Annons

Disk problem..

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kolla detta!

Kem skrev:
Vet inte om du kollat detta men, gå in i Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering och kolla där om det ser rätt ut med 320Gb?

MVH /Ken1

298gb Enligt diskhanteraren när disken är oformaterad.

jpersson skrev:
En sanning med modifikation. Dagens BIOS borde slängas all världens väg (och om jag har rätt för mig så är det på väg att hända -- äntligen) men det hör kanske inte till diskussionen.

Sant, bara för att de senaste datorbyggena gått supersmidigt med raid, 64bits processor, massor med disk etc etc, betyder det inte att det finns nya begränsningar som man inte drabbats av (än). 200Gig systemdisk har jag inte provat, min gamla dator har 120 så jag hade nog lite tur där. Fast just det problemet är ju lätt att fixa, formattera HDn i en annan dator bara.

Re: Re: Kolla detta!

törnan skrev:
298gb Enligt diskhanteraren när disken är oformaterad.

Hmmm...Då har iaf jag inget mer tips än detta :
Ring 08-411 06 02 Lacie support:)

Lycka till / Ken1

PS du får gärna skriva i tråden hur du löser problemet sedan?? *Nyfiken*

Re: Re: Re: Kolla detta!

Kem skrev:
Hmmm...Då har iaf jag inget mer tips än detta :
Ring 08-411 06 02 Lacie support:)

Lycka till / Ken1

PS du får gärna skriva i tråden hur du löser problemet sedan?? *Nyfiken*

Då får du maila vår support var det enda svaret jag fick..

Kan inte någon fixa särskrivningen i rubriken? "Någon" antar jag är åtminstone forumvärden. Kanske trådskaparen kan ändra?

iSolen.se skrev:
Man får kanske vänja sig, Man får väl fokusera på att bli en "kanon fotograf" eller "Sport Fotograf" istället för att hänga upp sig på sär skrivningar.

:)

Har fö formaterat disken ännu en gång, denna gång med endast en partition. Tror ni att det hjälpte? Nä självklart inte, 49% ledigt på disken.

Re: Re: Re: Re: Disk problem..

iSolen.se skrev:
Vad menar du med att en partition kraschar? Det är ju bara en logisk enhet av samma HD? De krascher jag varit med om har samtliga drabbat alla partitioner.

I denna diskussion ser jag dock inga fördelar alls med partitioner, disken är ju extern och innehåller BARA data.

Här måste du skilja på en hårdvarurelaterad krasch och en mjukvaru. Jag uttryckte mig nog lite dåligt. Jag har haft windowsinstallationer som "strulat till" systempartitionen och ajöss med den efter det - Inklusive alla "egna" filer.

Oavsett om disken är extern eller inte, så måste du iaf skapa en partition.

Re: Re: Re: Re: Re: Disk problem..

stoltz skrev:
Här måste du skilja på en hårdvarurelaterad krasch och en mjukvaru. Jag uttryckte mig nog lite dåligt. Jag har haft windowsinstallationer som "strulat till" systempartitionen och ajöss med den efter det - Inklusive alla "egna" filer.

Oavsett om disken är extern eller inte, så måste du iaf skapa en partition.

Jag läser det ett argument för att inte dela upp HDn i flera partitioner, ännu en grej som kan strula.

Dom här diskarna är egentligen 2 st hdn som körs som raid 0, även om det inte tydligen sägs i marknadsföringen. Att du har 49% ledigt på disken skulle fortf. kunna vara ett drivrutinfel, om windows har kompatibilitetsproblem och inte läser av allt som rapporteras raidcontrollern.. (?)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Disk problem..

iSolen.se skrev:
Jag läser det ett argument för att inte dela upp HDn i flera partitioner, ännu en grej som kan strula.

Nja - Jag tror ju knappast att hårddisken skulle strula mer för att du har fler partitioner. Om det är ytterligare en grej som kan strula beror ju på vilket perspektiv du tittar ifrån.

Jämför med diskussionen om man skall ha ett "stort" minneskort, eller flera små - Det hela beror på hur mycket du har råd att förlora så som jag ser det.

Det är ju trots allt också lite av en smaksak om man vill köra med en eller flera partioner. Bägge förfaranden har sina för- och nackdelar.

MortenG skrev:
Dom här diskarna är egentligen 2 st hdn som körs som raid 0, även om det inte tydligen sägs i marknadsföringen. Att du har 49% ledigt på disken skulle fortf. kunna vara ett drivrutinfel, om windows har kompatibilitetsproblem och inte läser av allt som rapporteras raidcontrollern.. (?)

Borde den verkligen dyka upp som en 320gb disk i diskhanteraren då?

Tja, om den är raid 0 så är ju hela poängen att operativet ska tro att det är en disk. Onekligen skumt dock att den rapporterar 53% ledigt vid ett annat tillfälle, så det var bara en tanke. Men som sagt, om du kör den med firewire och sp2 så finns det tydligen issues med kompatibiliteten.

mvh,

Mårten

MortenG skrev:
Tja, om den är raid 0 så är ju hela poängen att operativet ska tro att det är en disk. Onekligen skumt dock att den rapporterar 53% ledigt vid ett annat tillfälle, så det var bara en tanke. Men som sagt, om du kör den med firewire och sp2 så finns det tydligen issues med kompatibiliteten.

mvh,

Mårten

mja, det lilla som finns att läsa på Lacies hemsida ger vid handen att det gäller äldre firmware. I och med att disken är nyinköpt så borde den senaste firmwaren vara installerad på disken. Den släpptes den 19 augusti 2004. Men den kan ju ha varit en hyllvärmare också så det är ju värt att kolla vilken version disken har.

