Annons

Digitalisera analoga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara användbart, men om du har mycket äldre dia som har färgstick beroende på ålder och har blekts vid projektorvisning så undrar jag om man har så mycket nytta av det. Problemet med äldre dia är att de olika färgerna har påverkats olika mycket och olika beroende på den olika tätheten i färgerna.
Bättre i så fall att lägga pengarna på en bra utrustning för att kalibrera och profilera skärmen om man inte har en sådan redan för det fordras rätt mycket pillande för att restaurera en gammal diabild så det någorlunda ser ut som det en gång förmodligen gjorde.
Precis därför jag körde på SE. ;)

Har nu beställt en SE. Faktum var att jag åkte ett antal mil till Kjell o Co då det stod att de hade i lager men när jag kom fram så stämde inte deras lagerstatus. Var bitter hela helgen då jag hade sett fram emot att greja med dia. Men nu är den beställd iallafall.

Har nu suttit och testat att fotografera av negativ.

Foto
vs
Scan
(Negativet är från en Olympus XA)
Fotot är taget med 5D MKii och nya tamron makro 90mm.
Skannade bilden är en Epson V600 som funkar bäst till mellanformat.

Den stora fördelen med att skanna är att ladda skannern med 12 negativ trycka på skanna, vänta och ta en kopp kaffe och efter en halvtimme så är det klart! Plus att den automatiskt tar bort en del damm på ett bra sätt.
Det är ett helvete med att fota av, omständigt, pilligt, pilligt, pilligt om man inte har en dedikerad stående utrustning för detta ändamål. Men visst det blir lite skarpare men en hel del efterarbete, mer än med skannern.
Köpa en dedikerad 35mm skanner är nog det som gäller.

Har nu suttit och testat att fotografera av negativ.

Foto
vs
Scan
(Negativet är från en Olympus XA)
Fotot är taget med 5D MKii och nya tamron makro 90mm.
Skannade bilden är en Epson V600 som funkar bäst till mellanformat.

Den stora fördelen med att skanna är att ladda skannern med 12 negativ trycka på skanna, vänta och ta en kopp kaffe och efter en halvtimme så är det klart! Plus att den automatiskt tar bort en del damm på ett bra sätt.
Det är ett helvete med att fota av, omständigt, pilligt, pilligt, pilligt om man inte har en dedikerad stående utrustning för detta ändamål. Men visst det blir lite skarpare men en hel del efterarbete, mer än med skannern.
Köpa en dedikerad 35mm skanner är nog det som gäller.

Tack för att du tog dig tid och lade upp en jämföresle!

Den scannade bilden ser sämre ut tycker jag: vinjettering, smuts uppe till vänster och utfrätta partier på t ex den vita båten mitt i bild. Det beror ju självklart på vad man ska ha bilderna till och som du säger hur mycket "pill" man orkar med.

Men jag kan tänka mig att man kan få ett hyfsat snabbt flöde med kamera om man har ett reprostativ och ett bra sätt att snabbt lägga diabilden rätt. Och med kameran kopplad till datorn borde det man hinna med ett antal bilder per minut tycker jag. Dock blir det ju till att arbeta hela tiden istället för att som du säger, lägga upp 12 bilder och gå och ta en kaffe.

Tack för att du tog dig tid och lade upp en jämföresle!

Den scannade bilden ser sämre ut tycker jag: vinjettering, smuts uppe till vänster och utfrätta partier på t ex den vita båten mitt i bild. Det beror ju självklart på vad man ska ha bilderna till och som du säger hur mycket "pill" man orkar med.

Men jag kan tänka mig att man kan få ett hyfsat snabbt flöde med kamera om man har ett reprostativ och ett bra sätt att snabbt lägga diabilden rätt. Och med kameran kopplad till datorn borde det man hinna med ett antal bilder per minut tycker jag. Dock blir det ju till att arbeta hela tiden istället för att som du säger, lägga upp 12 bilder och gå och ta en kaffe.

Jo, det blir helt klart skarpare men tror inte det slår en 35mm skanner.
Det jag inte gjorde på denna skanning är att justera varje bild innan skanning vilket går att göra. Kunde nog dragit ner högdagarna, körde dock på automatik.
På dom fotade justera man ju i Raw tills det ser schysst ut.
Det är skarpheten jag tänkte på mest vid testet, allt annat går att göra bättre innan eller efter.

Edit: Tror inte man klarar flera bilder på minut även med reprostativ, vilket jag typ hade vid testet .
Tända, släcka, byta ut, putsa, plus att mitt objektiv hade problem med att hitta fokus på var och varannan tagning. Tröttsamt! :)

Det var rätt fiffigt. Bra metod om man vill scanna många diabilder snabbt.

Jag undrar dock hur bra projektorn är på att placera alla diabilder på exakt samma avstånd från kameran. Man hinner ju inte ställa om skärpan mellan tagningarna.

Det var rätt fiffigt. Bra metod om man vill scanna många diabilder snabbt.

Jag undrar dock hur bra projektorn är på att placera alla diabilder på exakt samma avstånd från kameran. Man hinner ju inte ställa om skärpan mellan tagningarna.

Ja det har du rätt i. Vill minnas att man fick sitta och trycka på fokusknapparna rätt ofta när man kollade igenom nån gammal semesterresa på pappas projektor. Så det är nog inte helt optimalt.

Jag har inte själv provat att fotografera av dia med hjälp av projektorn men någon här på FS har gjort det om jag minns rätt och var rätt nöjd.
Diaramen hamnar nog rätt gång efter gång, men om de är glaslösa så "poppar" diat efter några sekunder, lite grann beroende på lampeffekten. Är de glasmonterade med vanliga glas så kan det uppträda newtonringar rätt kvickt och är de monterade med antinewtonglas så kan kamerans autofokus ta fel. Autofokusen, om det är ett sådant objektiv på kameran, borde lätt kunna fixa skärpan även om diat " poppar"

Bra med att fota av är ju att man kan beskära/ zooma bilden men ändå få ut många mp. Sen urvalet på bra systemkameror är mycket större (om ens jämförbart) med skannrar. För mig som ändå pillat en hel del med photshop räds inte alls av att invertera negativet och justera kurvorna i efterhand. Likt som det visar på moderskeppets repotage kan man skapa en preset och få ett bra flow i det hela.

Jag tror att fota av ger en bättre kontroll av kvalitén. Om det bara hade funnits ett bra reproobjektiv/Diaduplikator så att man slapp funderar på en hel uppsättning med macro ljusbord ramar osv...

ANNONS
Götaplatsens Foto