Annons

dimage 7i kass

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Hej alla dimage 7i ägare!

Något som stör mig enormt mycket är minsta bländare. Fotar man ute en ljus dag blir bilderna överexponerade. Detta kan ju lösas med filter.. men varför i herrans namn finns inte mindre bländare? det kan väl knappast vara ohyggligt dyrt att göra?

Nåt annat som är enormt störande är den manuella skärpan. Det är ju stärt omöjligt o se när man har skärpa. För att inte tala om batteritiden.

Nån som får ut nåt av manualtexten angående bländaren?

/Oscar

Oscar skrev:
Något som stör mig enormt mycket är minsta bländare. Fotar man ute en ljus dag blir bilderna överexponerade. Detta kan ju lösas med filter.. men varför i herrans namn finns inte mindre bländare? det kan väl knappast vara ohyggligt dyrt att göra?
Vad är minsta bländare då?

Detta står i manualen.

ATT OBSERVERA OM KAMERAN

För småbildsfotografer (35 mm film), verkar ett bländaromfång på f/2,8 - f/8 inte särskilt imponerande. Dock skall man tänka på att CCD-avkännarens storlek och objektivets verkliga brännvidder, ger denna digkam bländare ett avsevärt större skärpedjup vid vilket bildfält och vilken bländare som helst än på en småbildskamera. Så även med en misnta bländare på f/8, kommer skärpedjupet att bli så stort som behövs för att skapa en vacker och skarp bild.

d.v.s dom tar inte upp nackdelen med bländaren.

Jag har inte sett detta som ett problem med en dimage 7:a. Har du något mer specifikt exempel?

Anledningen till att det inte finns mindre bländare är att diffraktionen skulle göra bildkvaliteten så dålig.

Detta eftersom CCDn är så liten och kräver riktigt hög upplösning hos optiken. Med större format, t ex småbildsfilm eller digitala systemkameror är sensorytan större så man kan kompromissa bort en del av upplösningsförmågan.

Det är bara att köra på lägsta ISO och använda ND-filter vid behov. Då tycker jag att det är ett större problem åt andra hållet, dvs om man vill ha ett riktigt kort skärpedjup med dessa digitalare.

jimh skrev:
Då tycker jag att det är ett större problem åt andra hållet, dvs om man vill ha ett riktigt kort skärpedjup med dessa digitalare.

Nej, det är inte alls något problem. Det beror på vilken kamera man har. Precis som med "analogare". Spännande, va...

mvh Janne

Loj skrev:
Nej, det är inte alls något problem. Det beror på vilken kamera man har. Precis som med "analogare". Spännande, va...
Fel ämne för tråden, så detta blir mitt sista inlägg i detta ämne.

I mitt exempel jämförde jag med t ex digitala systemkameror, så det handlade inte om digitalt vs analogt. Faktum kvarstår att det inte finns några digitalkameror utan löstagbart objektiv som har stora sensorer och därmed möjlighet till begränsat skärpedjup.

Förstår nog inte detta sista inlägget

Det finns ditalare med fullstor sensor

Det går aldeles utmärkt att begränsa skärpedjupet på en D30 med andra tider och zoomningar, min web har hundratalet bilder där så är fallet.

Roine

Att du inte förstod det kan bero på att du inte läste det ordentligt. Jim skrev, ”… Faktum kvarstår att det inte finns några digitalkameror utan löstagbart objektiv som har stora sensorer…”. D30 är väl knappast ett bra exempel på att denna utfästelse inte gäller då det är en digital systemkamera. Det är väl snarare kompaktkameror som Dimage 7i som både tråden avser och Jim avsåg.

Senast ändrad:
Nej

Jag retas bara lite för att påvisa att zoomen har en påverkan på skärpedjupet, zoomat 320mm på två meters avstånd eller liknade.

DVS det är inte enbart bländare/tid som är parametern.

Man måste lära sig kameran inom dess begränsningar. Har även exempel på extremt kort skärpedjup med min Diigitala ixus också, men då är det macro som gäller, men fortfarande en kamera som har fast glugg.....

Så i grunden kam man nog stötta det jimh säger, det är den generella regeln, men med lite trix och kunskap om den egna kameran så kan man töja, om än inte flytta, gränserna.

Roine

jimh skrev:
Fel ämne för tråden, så detta blir mitt sista inlägg i detta ämne.

Ja, det är det. Men det var faktiskt du som tog upp det, eller hur? Och då får du faktiskt stå ut med att få svar på tal!!

jimh skrev:

I mitt exempel jämförde jag med t ex digitala systemkameror, så det handlade inte om digitalt vs analogt. Faktum kvarstår att det inte finns några digitalkameror utan löstagbart objektiv som har stora sensorer och därmed möjlighet till begränsat skärpedjup.

Faktum är också att de flesta analogkameror med fast optik saknar möjligheten till verkligt kort skärpedjup. Det handlar altså inte om analogt kontra digitalt, precis som du skrev, utan om kompakt kontra system. Det framgick emellertid inte av ditt inlägg...

Huruvida "det inte finns några digitalkameror utan löstagbart objektiv som har stora sensorer och därmed möjlighet till begränsat skärpedjup" visar Roines länk här ovan att du har komplett fel! Så mycket för det "faktumet"!

Ett gott råd, Jim: Ta reda på lite mer fakta innan du skriver!

mvh Janne

Jamen vad Jim skriver är ju vad dom flesta av oss som har använt digitalkompakter upplevt, att det är jädrans besvärligt att få till ett kort skärpedjup om man inte går över i makroläge eller som i Roines exempel använda 320 mm på två meters avstånd.

Jag blir väl tvungen att göra ett inlägg till när tråden tagit denna vändning.

Skönt att andra klarade ut missförståndet slarviga läsare hade om löstagbara objektiv så slipper jag det iaf.

Lång brännvidd gör inte skärpedjupet kortare. Det är avbildningsskalan som gör det. Ett objektiv på 24 mm har samma skärpedjup som ett på 320 mm förutsatt samma förstoring av motivet.

Bildexemplet var knappast heller ett exempel på kort skärpedjup. Nu vet jag inte hur stort det där fältet är, men titta på karaktären på oskärpan i bakgrunden. Alla konturer går att urskilja klart och tydligt och ingen egentlig städning av bakgrunden har skett. På en digitalkamera med en sensor motsvarande en D30 skulle det bara vara en mjuk ton i bakgrunden, och den skulle börja betydligt tidigare.

Så Loj, när vi ändå är inne på goda råd så föreslår jag att du skaffar dig mer på fötterna innan du raljerar. Och kanske tänker över din ton generellt, även i andra diskussioner i detta forum.

Mitt ursprungliga inlägg handlade om att jag försvarade digitalkompakternas ofta stora minsta bländare. Och jag avslutade med att peka på att det inte är ett reellt problem, men att det fanns ett relaterat. Och det är att gömma huvudet i sanden att inte inse det. Det handlar ju inte om något krig mellan digitalt och analogt, snarare som Roine skriver att man skall utnyttja prylarna till det de är bra på och känna till svagheterna så man kan göra det bästa av dem.

Oscar skrev:

Något som stör mig enormt mycket är minsta bländare. Fotar man ute en ljus dag blir bilderna överexponerade.
Oscar, du behöver inte alls få överexponerade bilder med Dimage 7i.
Om du fotar i solen mitt på dagen brukar ISO 100 (som är det lägsta ISO-talet för 7i och som ger bäst bildkvalitet) normalt ge bländare 16 och 1/125 s. Med bländare 8 blir tiden 1/500 s. Din kamera har tider ner till 1/2000 s manuellt eller 1/4000 s vid automatisk exponering. God mariginal som synes för dom sällsynta fall ljuset är ännu starkare.

Hej Jimh

"Fältet" var en liten plantering på en gräsmatta.

Ser fortfarande inte klart hur storleken på sensorn påverkar skärpedjupet, hur är sambandet där?

Dock delar jag din uppfattning i sak om förmågan hos små kompakta kamror.

ANNONS
Götaplatsens Foto