Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disiga bilder, olika mellan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Pellefahlen

Medlem
Hej,

vid användande av ett av mina objektiv märker jag ofta att bilder innehållande starkt ljus ofta blir lite disiga. Då jag söker runt i forumen ser jag att det enkelt åtgärdas vid RAW konvertering. Jag kör jpg nu, och vill helst fortsätta så... vidare finns ju möjligheten att justera jpg behandlingen i kameran, och så långt allt väl.

Men min issue är att jag är nöjd hur kameran behandlar bilderna från 2 av mina 3 använda objektiv. Fråga är då om det tredje objektivet är undermåligt?

De 2 "bra" objektiven är Nikon 50mm/1,8 och Tokina 12-24/4.0. Mitt "inte lika bra" är Sigma 18-125/3.5-5.6 DC.

Kommer ett byte till tex Nikon 18-70 att göra livet bättre? (kör med motljusskydd, testat med/utan filter)

Bilagor

• dsc_0171 resampled.jpg
    dsc_0171 resampled.jpg
    55.8 KB · Visningar: 348
Det troliga är väl att ditt Sigmaobjketiv hanterar ströljus dåligt. Du måste vara noggrann så att du skyddar optiken mot direkt ljus.

Per.

OK och tack. Är någon bekant med om just denna typ är erkänt dålig i ljusförhållanden som dessa? Det är ju inte direkt motljus.

Användarna här på FS verkar ju ganska nöjda när man läser recensionerna.

/Pelle

Det är som sagt viktigt med ströljus, se till o använd motljusskydd jämt.

Exponera riktigt! Bilden du hänvisar till är felexponerad och ger taskig kontrast.

Efterbehandla bilderna!

jag har använt kurvor, lite kontrast. Med tanke på hur dålig bildkvalitet det är och hur liten den är så kunde man inte göra för mycket, men med din orginalbild kan du göra mycket trots att det bara är en jpeg

Prova RAW! principer är en sak och viktigt, men principer för sakens skull är löjligt.

Men har du provat RAW och känner att det är inget för dig då är det helt ok :)

Bilagor

• dsc_0171 resampled.jpg
    dsc_0171 resampled.jpg
    85.7 KB · Visningar: 200
ANNONS
Götaplatsens Foto