Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dränkt med vattenslang

Produkter
(logga in för att koppla)
Gatufotografering kan reta folk om man inte gör det på rätt sätt.

Eftersom fotografen skapar situationen som kan reta folk får fotografen vara beredd på att hantera negativa reaktioner.

Själv har jag aldrig hamnat i en obehaglig situation vid gatufotografering.

Men det beror på en medveten strategi att inte skapa obehag.

Visst. Det är bra att kunna hantera besvärliga människor som bråkar med en. I värsta fall får man helt enkelt polisanmäla dem om det inte räcker med något mildare.

Jag är också medveten om att man troligtvis begår ett lagbrott om man spelar hög musik, det jag ville belysa var att varför ska man behöva stå ut med att bli fotograferad mot sin vilja när man inte behöver stå ut med t.ex hög musik ??
Därför att det är en fysisk påverkan som kan vara negativ att utsättas för alltför högljudd musik, medan att bli fotograferad inte påverkar den som blir fotograferad ett endaste dugg.

Det är vid en eventuellt publicering som den avfotograferade personen kan påverkas, och det finns mycket riktigt lagar som reglerar publicering.

Och där går våra åsikter isär.
Jag menar inte att det alltid är på det viset men man KAN bli kränkt på allmän plats.

Det är inte en åsikt. Ingen blir kränkt av att bli fotograferad på offentlig plats.

En och annan kan säkert känna sig kränkt, men det är ju som vi har konstaterat en annan sak.

Nu är det fullt av rundgång här, och för min del så är allting över nu, då den sk "slangmannen" ringt mig och djupt beklagat sitt agerande. Sedan kan ju andra fortsätta med denna, inte helt friska, diskussion. Jag avrundar med att säga att jag inte har något att skämmas för, vilket också "slangmannen" förmedlat. Så offer och förövare kanske är mer överens än vissa kombattanter i detta forum. Over and out...

Det var ett oväntat, men trevligt slut på hela historien. Tack för att du berättade det!

Visst. Det är bra att kunna hantera besvärliga människor som bråkar med en. I värsta fall får man helt enkelt polisanmäla dem om det inte räcker med något mildare.

Efterson trådskaparen har rundat av och nu är tillfreds, är det ett naturligt tillfälle att också runda av diskussionen.

Mitt slutord är att en fotograf självklart måste vara uppmärksam på sin kameras inverkan på omgivningen.Annars blir det inga bra bilder och i värsta fall blir det trubbel.

Peace and out.

Jag vet inte riktigt om "många länder" är rätt, men hursomhelst så ska vi vara glada för denna fina lagstiftning som vi har.

Det är klart att gatufotograferna är glada men de som inte vill bli fotograferade är förstås mindre glada.
Jag undrar vilka vi har flest av i landet, gatufotografer eller personer som ej vill bli ofrivilligt fotograferade av främlingar ? ;)
Sedan är det ju en smakfråga om man tycker att lagarna ska skydda den stora massan eller ett i sammanhanget fåtal gatufotografer?

Öh? Det är vid publicering av en bild som det krävs medgivande i Tyskland av den avbildade. Det har jag ju redan påpekat tidigare i tråden.

Länken fungerade tydligen inte, jag ber om ursäkt för det och gör ett nytt försök.
En bit ner i texten står det att det i Tyskland krävs medgivande från den som ska fotograferas, alltså inte bara om bilden ska publiceras.

http://fotokurs.wikispaces.com/2.+Lagar+och+regler

Detsamma står på denna sida

http://www.fotonord.se/fotokurs/fotoregler.html

Därför att det är en fysisk påverkan som kan vara negativ att utsättas för alltför högljudd musik, medan att bli fotograferad inte påverkar den som blir fotograferad ett endaste dugg.

Det är vid en eventuellt publicering som den avfotograferade personen kan påverkas, och det finns mycket riktigt lagar som reglerar publicering.

Hur kan du så säkert veta att den som fotograferas inte påverkas ett endaste dugg?
Vi är alla individer och reagerar på olika vis i de situationer som uppstår.
Det är trådstarten ett uppenbart bevis på ;)

Det är klart att gatufotograferna är glada men de som inte vill bli fotograferade är förstås mindre glada.
Jag undrar vilka vi har flest av i landet, gatufotografer eller personer som ej vill bli ofrivilligt fotograferade av främlingar ? ;)
Sedan är det ju en smakfråga om man tycker att lagarna ska skydda den stora massan eller ett i sammanhanget fåtal gatufotografer?

