Magnuz skrev:
Vad jag menade med att tillverkaren kanske satt i en större disk i kabinettet är helt enkelt det. Precis som vissa redan sagt så fanns det begränsnigar i kabinetten också förr, I dessa kabinett så sitter ett vanligt IDE-interface oftast, dvs hårddisken i externa kabinett är ofast utbytbara vanliga IDE-diskar, för att de ska kunna komunicera med datorn så sitter det kretsar i kabinettet för att konvertera datat till USB/firewire interface, det är ett "mini bios" i det om man kan använda det ordet och det var där vi pratade om att det skulle ha rätt firmware. Jag köpte tex. ett kabinett externt löst och en 200Gb Hårddisk löst, det kabinettet klarade bara 250Gb max. Man får heller inte glömma att FAT32 inte kan hantera filer över 4Gb i storlek, NTFS däremot klara det bra. Idag finns 2st olika sätt att köpa externa kabinett:
1. köpa en komplett extern hårddisk
2. köpa kabinett och hårddisk separat (oftast billigare) Sen som någon sa så fanns det förr hårddiskar som var tex på 20Gb medans bios visade 8Gb så kunde windows visa 20Gb, sen kunde det vara så att både bios och windows visade 8gb och 12Gb kunde inte användas.. Vad jag skulle säga generellt är att inte lita på storlekssiffror som Windows visar helt, det är toligast en kombination av begränsningar i USB interfacet, drivrutinen, diskkontrollerenheten, det har inte funnits så stora externa enheter så länge så det kan ha dykt upp nya problem med drivrutiner osv. som diskutterats tidigare på fotosidan vad gäller tex. Canon 20D så skickas elektronik idag iväg innan den är helt testad.
Har du föressten dragit ur alla andra USB enheter? och har du USB 2.0 uttag som du kör på, min dator har både USB 1.1 och 2.0 uttag..
/Magnus