Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Dimmad" ellips i photoshop..

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Sitter och leker med lite förslag till logotyp åt min bror som vill snygga till sin hemsida.

Jag lyckas dock inte få till en skuggning som är ellipsformad hur jag än gör.

Texten softteam.se är ett lager och koden är ett eget lager som ligger bakom.

Jag får till det runda (bild1) via gradient overlay (radial) ganska enkelt.

Men det ovala har jag försökt att göra med en mask av nått slag men lyckas som sagt inte så bra, skickar med en dålig bild som förklaring.
(Bild2)

Bilagor

• softteam_logga_fs1.jpg
    softteam_logga_fs1.jpg
    9.8 KB · Visningar: 290
Gör en ellipsformad markering på rätt ställe och aktivera snabbmask (Q). Sudda ut den lagom med gaussisk oskärpa. Q igen så har du en graderad ellipsformad markering. Invertera den (CTRL-I) och måla i med vitt.

Annars kan du lägga på ett levels-lager. Välj ljusare eller mörkare i levels dialogen.

Ta bort den helvita masken, gör en elipsformad markering, kör feather/ludd på den för att sudda till den en aning. Tryck på skapa mask så får du en mask där.

Vill du ändra gränsen på elipsen över toningen kan du klicka på masken och sedan köra levels-kommandot, då kan du ändra förhållandet i gradueringen. Brukar fungera bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto