Annons

Digitalisering av Super 8 filmer, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, vi har en massa gamla super 8 filmer hemma som vi vill föra över till dvd. Det är säkert en 1000m och med tanke på att det kostar en 5-6kr/m om man lämnar in det någonstans så blir det en kostnad på uppemot 6000kr eller kanske mer. Jag har läst om en sk hobby variant där man projecerar bilden från en projektor och sedan använder en video kamera för att fånga upp detta, är detta en bra varaiant eller finns det helt enkelt ingen sätt att göra det på som är billigare än 6000kr som ger ok resultat?

//Pontus

Glöm "projektorvarianten" där filmen speglas 45 grader mot en mattskiva och filmas av. Vill du prova själv kan du nog få köpa den som min broder har för halva köpeskillingen, 300-400 SEK?

PS En digitaliseringsprojektor (Sony) kostar runt 50.000 SEK så det lönar sig inte att köpa någon sådan.

Hej, vi har en massa gamla super 8 filmer hemma som vi vill föra över till dvd. Det är säkert en 1000m och med tanke på att det kostar en 5-6kr/m om man lämnar in det någonstans så blir det en kostnad på uppemot 6000kr eller kanske mer. Jag har läst om en sk hobby variant där man projecerar bilden från en projektor och sedan använder en video kamera för att fånga upp detta, är detta en bra varaiant eller finns det helt enkelt ingen sätt att göra det på som är billigare än 6000kr som ger ok resultat?

//Pontus

Ett av problemen med att filma av är att din videokamera och Super 8-projektorn har helt olika bildfrekvenser. Den avfilmade bilden kommer att flimra väldigt mycket och det krävs en hel del efterbearbetning för att snygga till det. Och så blir bildkvalitén rätt kass till att börja med. Jag skulle nog bita i det sura äpplet och betala för en vettig transfer. Kolla om du inte kan få ett paketpris som ligger under det fasta meterpriset.

Funderingar

Ett sätt är att fota av med digitalkamera + makroobjektiv + ljusbord, använda Jpeg med 3 eller 6 Mp, beskära med ett makro?
Och gör film som bränns på DVD.

Antagligen tidsödande, men det måste bli bra kvalitet.

Det börjar komma seriebildtagning på digitalkameror nu, om man kan ställa in 18/24 b/s på kameran så kan man kanske fota direkt in i objektivet på projektorn(med bra närgräns på projektorn)?

ANNONS
Götaplatsens Foto