Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Distagon T* 2/35 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för infon!

Men jag är nog mest intresserad av 35:an kommer väl nån gång i framtiden att skaffa en kamera med större sensor.

Testbilder så riktigt trevliga ut

Jag har en, köpte den omedelbart när den släpptes innan jul.

Du behöver som sagt en D200 eller bättre för att få ljusmätning, vilket ger möjlighet att köra A-läget. Man får också focus confirm, vilket kan vara bra ibland, men den är inte 100% korrekt.

Det är svårt att hitta brister hos detta objektiv. Otroligt välbyggt med skön mekanik. Kanonskarp på alla bländare och snygg bokeh. Jag har jämfört den med Nikkor 35/2 och det är stor skillnad. Mycket bra kontrast och härliga färger.

De nackdelar jag kan hitta är:
1. objektivlocket är värdelöst, köp ett annat omedelbart.
2. en del kromatisk aberration, särskilt vid mindre (!) bländare. Recensionen på photozone.de visar detta ungefär som jag upplever det. Inget som helst problem om man kör med RAW.
3. tungt, men väl balanserat på ett rejälare kamerahus. Det är väl värt sin vikt!

Rekommenderar en sökarförstorare. Har själv en http://www.yrkesfoto.se/Shop/Index.php?sArtId=8002 som funkar bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto