Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt rödfilter ger brus

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Ibland är det ju roligt att göra om sina dititalbilder till svartvitt. Extra effektfullt kan det bli om man drar lite i spakarna och försöker skapa en kontrastrik bild som motsvarar en analog svartvit bild med rödfilter på kameran.

Men jag har märkt att det väldigt lätt blir ett kraftigt brus i tex en himmel då. Jag har testat olika metoder för att minimera detta men tycker inte att jag når resultatet som jag önskar.
Se ett exempel här:

http://www.mediastrat.se/blogg/sidor/2005_08/20050818.html

Ni kan se på himlen att bilden ser ut som om den vore sparad med kraftig jpg-komprimering, vilket inte är fallet.

Hur gör ni för att minimera detta fenomen?

/Joakim

Lågt ISO är väl det enda man kan göra. Det beror på att det inte finns lika många av alla sorters pixlar. Dubbelt så många gröna som blå eller röda.

/Henri

Jo det är ju helt korrekt Henri. På bilden som jag hänvisade till har jag så lågt iso som det bara går (100).

/Joakim

Jag har aldrig märkt av brusökning i den där storleksordningen vid nedmörkning av en himmel. Vad använder du för metod?

Jag använder Channel Mixer i vilken jag klickar i Monochrome för att sedan dra upp den röda kanalen.

Jag har även testat att kombinera detta (genom att dra upp den röda kanalen olika mycket) med justeringar i nivåer, kurvor, efterbelysning, osv. Men även om jag kan få till det hyggligt bra så känns det ändå som om bruset är allt för tydligt. I alla fall om jag vill få den där känslan av rödfilter.

Tänkte att kanske någon smart Photoshopexpert kände till en lätt lösning på problemet! :)

/Joakim

Senast ändrad:
Du skulle kunna prova med en selektiv gaussisk oskärpa bara i den röda kanalen.

Selektiv gaussisk oskärpa "blurrar" bara släta områden och låter bli konturer.

Liax skrev:

Ni kan se på himlen att bilden ser ut som om den vore sparad med kraftig jpg-komprimering, vilket inte är fallet.
/Joakim

Rätta mig om jag har fel, men visst har den där bilden varit jpeg-komprimerad i något av stegen från kamera till färdig bild!

Även om du inte har komprimerat hårt, så är jpeg-komprimering alltid förstörande. I de delar av bilden som innehåller mycket små nyansskillnader (som en jämnblå himmel), kommer bruset att bli "färgat" av jpeg-komprimeringen pga att enskilda värden i den DCT-transform som jpeg använder "klipps av". I originalbilden syns inte detta för att nyansskillnaderna är för små, men när du ökar kontrasten dyker jpeg-bruset upp.

Mitt tips är att om inte bästa jpeg-kvaliten från kameran räcker till, fota i raw. Om bästa jpeg-kvaliten från raw-konverteraren inte räcker till, konvertera till tiff.

EDIT: Läcker bild förresten!

/Tomas

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag måste bara säga att alla bilderna var väldigt läckra. Som gammal Karlskronabo så känns det verkligen som hemma, utom Skärva Herrgård som jag aldrig sett förut. Vart ligger den?

Greven

Bilden är jpg-komprimerad, men tyvärr ser inte originalet (tiff-bild skapad från RAW) mycket bättre ut. Jag har funderat en del på det här och undrar hur andra gör när de skapar liknande bilder med sina digitalkameror. Jag börjar misstänka att jag helt enkelt missat något fundamentalt!

Tack för berömmet Tomas och Daniel, roligt att ni gillar bilden/bilderna! :)

Angående Skärva herrgård Daniel så ligger den mellan Karlskrona och Nättraby. Man svänger av ungefär en kilometer efter Rosenholm.

/Joakim

Senast ändrad:
Skumt, ser bruset blockigt ut från tiff-bilden också? Anledningen att jag frågar är att det ser väldigt mycket ut som att originalet har fått en släng av jpeg-komprimering. Att bruset har formen av enskilda dct-komponenter råder det inget snack om!

