Annons

Dränkt med vattenslang

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo men det känns inte ok att fota utan att fråga först om det är ok! De kan ha orsaker att de inte vill vara med på bild, skyddad identitet etc.

Förstår inte varför man inte kan vara schysst och fråga först!

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer. Man vet aldrig var bilden hamnar någonstans.
Varför kan inte alla dessa gatufotografer fråga först om de får lov att fotografera någon innan de gör det.
Men ni bara hänvisar till att ni får göra detta enligt lagen. Var har vanlig hövlighet tagit vägen och fråga först, visst kan säga till efteråt,men då har bilden redan blivit tagen och jag kan ej tvinga er att ta bort bilden från minneskortet: vilket ni själva påpekar alltid.
Försök att förstå andra människor känner sig när de fotograferade av okända personer, jag själv känner obehag, fast jag själv är fotograf, men jag håller till ute i skogen.

Bra skrivet, precis min tanke också.

Du känner inget obehag över att en stor andel av populationen har en mobilkamera idag?
Jag menar, alla är ju fotografer nuförtiden.

Jo det stör mig också, men de tar vanligen bara bilder av sig själva nuförtiden eller av kompisen. Det är de som kallar sig gatufotografer som stör mig mest, jag vill kunna gå på allmän plats utan att någon sticker upp en kamera framför ansiktet på mej.

Jo det stör mig också, men de tar vanligen bara bilder av sig själva nuförtiden eller av kompisen. Det är de som kallar sig gatufotografer som stör mig mest, jag vill kunna gå på allmän plats utan att någon sticker upp en kamera framför ansiktet på mej.

Om jag fotograferar någon som inte gillar det, så raderar jag bilden. Det har jag inget problem med.

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer. Man vet aldrig var bilden hamnar någonstans.
Varför kan inte alla dessa gatufotografer fråga först om de får lov att fotografera någon innan de gör det.
Men ni bara hänvisar till att ni får göra detta enligt lagen. Var har vanlig hövlighet tagit vägen och fråga först, visst kan säga till efteråt,men då har bilden redan blivit tagen och jag kan ej tvinga er att ta bort bilden från minneskortet: vilket ni själva påpekar alltid.
Försök att förstå andra människor känner sig när de fotograferade av okända personer, jag själv känner obehag, fast jag själv är fotograf, men jag håller till ute i skogen.

Du menar på fullaste allvar att du hade sprutat ner någon med en vattenslang? I stället för att be personen ta bort bilderna? Jisses.

Du menar på fullaste allvar att du hade sprutat ner någon med en vattenslang? I stället för att be personen ta bort bilderna? Jisses.

Och du menar på fullaste allvar att du blivit misshandlad för att du blev nersprutad? Jag ställer mig nog i den gruppen som sprutar ner folk om jag anser att någon kränker mig. Lyckades personen i fråga dränka dig med en vattenslang så var du alldeles för nära IMHO.

Jag vill nog höra den andra parten först innan jag dömer någon... Att kategorisera motparten som galning brukar betyda att det finns detaljer som inte kommit fram....

Och du menar på fullaste allvar att du blivit misshandlad för att du blev nersprutad? Jag ställer mig nog i den gruppen som sprutar ner folk om jag anser att någon kränker mig. Lyckades personen i fråga dränka dig med en vattenslang så var du alldeles för nära IMHO.

Jag vill nog höra den andra parten först innan jag dömer någon... Att kategorisera motparten som galning brukar betyda att det finns detaljer som inte kommit fram....

Ofredande är den juridiska termen enligt polis. Jag har tagit ordet misshandel tillbaka, då jag var upprörd efter händelsen. 5 meter är inte speciellt nära. 95% av de som inte gillar att bli fotograferade visar detta på ett enkelt och hövligt sätt. Övriga 5%, som det tydligen finns några av i tråden, gör tydligen något helt annat. Jag har all respekt för de 95 procenten....

Jag hade nog gjort likadant, vill ej bli fotograferad av okända personer.
Om man inte vill riskera att bli fotograferad av okända personer så ska man undvika att vistas på offentliga platser.

Att ta till våld mot den som utnyttjar sin lagliga rätt att fotografera är helt förkastligt.

Det är de som kallar sig gatufotografer som stör mig mest, jag vill kunna gå på allmän plats utan att någon sticker upp en kamera framför ansiktet på mej.

Om någon "sticker upp en kamera framför ansiktet" på dig så finns det god chans att du kan anmäla denne för ofredande. Man får fotografera fritt på offentlig plats, men man får inte ofreda folk.

Jag ställer mig nog i den gruppen som sprutar ner folk om jag anser att någon kränker mig.

Det är sådan tråkig inställning som gör att samhället krackelerar. Alltför många "anser sig kränkta" i tid och otid numera, och det är (i stort sett) aldrig rätt att ta lagen i egna händer.

Det är sådan tråkig inställning som gör att samhället krackelerar. Alltför många "anser sig kränkta" i tid och otid numera, och det är (i stort sett) aldrig rätt att ta lagen i egna händer.

Och allt för många tror att deras ömkliga voyeurism / drivande med personer som de tycker är annorlunda är "konst" bara för att det fanns bra gatufotografer (och ffa en poäng med det) på 40-talet. Nu finns det föga värde i den sortens fotografi förutom socialporr / outande av "annorlunda" för billiga likes.

Har själv som rullstolsburen ett flertal gånger hamnat i bilder där någon pretentiös "fotograf" vill få fram en poäng som inte har det minsta med mig att göra. Tyvärr är ni ju alla själva så tråkiga att ingen vill ta bilder av er, så tyvärr lär ni ju aldrig få känna av hur jobbigt det faktiskt känns, men jag önskar att någon gjorde ett "projekt" av er vardag och era familjers skoldag så kanske ni skulle inse hur jobbigt det kan kännas.

Men du skulle ju aldrig ta till våld (t.ex. spruta vatten med en vattenslang) mot en oartig gatufotograf, eller hur?

Om man inte vill riskera att bli fotograferad av okända personer så ska man undvika att vistas på offentliga platser.

Att ta till våld mot den som utnyttjar sin lagliga rätt att fotografera är helt förkastligt.

Det är ett mycket intellekt svar, bara för att ni har lagen på er sida så måste jag stanna inomhus i hela mitt liv för att jag inte vill bli fotograferad. Ni hävdar er lagliga rätt utan tanke på vad andra tycker om att bli fotograferad på allmän plats.

"Om någon "sticker upp en kamera framför ansiktet" på dig så finns det god chans att du kan anmäla denne för ofredande. Man får fotografera fritt på offentlig plats, men man får inte ofreda folk."

Man måste inte alltid ta en bokstavligen när man skriver eller säger något, utan detta är mera en metafor. Jag skall kunna gå ut på allmän plats utan att riskera att bli fotograferad av någon okänd person. Vad jag kan förstå av denna sida så är det bara er rättighet som är av betydelse, vad andra än tycker om att bli fotograferad på allmän plats, jag har rättighet att foto vem jag vill attityden. Vill jag inte bli fotograferad så skall jag hålla mig inomhus eller ute skogen där det inte finns andra människor.
Håller ni på med att fotografera obekanta människor på allmän plats så får ni räkna med på de ena och andra, om ni inte frågar först om de har något emot att bli fotograferade. Vill de inte detta så får ni avstå att ta bilden, detta är vanlig hövlighet på andra människor, fast ni har lagen på er sida. Som sagt man måste inte hela tiden utnyttja sin rättighet om andra människor tycker illa om detta.

Och allt för många tror att deras ömkliga voyeurism / drivande med personer som de tycker är annorlunda är "konst" bara för att det fanns bra gatufotografer (och ffa en poäng med det) på 40-talet. Nu finns det föga värde i den sortens fotografi förutom socialporr / outande av "annorlunda" för billiga likes.

Har själv som rullstolsburen ett flertal gånger hamnat i bilder där någon pretentiös "fotograf" vill få fram en poäng som inte har det minsta med mig att göra. Tyvärr är ni ju alla själva så tråkiga att ingen vill ta bilder av er, så tyvärr lär ni ju aldrig få känna av hur jobbigt det faktiskt känns, men jag önskar att någon gjorde ett "projekt" av er vardag och era familjers skoldag så kanske ni skulle inse hur jobbigt det kan kännas.

Se där vilket generaliserande över alla gatufotografer.

ANNONS
Götaplatsens Foto