Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

dng codec för Windows Explorer

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Förmodligen har detta avhandlats tidigare, men jag hittar inget enkelt svar varesig här eller på www.

Hur får jag till att se mina DNG-filer som thumbnails i Windows Explorer? Jag har både Vista Home Premium 64 bitars och dessutom XP på gamla datorn.

NEF-filer har jag fått till.

Förmodligen har detta avhandlats tidigare, men jag hittar inget enkelt svar varesig här eller på www.

Hur får jag till att se mina DNG-filer som thumbnails i Windows Explorer? Jag har både Vista Home Premium 64 bitars och dessutom XP på gamla datorn.

NEF-filer har jag fått till.

Hur fick du till NEF? Trodde inte tumnaglarna stöddes för NEF på x64.

Jag har sett någon tredjepartslösning som jag inte har lust att installera.

Hmmm, $ 29,95 för en codec... Jag letar vidare.

Kommer inte ihåg hur jag löste NEF, men har för mig att efter lite googlande fick tag i en dll-fil som skulle bytas ut.

Ajdå. Ja då var det värre. Hoppas nån annan får nytta av länken ändå kanske. Jag har ingen koll på skillanden mellan de olika Vista-versionerna. Får nog läsa på lite tror jag.

Tack! Men typiskt nog har jag 64-bitars Vista och då funkar det inte. Hittar ingen 64-bitarsversion på Adobes hemsida heller. Enligt Adobe Forum tycks inte Adobe bry sig att ta fram en sådan version heller. En diskussion har pågått i 1,5 år redan...
Nu funkar det genom Bridge så jag känner inte att det är ett så stort problem för egen del, men alla arbetar givetvis på sina sätt.

Enligt Lightroom's blog Septemper -08 så är en 64-bitars version i görningen. Sen... tystnad...

Jag vill mest tillägga för övriga att jag kör Win7 RTM 64-bitars, med samma problem.

Du har inte kollat hos kameratillverkarens sida om de har en codec liggandes? Canon löste problemet med .CR2 filer för mig i Windows XP, så...

ANNONS
Götaplatsens Foto