Nu är det iofs så att tiff inte är något bildformat i sig, utan snarare ett antal regler för hur en bild "förpackas" i form av bitar. Själva bildinnehållet i en tiff-fil kan mycket väl vara jpeg-komprimerat. Om så är fallet, så verkar det vara ett oerhört korkat uppträdande från en raw-konverterare.

Vilket program använder du för raw-konvertering? Finns det några flaggor som anger om tiff-filer ska komprimeras? I såna fall, stäng av allt vad komprimering heter, eller prova en annan raw-konverterare (exempelvis gratisprogrammet rawshooter essentials). Även om det blir mycket brus i himlen när man bara tittar på den röda kanalen, så ska det inte vara "blockigt" om det kommer från raw/tiff original.

Jag tror inte att du har missat något fundamentalt, däremot är jag övertygad om att något led i bildbehandlingen har tillfört en oavsiktlig jpeg-komprimering.

Lycka till!
/Tomas

Hmmm, nu ser jag att bilden du har lagt upp ligger på 88k, vilket är ganska hårt komprimerat, så det kanske är den sista komprimeringen som syns ändå...

Kan du lägga upp ett utsnitt med lägre kompression i den här tråden, så vi får se hur "originalbruset" ser ut?

Tack för era svar, men jag kom på hur man kan få fram den där rödfiltereffekten relativt enkelt utan att det framkallar brus.

Jag struntade helt och hållet i kanalblandaren och anväde nivåer istället. Så här gjorde jag.

Först ljusade jag upp alla skuggor ordentligt med pjattningsverktyget. Detta eftersom skuggorna annars sotar igen för mycket på den färdiga bilden.

Därefter mörkade jag ner bildes mörka partier ordentligt i nivåer, samtidigt som jag ljusade upp högdagrarna kraftigt. Resultatet blir en väldigt kontrastrik bild som ser på gränsen till grafisk ut.

Slutligen omvandlade jag bilden till gråskalebild utan några andra krusiduller eller trix.

Resultatet blir en bild med känslan av rödfilter fast utan störande brus.

http://www.mediastrat.se/blogg/sidor/2005_08/20050818.html

Ni kanske får trycka på uppdateraknappen för at se resultatet.

/Joakim - som genast känner sig mycket nöjdare! :)

Sådärja, det blev ju riktigt bra!

Jag kom precis på att ett annat alternativ till att använda kanalmixern är att jobba direkt i raw-konverteraren:

1. Dra ner färgmättnaden till 0 så att du får en gråskalebild.

2. Ändra vitbalansen tills du har fått den filtereffekt du vill ha.

3. Justera exponering och kontrast till önskat resultat.

Det ser inte ut som brus utan som bandning, alltså, att du drar isär nivåerna så nyanserna "spricker". Lättaste sättet att unvida är att göra korrigeringen så tidigt som möjligt i arbetsflödet, och definitivt att köra med 16-bit/färg i färgdjup. Konvertera ner till 8-bit göres sist förrutom skärpningen. Kontrollera också om det blir någon skillnad med olika profiler. Ligger nyanserna väldigt nära kanten på en färgrymd kan det troligen också uppstå problem, men då att du förlorar nyanskillnader istället.

Undrar hur brusnivån skulle sett ut om du använt kamerans egna inställningar för svartvitt och rödfilter. Jag skulle tro det skulle bli mindre brus men är inte säker.

(Många trevliga bilder på sidan du länkade)

Peter: Tack för informationen. Jag ska kolla upp det där lite närmre. Men i det stora hela har jag gjort ungefär som du skriver (med 16 bitars färgdjup osv). Men jag kom ju på en bra metod till slut. Så problemet är egentligen ur världen.

Mats: Intressant tanke, det måste jag helt enkelt testa. Kul att du gillar mina bilder föresten. Kollade in din sida, verkligen många trevliga bilder där också.

/Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto