Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Distort med layer mask eller dylik?

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
Jag ska klippa in ett annat innehåll på en bildskärm på en bild, och använder för ändamålet
Edit>Transform>Distort i Photoshop CS.
Det är dock mycket frustrerande att när det inte passar helt perfekt få börja om från början, för om jag "distortar" det redan "distortade" lagret blir ju kvalitén sämre.
Kan jag istället distorta en layer mask eller dylik, så att jag kan distorta layer masken på nytt när det inte passar perfekt, utan att kvalitén på den inklippta bilden blir sämre?

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar vad det gäller användningsområden för layer mask.

Tack!

Som jag förstår det har du en bild på bakgrundslagret. Där gör du en distort på innehållet.

Vill du sedan klippa in ytterligare en bild och göra samma sak på den?
Om så är fallet så får du ett nytt lager när du klistrar in detta föremål. Markera det nya lagret och kör distort på det.
Då påverkas inte originallagret.
Vill du sedan "ta bort" överflöd lägger du på en lagermask och "målar" bort det du inte vill ha.

Nej, se det så här; bakgrundslagret är en bild på en tv, jag vill dock byta ut själva tv-bilden mot en annan, och klistrar därför in ett nytt lager med en ny tv-bild, som jag distort-transformar för att det ska passa in i tv:n.
Om det dock blir lite fel, dvs att den nya tv-bilden inte passar helt efter att jag har apply the transformation, vill jag inte behöva börja om med att klippa in ett nytt lager (med den nya tv-bilden) och försöka igen, och jag kan inte fortsätta distort-transforma det förändrade lagret (med den nya tv-bilden) eftersom kvalitén (på lagret med den nya tv-bilden) då försämras.
Jag vill alltså först kunna matcha in en layer mask eller dylikt som passar tv:n, och sedan förändra den nya tv-bilden i enlighet med layer masken.
Puh! Klarnade det?

okej.

Börja med att göra en markering på tvskärmen där du vill byta ut innehållet.
Spara den markeringen!
Gör ett nytt lager och använd redigera/klistra in i (tror det heter så eller special)
På så sätt får du det nya innehållet i din markering som gjorde innan och kan lägga på effekten som du ville ha.

Borde vara så du vill ha det.

Men med Paste into så distort-transformeras ju inte det nya lagret (den nya tv-bilden) in i markeringen, det blir ju bara så att en del av det nya lagret (den nya tv-bilden) - motsvarande den markering jag gjort - kommer att bli synlig.
Den nya tv-bilden jag vill klippa in måste distort-transformeras en hel del innan den passar in i tv:n, och att klistra in i en markering tror jag inte innebär någon fördel i detta fall.
Tack ändå!

Men kan du inte göra det bra direkt? zooma in genom att använda ctrl + "-" eller "+" på siffertangetbordet och håll in space för att scrolla när du är i distortläget?

Ett annat tips, gör det lagret som du ska ändra lite genomskinligt så blir det enklare att se om det passar in eller inte, samt att du jobbar med kortkommandon under ändringen som några redan sagt. (CTRL + och CTRL -) (CMD + och CMD -) samt SPACE är bra kortkommandon att använda i just ett sådant tillfälle.

Du kan även använda andra typer av "Edit / Transform" under en å samma ändring.

ANNONS
Götaplatsens Foto