Annons

DIY macrorail

Produkter
(logga in för att koppla)

clausveis

Medlem
Ägnat en del av julens ledighet till diverse diy projekt, bl.a. denna makrorail. Lite aluminiumprofil, en stegmotor, en del 3d print o lite annat smått och gott. Fungerar fint. Kontrollboxen kan ställa in längd pr. steg, antal steg pr bildserie och hur lång tid den ska vänta efter förflyttning för att få bort vibrationer. Sen även en "test" knapp, så man kan se hur långt den förflyttar sig totalt, och se om det täcker in motivet. I kombination med denna har jag byggd ett 2x objketiv utifrån mikroskopobjektiv, och en 4x variant är på väg. Kul projekt, berättar gärna mer om nån är intresserat.

Bilagor

• IMG_20251230_165029244_HDR(1).jpg
    IMG_20251230_165029244_HDR(1).jpg
    1.6 MB · Visningar: 35
  • IMG_20260113_084455451.jpg
    IMG_20260113_084455451.jpg
    903.9 KB · Visningar: 33
  • IMG_20260113_084500602.jpg
    IMG_20260113_084500602.jpg
    844 KB · Visningar: 33
Intressant projekt.
Själv har jag tummen mitt i handen och är lite avundssjuk på er som är duktiga på att skruva och konstruera.
En motoriserad rail står på önskelistan.
Att stacka extrema närbilder på olika kryp är kul. Särskilt när en ny värld blottas för ögonen, bara för att man förstorar den.

Ägnat en del av julens ledighet till diverse diy projekt, bl.a. denna makrorail. Lite aluminiumprofil, en stegmotor, en del 3d print o lite annat smått och gott. Fungerar fint. Kontrollboxen kan ställa in längd pr. steg, antal steg pr bildserie och hur lång tid den ska vänta efter förflyttning för att få bort vibrationer. Sen även en "test" knapp, så man kan se hur långt den förflyttar sig totalt, och se om det täcker in motivet. I kombination med denna har jag byggd ett 2x objketiv utifrån mikroskopobjektiv, och en 4x variant är på väg. Kul projekt, berättar gärna mer om nån är intresserat.
Intressant jag har en NiSi NM-2000 fokus rail som skulle kunna motoriseras ganska lätt under förutsättning att man kunde bygga en styrning till en stegmotor, kruxet är att jag inte har den kunskapen. Finns det färdiga styrningar eller måste de byggas, finns beskrivningar?

Hej!
Jag använde denna, tillsammans med en microcontroller. Är det svårt? Beror ju på hur van man är. Men med lite tålamod så borde det gå ganska smidigt. Jag har definitivt ingen utbildning inom elektronik, har hållit på med det på hobbynivå några år. Hojta till om du vill ha hjälp/tips.https://lastminuteengineers.com/a4988-stepper-motor-driver-arduino-tutorial/

Hej!
Jag använde denna, tillsammans med en microcontroller. Är det svårt? Beror ju på hur van man är. Men med lite tålamod så borde det gå ganska smidigt. Jag har definitivt ingen utbildning inom elektronik, har hållit på med det på hobbynivå några år. Hojta till om du vill ha hjälp/tips.https://lastminuteengineers.com/a4988-stepper-motor-driver-arduino-tutorial/
Är inte alls bevandrad i detta men skulle gärna tillskansa mig kunskapen. Finns det något schema som jag kan nyttja? Sen frågan om hur man styr det hela. Kan du tänka dig bygga en sådan utrustning mot betalning?

Senast ändrad:
Hej! Själva elektroniken och programmering kan jag säkert fixa till självkostnadspris. Så om du kan komma på ett sätt att fästa en lagom stegmotor så kan vi nog lösa det. Skicka mig ett pm så vi kan börja spana! Kul!

ANNONS
Götaplatsens Foto