Sannolikt är det ett fel på disken. Den borde skickas in för utbyte/reparation.

//Micke

Finns olika skäl till detta, ett kan vara att Windows helt enkelt beräknar fel datamängd på den externa enheten, Om du högerklickar på "den här datorn" och väljer "hantera" eller "manage" om du har engelskt XP. Klicka på diskhantering, finns den med där? Hur ser det ut där? Formatera om den där och testa. Har du kopplat den till ett USB uttag som har stöd för USB 2.0 eller 1.1? om du satt den på en port med 1.1 kanske det kan finnas en begränsning där. Annars kan det som sagt vara drivrutinsproblem eller firmware på disken. Testa den på en annan dator och se hur den beter sig där, testa också att fylla den med typ 100Gb och se vad som händer. Kör om möjligt NTFS filsystem då det är mycket säkrare, FAT är bara för äldre operativ och liknande. Till sist bör du kolla om disken och själva lådan verkligen är sålda som en enhet eller om kanske leverantören plockat i disken i ett kabinett som inte klarar en så stor disk?

/Magnus

Magnuz skrev:
Finns olika skäl till detta, ett kan vara att Windows helt enkelt beräknar fel datamängd på den externa enheten, Om du högerklickar på "den här datorn" och väljer "hantera" eller "manage" om du har engelskt XP. Klicka på diskhantering, finns den med där? Hur ser det ut där? Formatera om den där och testa. Har du kopplat den till ett USB uttag som har stöd för USB 2.0 eller 1.1? om du satt den på en port med 1.1 kanske det kan finnas en begränsning där. Annars kan det som sagt vara drivrutinsproblem eller firmware på disken. Testa den på en annan dator och se hur den beter sig där, testa också att fylla den med typ 100Gb och se vad som händer. Kör om möjligt NTFS filsystem då det är mycket säkrare, FAT är bara för äldre operativ och liknande. Till sist bör du kolla om disken och själva lådan verkligen är sålda som en enhet eller om kanske leverantören plockat i disken i ett kabinett som inte klarar en så stor disk?

/Magnus

Mja, Windows operativet kan inte beräkna fel hårddiskstorlek. Jag har aldrig varit med om det måste jag säga. Att Windows anger en hårddiskstorlek och hårddisktillverkaren en annan beror på olika sätt att ange en kb om det är det du menar. En kb är 1024 byte medan många hårddisktillverkare anger den till 1000 byte.

Vad menar du med att leverantören har plockat i disken i ett kabinett som inte klarar en så stor disk? Kabinettet har ingenting med det att göra. Det är moderkortets bios som hanterar de interna diskarna. Det här är en usb/firewire-disk och sålunda en extern disk vilken inte begränsas av moderkortets bios.

//
Micke

För att sammanfatta trådskaparens (Jonas) problem:

A) Hela kapaciteten på hårddisken syns i utforskaten dvs 320 Gb.
B) Så fort han lägger cirka 10 Gb data på disken som kopieras från en annan disk rapporterar den 53% ledigt utrymme.
C) Disken är en usb/firewiredisk så begränsningar i moderkortes bios får anses vara en uteslutna

Problemlösningsförslag:
A) Något som kan orsaka ett sådant fel är för stora kluster om han lägger väldigt små filer på disken. Det verkar han dock inte göra så den felmöjligheten får anses utesluten.
B) Drivrutins/firmware-uppdateringar för att rätta eventuella problem med sp2. Lacie säger inget om att hårddisken ska tappa mer än halva diskkapaciteten på grund av kompabilitetesproblem Dessutom är disken ganska nyinköpt så den borde vara uppdaterad med de senaste firmewaren. Och han borde ha den senaste programvaran till disken.
C) Han har formaterat disken och skapat olika partitionsstorlekar med utan att det blir någon skillnad. Vet inte om Jonas har använt fat32 överhuvudtaget. Fat32 stöder partitioner upp till 2 Tbyte. NTFS är dock bättre och rekommenderas.
D) Om möjligt testa disken på en annan dator. Rapporterar disken rätt återstående utrymme på den datorn är det något fel på hans dator.
E) Får han samma fel där är det sannolikt fel på disken.

Har jag missat nåt???

//Micke

Michael Gunnarsson skrev:

Vad menar du med att leverantören har plockat i disken i ett kabinett som inte klarar en så stor disk? Kabinettet har ingenting med det att göra. Det är moderkortets bios som hanterar de interna diskarna. Det här är en usb/firewire-disk och sålunda en extern disk vilken inte begränsas av moderkortets bios.

//
Micke

I detta fall har det garanterat inte med att göra att kabinettet inte klarar det-RÄTT!

Kabinettet har begränsningar dock. De första kabinetten som kom för ett par år sedan hade en begränsning i kretsen på 120Gb, senare höjdes ribban till 160Gb. Nu klarar dom allt som finns vad jag vet.

MVH / Ken1

Kem skrev:
I detta fall har det garanterat inte med att göra att kabinettet inte klarar det-RÄTT!

Kabinettet har begränsningar dock. De första kabinetten som kom för ett par år sedan hade en begränsning i kretsen på 120Gb, senare höjdes ribban till 160Gb. Nu klarar dom allt som finns vad jag vet.

MVH / Ken1

Kanske uttryckte mig lite luddigt. Men jag förstår ännu mindre inlägget. Om begränsningen sitter i kabinettet skulle trådskaparen troligen inte ens kunna skapa en partition på 320 Gb. Begränsningen i kabinettet borde göra såfall att han bara kan partionera exempelvis 160 Gb.

Jag har däremot satt i diskar på över 40 Gb i datorer vars bios bara klarat att visa 10 Gb men wxp har kunnat klara att hantera 40 Gb ändå.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto