Annons

Digitalkamerors handhavande är gammaldags.

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Är det ingen mer än jag som irriterar mig på att man måste koppla ihop kameran med datorn eller ta ut minneskortet och stoppa i en kortläsare precis som man aalltid har gjort?

Jag vet att dyrare kameror kan ha moduler med WiFi/gsm/gprs, men kom igen det är ju 2005 nu, det finns ju ingen orsak att inte konsumentkameror eller åtminstone dslr ska ha inbyggd WiFi/bluetooth(Ok, bluetooth är slött).
Om inte annat så borde det finnas WiFi compactflashkort så man slipper det minimala minne som alla CF har.

Ja, WiFi borde absolut bli standard i kameror. Det är ju det redan i 95% av alla laptops och var o varannan har väl WiFi i hemet nu...?

Man får vad man betalar för...sen skulle jag nog inte vilja ha det i min kamera egentligen...bara ännu en grej som kan gå sönder...:)...fast om några år han man förmodligen inget val...då är det väl standard.

Var o varannan har WiFi?...njae...det är det långt ifrån...inte äns i närheten.

Nää, det gör det inte...men du tror väl inte att kameratillverkaren tar 300:- för en WiFi lösning?

Se bara på det som finns idag till EOS 20D...10.000:-

dunberg skrev:
Men då får man ju inte vad man betalar för.

Jo...eftersom det kostar 10.000 idag av någon anledning så får du ju det..., men visst...jag förstår på vilket sätt du försöker vrida mina ord på...men detsamma gäller nog väldigt mycket av alla saker man köper idag.

äh...

jag säger som en neuolog från Karolinska sa i radion;

"... vi håller på att bygga en enorm mikrovågsugn åt oss och vi har ingen aning hur detta påverkar mänskligheten..."

Mvh
Johan

PS: Själv sitter jag med 2 bildskärmar, trådlöst nät, bluetooth, GSM o 3G allt inom en halvmeter...

Det svåra blir nog att ordna en enkel men säker lösning som dessutom är uppgraderingsbar. Jag vill åtminstonde inte att mina bilder själs via Wifi utan det känns säkrare att kunna välja själv.

"Jag vet att det är lätt att uppgradera kamerans minne"

911RS skrev:
Det svåra blir nog att ordna en enkel men säker lösning som dessutom är uppgraderingsbar. Jag vill åtminstonde inte att mina bilder själs via Wifi utan det känns säkrare att kunna välja själv.

"Jag vet att det är lätt att uppgradera kamerans minne"
Det är väl nästan inget som går att uppgradera på kameran annat än firmwaren?
Att bilderna "stjäls" via Wifi är väl ingen större risk än att de "stjäls" från din dator?

Kakelgasten skrev:
...Var o varannan har WiFi?...njae...det är det långt ifrån...inte äns i närheten.
Njae, men broschyrerna från Siba etc. är numera halvfyllda med trådlösa routrar och WiFi kort. Ett WiFikort kostar från 300:- Att bygga in det i en kamera skulle knappt ta plats eller kosta något.
"Ännu en grej som kan gå sönder?" Njae. Det är ju elektronik. En kamera idag har flera miljarder komponenter på olika kretsar, så det köper jag inte riktigt... Dessutom går de nästan aldrig sönder. Det är slutare och dylikt som pajar först.

Det går snabbare att ta ur kortet ur kameran och sätta i läsaren än vad det tar att starta upp datorn.
Tycker om denna lilla rutin med kortet när jag kommer hem, det liksom avrundar dagens fotande.
Jag tar alltid ur kortet ur kameran utomhus och lägger tillbaka kameran i väskan innan jag går in, när det är kallt ute, för att slippa kondens.
Jag tror att en allweather rygga klarar att hålla fukten ute tills dess att innanmätet värmts upp.
Hur blir det med wifi, kan man hämta upp filerna från datorn utan behöva knappa med kameran eller initierar man överföringen från kameran?? Enligt det sistnämnda skulle jag behöva lägga den i påse för att ta upp den inomhus då den är kall och det är nog krångligare än bestyret med minneskortet och läsaren.

Bara några tankar kring ett litet ämne medans jag väntar på telefonsamtal
Tommy.

julgus skrev:
äh...

jag säger som en neuolog från Karolinska sa i radion;

"... vi håller på att bygga en enorm mikrovågsugn åt oss och vi har ingen aning hur detta påverkar mänskligheten..."
Jag säger som vetenskapsmännen sa när tågen började gå fortare och fortare:
"Ingen vet vad som händer när man färdas fortare än 100km/h, man blir nog galen"

Därför lär det ha funnits tåg som kunde gå fortare än 100km/h men lokföraren vågade inte köra fortare:)

Att oroa sig utan fakta kan i vissa fall vara sunt i andra fall urbota dumt och tokigt, tiden får utvisa men man får inte veta utan att prova.

Linmajon skrev:
Njae, men broschyrerna från Siba etc. är numera halvfyllda med trådlösa routrar och WiFi kort. Ett WiFikort kostar från 300:- Att bygga in det i en kamera skulle knappt ta plats eller kosta något.
"Ännu en grej som kan gå sönder?" Njae. Det är ju elektronik. En kamera idag har flera miljarder komponenter på olika kretsar, så det köper jag inte riktigt... Dessutom går de nästan aldrig sönder. Det är slutare och dylikt som pajar först.

Jo, det kan jag nog ändra åsikt om...det där med "ännu en grej som kan gå..."

Det svaret var nog mest för att jag är så emot allt som ska byggas in...mobil med kamera...mobil med massa spel i...o.s.v

Varje teknisk grej har sin plats...eller så borde det vara lättare för konsumenterna att få välja vad man vill ha...den som vill ha inbyggt allt i sin kamera...låt dom få ha det då...medan jag då gärna inte vill prata med vänner samtidigt som jag fotograferar.

jo, eller så bör försiktighetsprincipen praktiseras - en princip som rommarna inte tillämpade när de drack vin ur blykrus....

bEPH skrev:
Jag säger som vetenskapsmännen sa när tågen började gå fortare och fortare:
"Ingen vet vad som händer när man färdas fortare än 100km/h, man blir nog galen"

Därför lär det ha funnits tåg som kunde gå fortare än 100km/h men lokföraren vågade inte köra fortare:)

Att oroa sig utan fakta kan i vissa fall vara sunt i andra fall urbota dumt och tokigt, tiden får utvisa men man får inte veta utan att prova.

Midhrafn skrev:

Hur blir det med wifi, kan man hämta upp filerna från datorn utan behöva knappa med kameran eller initierar man överföringen från kameran?? Enligt det sistnämnda skulle jag behöva lägga den i påse för att ta upp den inomhus då den är kall och det är nog krångligare än bestyret med minneskortet och läsaren.
Enklast skulle det vara om det var helt transparent för kameran, dvs kameran inte vet om om den har ett nätverkskort eller vanligt minneskort.
Jag skulle vilja att du kan välja om du vill att den överför och tar bort eller om den bara överför, om och med vilket intervall den ska försöka koppla upp sig, om den ska vara en "server" som du kan koppla upp dig mot.
Men idealfallet är väl att om du kommer inom räckhåll för ditt Wifi(eller nåt Wifi) så kopplar den upp sig och tankar över dina bilder enligt ditt önskemål.
Plåptar du hemma i studio eller ute med din bärbara dator med dig innebär det att du aldrig kan få slut på minne i kameran(annat än att hårddisken i datorn blir full).

Funderar på om man behöver ha så brottom jämnt. Inte tusan blir bilderna bra bara för att kameran klarar att exponera på 1/8000 s, jag brukar tvingas vänta betydligt längre som 1/60 s innan bilden är klar.

RolandM skrev:
Funderar på om man behöver ha så brottom jämnt. Inte tusan blir bilderna bra bara för att kameran klarar att exponera på 1/8000 s, jag brukar tvingas vänta betydligt längre som 1/60 s innan bilden är klar.

Ny teknik...lathet eller underlättar det verkligen för gemene man?

Vilket som...utan eldsjälarna som uppfinner/driver på den nya tekniken, så hade vi varken haft Internet eller Digitalkameror kanske?...med eller utan WiFi...;-)

julgus skrev:
jo, eller så bör försiktighetsprincipen praktiseras - en princip som rommarna inte tillämpade när de drack vin ur blykrus....
Det finns tillräckligt gott om tvångsneurotiker som tillämpar försiktighetsprincipen redan.
Det finns ju egentligen ingen orsak att slänga sig liknelser som inte har någom relevans med strålning att göra, det finns ingen orsak att ens ta liknelser inom strålningen.
Det enda som spelar roll i detta fall är hur just den här strålningen påverkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto