Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direktimport Inwarehouse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en 30D från Inwarehouse, och läser på deras hemsida att instruktionsbok kan laddas ner (engelsk text) från deras hemsida.
Betyder detta att den är sk. direktimporterad?
Isåfall, vilka skillnader har jag som konsument (rättigheter osv) från en kamera som är svensksåld, som ex. Cyberphoto har?
Känns lite amatör att handla kamera för dryga 10 tusen och ladda ner en PDF-fil som instruktionsbok...
 

Jalong

Aktiv medlem
Den är väl EU-importerad, vilket betyder att man har samma garanti. Köpte min 350D från just inWarehouse på det sättet. Efter 15 månader stendog den, men Canon fixade det utan kostnad. Fast det kändes rätt trist med den där PDF-filen och ska man skriva ut den blir ju det både visst besvär och en viss kostnad. Tycker inWarehouse är lite dåliga på att skriva ut att det rör sig om EU-importerat. Om man t.ex. kollar TBH så kan man direkt välja om man vill ha EU-import eller svensksålt. Betydligt schystare tycker jag!

/Svante
 

Jalong

Aktiv medlem
Vet ej. Har ju sett en och annan annons här på fotosidan där folk önskar köpa sådana, så det är nog inte helt lätt.
 

P.R.

Aktiv medlem
Joachim skrev:
Isåfall, vilka skillnader har jag som konsument (rättigheter osv) från en kamera som är svensksåld, som ex. Cyberphoto har?
Kameran är svensksåld (eftersom Inwarehouse ligger i Sverige) och svensk konsumentköplag gäller (förutsatt att du handlar som privatperson och inte företag) precis som vid köp från alla andra svenska bolag.

Vilka garantier som gäller från Canon påverkas däremot av varifrån den är importerad. Fråga Inwarehouse.
 

Joachim

Aktiv medlem
Jalong skrev:
Vet ej. Har ju sett en och annan annons här på fotosidan där folk önskar köpa sådana, så det är nog inte helt lätt.
För något år sedan erbjöd Sveriges kanske största second hand-butik mig att köpa en kopierad instr.bok, men jag tror inte Herr Copyright gillar sånt.
Kanske jag får pynta lite extra då för das swedische instruktionsboken... :(
 
ANNONS