Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Ni som nu valt DNG spåret

JAg försöker forska o orientera mig. Slutsattsen avv ad jag hittentills fått fram är att:
1. Man kan välja lagra med originalråfilen, dvs man har kvar originalet, men har även en konverterad DNG

2. Vissa DAM program (tex iVirew) kan uppdatera den inbyggda previewn (jpg)

3. Renderingen av original-raw filen görs enligt den metod Adobe använder i Camera raw jusrt då du konverterar, dvs du får adobes tolkning av bilden

4. Du kan välja två olika lagringssätt, en där du i efterhand kan konvertera till den andra

Vad har Ni valt för metoder o hur har Ni tänkt i detta läget?

fördelar/ev farhågor?

Roine

roinek skrev:
3. Renderingen av original-raw filen görs enligt den metod Adobe använder i Camera raw jusrt då du konverterar, dvs du får adobes tolkning av bilden
Någon rendering av bilden sker inte, däremot en omstuvning av metadata efter vad ACR för närvarande hanterar. Rådatat är till sina värden oförändrat, men kan möjligen till sin ordning vara omflyttad.

/Daniel

själv försökt hitta info om DNG. Men inte hittat mycket.. Jag skulle vilja veta fördelar och nackdelar mellan DNG och RAW...

Det finns många olika raw-format. Canon har sitt, Nikon har sitt osv. Det blir olika raw-filer från olika sensorer, detta gör att programmen som hanterar raw-format måste kunna hantera väldigt många olika filformat som alla går under samlingsnamet raw-filer (det är därför man måste uppdatera photoshops camera raw plugin när man köpt en ny kamera). Adobe vill därför införa ett standard raw-format. Formatet har de valt att kalla DNG. Så om man konverterar sina Nikon eller Canon raw-filer till dng försämras inte bildens kvallite, det är fortfarande ett digitalt negativ, men i dng tror jag att det är mer framtidssäkert därför konverterar jag alla mina raw-bilder till dng. Dock är inte dng ett lika öppet raw-format som adobe gärna vill tuta i oss att det är.

Mer om dng kan man läsa på dessa sidor:
http://www.wangstedt.net/digitalnegativ/
http://www.adobe.com/products/dng/index.html

ANNONS
Götaplatsens Foto