Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disk problem..

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag hoppas stt någon här kan hjälpa mig med.
Jag skaffade mig en Lacie Bigdisk D2 på 320gb häromveckan, nu till problemet. När jag hade formaterat den första gången så hävdade utforskaren att den var halv full trotts att jag endast lagrade ca 10gb på den. Någonstans ringde en klocka i mitt huvud om att Windows inte kan hantera hur stora partitioner som helst så jag formaterade om den och skapade tre partitioner hjälpte det? Nej.
Disken identifieras som sagt som en 320gb i både utforskaren och enhetshanteraren men den hävdar att den är halvfull..

Jag kör Win XPpro SP2 om det spelar någon roll.
Har även mailat Lacie men inte fått något svar.

Vad har du för moderkort? Hårddiskkontrollerna på moderkorten har även de begränsningar för hur stora hårddiskar den kan hantera.

Du gjorde helt rätt i att testa med partionering för att se om begränsningen ligger i operativsystemet.

Ska du har partitioner (egentligen själva disken i sig) i t.ex. NTFS i storleksordnignen 127GB kan du komma att stöta på problem med din dators BIOS.

Om så, är lösningen att uppdatera moderkortets BIOS till senaste versionen - som med lite tur stödjer diskar större än 127GB.

Senast ändrad:
törnan skrev:
Jag skaffade mig en Lacie Bigdisk D2 på 320gb häromveckan, nu till problemet. När jag hade formaterat den första gången så hävdade utforskaren att den var halv full trotts att jag endast lagrade ca 10gb på den. Någonstans ringde en klocka i mitt huvud om att Windows inte kan hantera hur stora partitioner som helst så jag formaterade om den och skapade tre partitioner hjälpte det? Nej.
Disken identifieras som sagt som en 320gb i både utforskaren och enhetshanteraren men den hävdar att den är halvfull..

Partitioner borde du inte behöva använda, det börjar bli lite gammalmodigt då problemen med bios och windows fixades några år sedan.

Om man vill dela upp innehållet är det bättre med mappar så slipper man fundera på de olika partitionernas storlek.

För övrigt är väl din hårddisk extern, dvs den ansluter med USB eller FireWire interface dvs du kan glömma ev biosproblem.

Vad visade utforskaren när HDn var tom?

Vad händer om du försöker fylla hårddisken med 20GB?

Re: Re: Disk problem..

iSolen.se skrev:
Partitioner borde du inte behöva använda, det börjar bli lite gammalmodigt då problemen med bios och windows fixades några år sedan.

Öööhhh?

Här får du nog skilja på workflow och tekniska begränsningar - Partitioner måste du skapa av tekniska skäl. Att ha allt på en partion är inte alltid något att rekommendera iheller. Om en stor partition kraschar är det mer fatalt än om man har delat upp disken på flera. Jag har haft partitioner med operativet som har kraschat fullständigt - Men min "spara-partition" har alltid klarat sig oskadd.

elohim skrev:
Vad har du för moderkort? Hårddiskkontrollerna på moderkorten har även de begränsningar för hur stora hårddiskar den kan hantera.

Du gjorde helt rätt i att testa med partionering för att se om begränsningen ligger i operativsystemet.

Ska du har partitioner (egentligen själva disken i sig) i t.ex. NTFS i storleksordnignen 127GB kan du komma att stöta på problem med din dators BIOS.

Om så, är lösningen att uppdatera moderkortets BIOS till senaste versionen - som med lite tur stödjer diskar större än 127GB.

Moderkortets bios har ingen betydelse i det här fallet. Lacie d2 är en extern hårddisk som man ansluter med antingen firewire eller usb.

//Micke

törnan skrev:

Hur vet du att det är cirka 10 Gb? Är det data som du har kopierat från en annan hårddisk?

För har du mycket småfiler som är mindre än 32 kb är det här ett vanligt problem när om använder klusterstorlek på 32 kb. Det innebär att den minsta filstorleken blir 32 kb. Har du mycket filer som är i storlek på 16 kb eller liknande kommer de i allafall att ta upp 32 kb.

Det du kan göra är att formatera om disken och välja en mindre klusterstorlek exempelvis 4 kb. Då kommer din disk att utnyttjas bättre.

//Micke

Michael Gunnarsson skrev:
Hur vet du att det är cirka 10 Gb? Är det data som du har kopierat från en annan hårddisk?

För har du mycket småfiler som är mindre än 32 kb är det här ett vanligt problem när om använder klusterstorlek på 32 kb. Det innebär att den minsta filstorleken blir 32 kb. Har du mycket filer som är i storlek på 16 kb eller liknande kommer de i allafall att ta upp 32 kb.

Det du kan göra är att formatera om disken och välja en mindre klusterstorlek exempelvis 4 kb. Då kommer din disk att utnyttjas bättre.

//Micke

Är helsäker på att det är 10gb. Har kopierat över det från den interna disken.

Inga små filer heller utan musik, bilder och filmer.

Får väl ta och formatera ytterligare en gång och testa med 4kb kluster.

Har fö fört över allt till den interna disken igen och enhetshanteraren säger att jag endast 53% ledig utrymme på den tomma disken..

iSolen.se skrev:
problemen med bios och windows fixades några år sedan.
En sanning med modifikation. Dagens BIOS borde slängas all världens väg (och om jag har rätt för mig så är det på väg att hända -- äntligen) men det hör kanske inte till diskussionen.

