betalande medlem. Annars kan du säkert hitta en massa på biblioteket eller på andra internetsidor. Det finns bra grundkursböcker i digitalfotografering. Kolla med de stora fotofirmorna på nätet. (Scandinavianphoto och Cyberphoto t.ex.

Ex. på artikel här på FS http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

Att interpolera är att göra bilden större eller upplösningen högre i sitt bildprogram. Ibland kan man få ett bättre utskriftsresultat om man gör så. www.moderskeppet.se har bra grundkurser i hur Photoshop fungerar. Just interpolation är inte svårt - bara att öppna dialogrutan för bildstorlek och skriva in ett nytt värde. Sedan måste man förstås behärska lite olika skärpningstekniker för att få det bra men det gäller ju vid alla utskrifter oavsett om du interpolerat bilden eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto