Annons

Direktsändning över Internet, alltid tillståndspliktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Så domstolen tycker, om jag tolkar dem rätt, att skillnaden mellan ett licenspliktigt program och annan livesändning via internet är att för det licenspliktiga programmet har någon i förväg tänkt igen vad det skall pratas om? Det låter som juridiska hårklyverier, tycker jag...
Jag tror att det finns lite mer substans barkom HDs skrivning än hårklyverier.

Fortsättningen på punkt 29 i HD-domen som citeras i inlägg #17 lyder så här:
En sådan tolkning är väl förenlig med lagtextens ordalydelse och i linje med lagstiftningens ändamål.

Man behöver läsa lagtexten, dvs 1 kap. 6 § första stycket i yttrandefrihetsgrundlagen för att förstå HDs skrivning, men man behöver också läsa tillämpliga förarbeten för att förstå vad HD menar med "lagstiftningens ändamål". Tyvärr har jag ingen referens till några förarbeten så där rakt upp och ner. Man måste gräva lite.
 

PMD

Aktiv medlem
Youtube live har möjlighet att lägga på fördröjning på 30 sekunder tror jag.
I OBS finns möjligheten att lägga på en egen defininerad fördröjning också.

Men jag är osäker på var gränsen går eller definitionen skiljer mellan live och live on tape.
Vad är "live on tape"?

Någon klar tidsgräns för när en sändning inte längre är en direktsändning tycks inte finnas, så det blir väl en tolkningsfråga i den tingsrätt som får ett sådant fall att avgöra. Och sen vandrar det väl hela vägen till HD förhoppningsvis.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad är "live on tape"?

Någon klar tidsgräns för när en sändning inte längre är en direktsändning tycks inte finnas, så det blir väl en tolkningsfråga i den tingsrätt som får ett sådant fall att avgöra. Och sen vandrar det väl hela vägen till HD förhoppningsvis.
Om syftet är att inte få med exempelvis hets mot folkgrupp, som man oavsiktligt kan få med i direktsändning, bör det räcka med att ha en sådan fördröjning så att det går att avbryta i tid mellan inspelning och sändning.
 

PMD

Aktiv medlem
Om syftet är att inte få med exempelvis hets mot folkgrupp, som man oavsiktligt kan få med i direktsändning, bör det räcka med att ha en sådan fördröjning så att det går att avbryta i tid mellan inspelning och sändning.
Annars kan man ju helt enkelt anmäla sändningen till Myndigheten för press, radio och tv innan man sänder. Jag hittade inget om hur lång tid i förväg anmälan måste göras, och anmälningsprocessen kan man ju automatisera så att den görs strax innan man börjar sända.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Live on tape är inspelning i realtid som bandas och sänds i sin helhet vid ett annat tillfälle.
Inga omtagningar, inga klippningar i efterhand etc.
 

otto.eimar

Aktiv medlem
Så kommer det tvetydiga

Oavsett om det är fördröjning så är det ju samma innehåll. Vad är det lagen begär rättigheter på när det sker direkt?

Skyldigheten för innehåller blir ju inte mer och mindre eller om filmen läggs ut senare, men då behövs det ingen ansvarig utgivare?
 
ANNONS