Annons

Dimage 7hi, A1 eller A2 ... Velig,

Produkter
(logga in för att koppla)

renavatio

Aktiv medlem
Hejsan alla.

Jag har nu beslutat att införskaffa mig på en ny kamera och har då sneglat lite på Minolta Dimage 7Hi, A1 eller A2. Börjar bli trött på min Olympus C40Zoom och sugen på att ta fotandet ytterligare en nivå ;)

7Hi och A1 är väl ungefär samma kamera förutom stabiliseringsgrejen va? Medans A2 har hela 8MP vilket lockar men samtidigt, har jag egentligen någon nytta av det? Jag framkallar bilder då och då bara till papper.
Så ni som är lite mer insatta i detta, har ni några tips och råd hur jag ska bära mig åt. Hade tänkt att spendera max 10 000:- på en kamera.

//[]V[]ajk

pixelmania

Tänkt inte så mkt på hur många pixlar det är..
Ta den av dem som känns bäst i handen, den som skapar bilder med minst brus (min 7Hi brusar som tusan och det är irriterande), den som är snabbast av dem (min 7Hi är rätt slö ibland, jobbigt att vänta på den när något intressant hinner försvinna ur bild.)

Ta med ett cf-kort till butik, plåta lite i olika inställningar med de olika kamerorna och gå sen hem och jämför.

Jag tror att du blir nöjdast om du lyssnar på ditt eget omdöme än alla tusen olika åsikter på denna sida.

Lycka till / hafz

Å andra sidan, köper man en begagnad får man ju en del tillbehör med istället. Jisses vad svårt detta va ...

heh njaeouhm

Vet ej.. Jag personligen har haft mkt glädje av min 7Hi..men jag har gnällt över bruset vid iso200 och uppåt. Jag skulle jämföra bruset mellan A1 och A2 om jag var du och sen ta den du känner är bra för dig. Prisskillnaden är ju minimal mellan dem men du kan ju få lite tillbehör för mellanskillnaden dock.

Hej Mikael,

Jag hade en gång en 7i som är nästan exakt samma kamera som 7Hi. Jag sålde den dock för att autofokusen var långsam och den elektroniska sökaren alldeles för tråkig i färger och uppdatering. A1 är inte så värst mycket snabbare vad jag förstått, 7i / 7Hi modellerna var t.o.m snabbare att fokusera enligt ett test. Med A2 börjar det dock att hända saker, ska vara 1.5 ggr snabbare än A1 att fokusera och sökaren ska visst ha en smått otrolig upplösning, fortfarande elektronisk dock. Optiken på alla dessa modeller kan jag annars rekomendera varmt, kanon omfång och bra med ett mekaniskt zoom reglage.

Mitt råd A2, solklart!!!

Johan67 skrev:
A1 är inte så värst mycket snabbare vad jag förstått, 7i / 7Hi modellerna var t.o.m snabbare att fokusera enligt ett test.

Nja, jag tror att jag vet vilken test du menar...

Oberoende av testen så är A1 MYCKET snabbare än 7i/Hi. Det & bildstabilisatorn är faktiskt den klart största skillnaden mellan dem. Däremot så blev jag besviken på EWF:en på A1 som jag förväntade mig mer av.

Om sedan A2 är ännnu snabbare än A1 så är det ju bra, EWF ska ju vara bättre sägs det (tror det dock inte förrän jag sett det)...

Glöm Hi & köp A1 eller A2 beroende på hur mycket pengar du vill lägga ned.

A2... med batterigrepp... ingen kamera med 7x zoom borde få säljas utan AS och A1 är redan antik (fast helt okej såklart) så varför köpa den om inte ett par tusenlappar är viktiga. Sökaren på A2 är den stora skillnaden. Och upplösningen, som Konica tycks ha hanterat bättre än Sony. Är sedan autofokusen snabbare så gör det inget alls, men jag har inte märkt det de gånger jag provskjutit med A2.

/kg A1 och Dimage 7 ägare

hehe...njae

Jag har min 7Hi som extrakamera nu när jag köpt en D70...men.. jag har ett IR-filter på 49mm..och D7:an är i motsats till D7i och D7Hi utmärkt till IR-fotografering. dessutom ser det kul ut att ha en D7 och en D70.. hm.. njä?..

nej då.. jag ska inte byta.. men jag hade tänkt byta den och kanske få en slant emellan...men vi får se.. D70 är grymmeligrymgrym på IR..tror jag
...nej nu går jag och lägger mig.. puss på er

Re: hehe...njae

hafz skrev:
jag har ett IR-filter på 49mm..och D7:an är i motsats till D7i och D7Hi utmärkt till IR-fotografering.

Är det verkligen så?

Är inte säker men tycks ha för mig att vissa använt D7i till IR, men det är klart, du har ju ett filter så du bör ju ha provat...

Mest för pengarna tycker jag A1 ger..visserligen har den lägre upplösning men oxå mindre brus(!)
Glädjen med hög upplösning försvinner en hel del om bilderna är brusiga..

Bättre AF och EVF kanske är värt 2500:- extra dock...fast då kan man ju lika gärna satsa några lappar till och köpa en systemkamera ;-)

Re: Re: hehe...njae

Är det verkligen så?

Är inte säker men tycks ha för mig att vissa använt D7i till IR, men det är klart, du har ju ett filter så du bör ju ha provat...
[/QUOTE]

D7i-modellen fick ett inbyggt filter för att kunna återge de röda nyanserna och färgen bättre...detta förstörde samtidigt IR-fotogreferingen...det blir en klart ljusare cirkel i mitten av varje bild pga detta.
Filtret hängde sedan med till D7Hi.

Re: hehe...njae

hafz skrev:
nej då.. jag ska inte byta.. men jag hade tänkt byta den och kanske få en slant emellan...men vi får se..

Jag hade gjort det med glädje om jag inte haft min A1, annonsera efter nån som vill byta o lägga en tusenlapp eller två emellan.

Annars kan ju jag köpa ditt IR-filter ;-)

Lars>> jo så är det, när jag var på Expert senast försökte de kasta en A1 i ryggen på mej. Låt Minoltas lager ruttna o köp färskvara. Av det jag sett verkar inte bruset vara värre på A2 än A1 och 8 miljoner pixlar är ändå 3000000 fler.

Kim>> Om den brusar mycket på 8 mega o man ställer ner den till 5 mega, vad händer med bruset då? tänkte jag skulle vrida ner min till 3 nångång o se om det blir nån skillnad... fast jag glömmer det jämt. Fast jag har nog ett par bilder när jag tänker på det...

Nån med A1 eller A2 som lagt märke till om kameran automagiskt drar ner upplösningen när man använder den digitala zoomen?? Upptäckte att min gjorde det igår. Kanske en inställningsbar grej!?

/kg som zoomar digitalt - sällan

Velandet börjar sina ...

Kim;
Lite så mina tankar gick också kring detta. Tror jag satsar på en A1:a istället. Är ju som sagt ganska färsk på detta med fotografering och har kunnat tyda mig till att Dimage 7 serien och A serien är en skaplig nybörjarkamera.
Sitter just nu och letar efter en hygglig begagngad A1:a :p

hummmmm

Nu har jag en sista liten fundering, jag har nu suttit och spanat lite på pricerunner.se efter en A1:a och en 7Hi. Döm av min förvåning när 7Hi´n är dyrare än A1:an i så gott som alla affärer?! Nån som har en sjysst teori om hur detta är möjligt? Enligt vad jag nu läst mig till är 7:an sämre på allt än A1:an, sämre batterikapacitet, långsammare på allt ... ja kort o gott sämre på allt. Eller är det bara nåt jag har fått för mig?

Den e snabbare på en sak o det är UHS-läget, som är ultrasnabb serietagning (i nedsatt upplösning), men det ska du naturligtvis inte betala mer än en A1 för. De som tar mer för en 7Hi har förstås fel pris på den... A1 är givetvis att föredra framför Hi´n. Bildstabiliseringen är värd guld.

ANNONS
Götaplatsens Foto