Annons

Digitalt för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

nisnon

Medlem
Undrar om någon kan rekommendera bra och prisvärda digitalkameror i 3000-6000kr klassen? Hur är det att köpa digitalt begagnat? Något speciellt man bör tänka på?

Jag tycker nog att det låter väl mycket för en kamera som bara har 2 MP. Den verkar ju förvisso ha fin optik och bra finesser, men med tanke på vad man får för 8-10000:- så verkar 4-5000 väl mycket.

/Micha

Tycker att Olympus C-2100uz ser trevlig ut men skulle gärna vilja köpa en mer kompakt kamera. Upplösningen på 2 MP känns också lite i minsta laget.

förstår inte logiken riktigt..priset skulle vara 3000-6000:- inte 8000-10 000:-
finns ingen mer prisvärd kamera, upplösningen är helt i klass med många 3mp kameror, vilket testet jag länkade till visar.

38-380mm med IS, skarp hela vägen och med bra upplösning för 4000-5000:- mycket bra pris, skulle köpa en direkt om min pajade.

sen hänger det så klart på om man vill ha en fullstor kamera med stort omfång eller en liten kompaktkamera.

Kim7i skrev:
förstår inte logiken riktigt..priset skulle vara 3000-6000:- inte 8000-10 000:-
finns ingen mer prisvärd kamera, upplösningen är helt i klass med många 3mp kameror, vilket testet jag länkade till visar.

38-380mm med IS, skarp hela vägen och med bra upplösning för 4000-5000:- mycket bra pris, skulle köpa en direkt om min pajade.

Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart!
Vad jag menade var bara att 4-5000 för en behgagnad Olympus C-2100uz verkar mycket. Man kan få en ny Olympus Camedia C-730 för 6100:-.
Jag är ingen kameraexpert, och har inte läst hela testet av C-2100, men C-730 verkar vara likvärdig, i alla fall vad gäller specifikationer. Dessutom ligger den på 3MP.

Mitt omnämnande av kameror för 8-10000:- var bara avsett att belysa hur mycket mer man får för föhållandevis litet påslag på priset.

Mvh. Micha

oki :)
nej, jag tycker det är "helt" olika kameror, skulle aldrig köpa C-730, den saknar IS (stabilisator) vilket gör den närmast oanvänbar över 200mm, utan stativ.

Kim7i skrev:
oki :)
nej, jag tycker det är "helt" olika kameror, skulle aldrig köpa C-730, den saknar IS (stabilisator) vilket gör den närmast oanvänbar över 200mm, utan stativ.

Du har säkert rätt! Men jag vidhåller likväl min ståndpunkt vad gäller priset. ;-)
/Micha

Den där Pro90'n är oförskämt dyr men en underbar kamera, provade den för ett år sedan och förvånades över det höga priset redan då, det är inte mycket lägre nu..

Är det avsaknaden av nya kameror med IS som håller priset uppe tro?

Malm skrev:

Är det avsaknaden av nya kameror med IS som håller priset uppe tro?

javisst är det de, väntar och väntar..på att det ska komma en uppföljare till C-2100uz..men inte..

Den där panasonicen som kom med IS är ju rena skämtet vad gäller bildkvalité..och fortfarande bara 2mp.

Canon A40 är ett trevligt budgetval som sagt.

2.1 Mpix, 3x optisk, manuellt läge för bländare/slutare (1/1500-15s)), bajonettfattning "tryck-vrid-klick" för tilläggslinser som vidvinkel, tele och filter. Sekvenstagning 2,5 b/s, kort shutterlag. Filmfunktionen är bra, 20b/s 320x240 (jaja, men ibland är det kul med ett rörligt klipp...) Tokigt bra batteritid med mina Biltema 1200 mAh R6, även med display på hela tiden. Lätt 500 bilder innan laddning.

Har hård studentbudget så jag köpte en sådan i januari. Gav 3200:-

Bildkvaliten är helt ok och kameran är topptestad i alla tester jag läst - och det är många. Man hann med ett par stycken under väntetiden på den i höstas. Ligger i nivå med Ixus V2.
Negativt är autofocusen i vid mörka förhållanden, trots assist light. Vissa bilder blir lite mjuka och mår bra av att skärpas lite. Skärpningen i kameran kan inte justeras, varken åt ena eller andra hållet. Zoomen är lite ryckig och känns inte steglös. Hoppar till vid manövrering - ingen soft igångsättning som kan avbrytas när som helst liksom.

Senast ändrad:
Dissar man en 2100 så beror det på att man aldrig har haft en.

2100:ans enda fel är dess (relativt) låga upplösning. Att den är stor är ingenting som man ska bry sig om, är det en leksak man vill ha eller en kamera?

730:an har inte en chans att ta bra bilder jämfört med en 2100:a. Visst, den kan också ta bra bilder och ha sig och skit, men dra ut zoomen till max när det är lite mörkare så kommer du se på oskärpa.

Jag var på en demonstration i lördags med min 2100:a och det blev följande bilder...
http://heartland.mine.nu/~edward/2003-03-15 (www.motkrig.org).tar.gz

Den kameran ÄGER. Jag betalade 5000kr för den och jag ångrar inte en enda krona.

Min Olympus 3040, åas, halvångrar jag att jag köpte. Inte värt de 3500 kronorna jag betalade för den (begagnat).

Får du tag på en 2100:a ... köp den! Utan tvekan.

ANNONS
Götaplatsens Foto