Re: Re: Re: Disk problem..

törnan skrev:
Är helsäker på att det är 10gb. Har kopierat över det från den interna disken.

Inga små filer heller utan musik, bilder och filmer.

Får väl ta och formatera ytterligare en gång och testa med 4kb kluster.

Har fö fört över allt till den interna disken igen och enhetshanteraren säger att jag endast 53% ledig utrymme på den tomma disken..

Låter mycket märkligt att du har 53% ledigt utrymme. Kolla att WXP inte har aktiverat någon swapfil på den disken också. Vad har du kvar när du har tagit bort allt synligt data från Lacie-disken? Inga dolda filer eller liknande?

// Micke

LaCie verkar ha problem med dessa diskar och winxp sp2 om man kopplar upp den via firewire. Googla runt lite så kanske du hittar nåt. Verkar finnas någon ny drivrutin för just sp2 (?).

Senast ändrad:
Kolla detta!

Vet inte om du kollat detta men, gå in i Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering och kolla där om det ser rätt ut med 320Gb?

MVH /Ken1

Jag köpte för ett tag sedan en ny dator med 200 GB HD och när jag formaterade den så blev den bara runt 120 GB. Jag kör Windows XP Pro (NTFS). För att kunna komma åt det resterande utrymmet på disken så var jag tvungen att ta ner ett program från Maxtor's hemsida som ändrade i registret så att man får 48-bitars adressering av diskblocken (LBA). Detta tror jag inte gäller om man kör en ATA133-kontroller, men i min dator är det ATA100. Nu har jag en 10 GB partition och en 180 GB partition, de resterande 10 GB tar filsystemet.

http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/white_papers/big_drives_white_papers.pdf

Tidy skrev:
Jag köpte för ett tag sedan en ny dator med 200 GB HD och när jag formaterade den så blev den bara runt 120 GB. Jag kör Windows XP Pro (NTFS). För att kunna komma åt det resterande utrymmet på disken så var jag tvungen att ta ner ett program från Maxtor's hemsida som ändrade i registret så att man får 48-bitars adressering av diskblocken (LBA). Detta tror jag inte gäller om man kör en ATA133-kontroller, men i min dator är det ATA100. Nu har jag en 10 GB partition och en 180 GB partition, de resterande 10 GB tar filsystemet.

http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/white_papers/big_drives_white_papers.pdf

Denna tråd gäller dock en EXTERN disk.

Kolla mitt tidigare tips innan du gör något annat.

/ Ken1

Tidy skrev:

mja, lite off topic men för att omintetgöra spekulationer måste jag påpeka att winxpsp1 inte klarar att formatera mer än 120 GB vid installationen. För att klara att formatera mer än 120 gb måste du boota på winxpsp2.

//Micke

mja, lite off topic men för att omintetgöra spekulationer måste jag påpeka att winxpsp1 inte klarar att formatera mer än 120 GB vid installationen. För att klara att formatera mer än 120 gb måste du boota på winxpsp2.

//Micke

Detta stämmer dock inte enligt mig.
Har själv en av mina maskiner med 200Gb som operativ disk numera och jag har inte SP2 skiva.

/ Ken1

Kem skrev:
Detta stämmer dock inte enligt mig.
Har själv en av mina maskiner med 200Gb som operativ disk numera och jag har inte SP2 skiva.

/ Ken1

mja, det finns till och med att läsa en artikel om det på Microsofts knowledgebase och jag betvivlar att de har fel. Jag har själv råkat ut för det när jag installerade min pc till plasman där jag har en 200 GB disk.

Men observera att jag skrev vid installationen kan bara wxpsp1 formatera 120 GB - resten av hårddisken kan partitioneras efter installationen.

//Micke

//Micke

Nej, när jag la in patchen från Maxtor så var jag tvungen att installera SP1 först, men sedan funkade det. Så du behöver alltså inte SP2.

Re: Re: Re: Disk problem..

stoltz skrev:
Öööhhh?

Här får du nog skilja på workflow och tekniska begränsningar - Partitioner måste du skapa av tekniska skäl. Att ha allt på en partion är inte alltid något att rekommendera iheller. Om en stor partition kraschar är det mer fatalt än om man har delat upp disken på flera. Jag har haft partitioner med operativet som har kraschat fullständigt - Men min "spara-partition" har alltid klarat sig oskadd.

Vad menar du med att en partition kraschar? Det är ju bara en logisk enhet av samma HD? De krascher jag varit med om har samtliga drabbat alla partitioner.

En del föredrar att lägga systemet och data på olika partitioner för att enkelt kunna installera om systemet. Då får man dock begränsningen att systemet inte kan bli större än partitionen alternativt att partitionen är för stor dvs slösar med utrymme som bättre kunde använts för data. Personligen föredrar jag en mapp typ "Data" och måste operativet installeras om kan jag radera alla filer utom de i mappen "Data" för att på så sätt få en ren dator. I praktiken har jag på alla datorer flera hårddiskar av bla prestandaskäl (swap/temp(cache) men det är en annan diskussion.

I denna diskussion ser jag dock inga fördelar alls med partitioner, disken är ju extern och innehåller BARA data.

//Micke

Om man lagrar bilder på hårddisken är det inte klusterstorleken som är problemet. Formattera inte om hårddisken av denna anledning.

ANNONS
Götaplatsens Foto