Jag tror vi har flest av människor som ibland drar fram mobilen för att fota och får med människor de inte har frågat om lov på bild.

Mitt slutord är att en fotograf självklart måste vara uppmärksam på sin kameras inverkan på omgivningen.Annars blir det inga bra bilder och i värsta fall blir det trubbel.
Ja, det kan jag hålla med om, men vill också tillägga att yttrandefriheten (som friheten att fotografera ytterst vilar på) inte är något jag vill kompromissa om.

Det är väl sannerligen inte sk "gatufotografer" som dessa lagar är skrivna för. Det torde väl ha att göra med mer grundläggande demokratiska principer.

Länken fungerade tydligen inte, jag ber om ursäkt för det och gör ett nytt försök.
En bit ner i texten står det att det i Tyskland krävs medgivande från den som ska fotograferas, alltså inte bara om bilden ska publiceras.

http://fotokurs.wikispaces.com/2.+Lagar+och+regler

Detsamma står på denna sida

http://www.fotonord.se/fotokurs/fotoregler.html

Här, här och här får man ett annat intryck av läget.

Jag har inte fotograferat mycket i Tyskland, men de få gånger jag har besökt landet har ingen protesterat mot att jag har tagit bilder på gator och torg där människor har funnits med i bilden.

För publicering är jag däremot rätt säker på att lagarna är mer restriktiva i Tyskland än i Sverige.

Det är inte en åsikt. Ingen blir kränkt av att bli fotograferad på offentlig plats.

En och annan kan säkert känna sig kränkt, men det är ju som vi har konstaterat en annan sak.

Man kan alltså inte bli kränkt på allmän plats men däremot i sitt hem.
Det är det som lagen säger
.
Fotar du en okänd som sitter och sover på tåget är det alltid ok men om du fotar en polare när han sitter och sover hemma i soffan kan det vara olagligt.
Tycker faktiskt att detta är konstigt, jag tycker det är värre att fota den okände än polaren i soffan.

Jag undrar hur man kan utgå från att INGEN kan bli kränkt bara för att man befinner sig på allmän plats medans ALLA kan bli kränkta i sina hem.

Jag vet att lagen är skriven på detta vis men jag tycker INTE den är bra skriven.
Det är därför jag käftar emot ;)

Vi har olika uppfattning om detta och det är helt ok för min del.
Jag accepterar dina åsikter även om jag inte delar dem.

Hoppas du till största delen fortsätter att fotografera dina hundar och att du får många fina bilder :)

Ha det bra

Hur kan du så säkert veta att den som fotograferas inte påverkas ett endaste dugg?
Jag skrev påverkas fysiskt. Om någon blir irriterad över någon annans beteende som inte är störande så är det dennes problem. Jag kan bli irriterad över hur folk beter sig i min närhet utan att jag påverkas fysiskt av det, men det får jag faktiskt tåla.

Man kan alltså inte bli kränkt på allmän plats men däremot i sitt hem.
Det är det som lagen säger
Man kan nog bli kränkt även på offentlig plats också, men inte genom att någon fotograferar en på behörigt avstånd.

Vad gäller hemmiljö så tror jag inte att man bryter mot lagen om man fotograferar någon som sover i sin soffa. Lagen talar om "särskilt privata förhållanden" och exemplifierar med omklädningsrum, toaletter o.dy.

Hoppas du till största delen fortsätter att fotografera dina hundar och att du får många fina bilder :)
De skriker som sagt inte åt mig, men jag blir ofta utskälld! :)

Jag skrev påverkas fysiskt. Om någon blir irriterad över någon annans beteende som inte är störande så är det dennes problem. Jag kan bli irriterad över hur folk beter sig i min närhet utan att jag påverkas fysiskt av det, men det får jag faktiskt tåla.

Du skriver: som inte är störande, det är ju precis så personen som blir ofrivilligt fotograferad upplever det ;)

Som sagt: fysiskt. Det påverkar inte någon mer att att bli fotograferad än att bli tittad på.

En del människor blir förvisso väldigt irriterrade av att man tittar på dem, men det är sällan jag ser åsikter som förespråkar att man inte ska få titta på folk.

Man kan nog bli kränkt även på offentlig plats också, men inte genom att någon fotograferar en på behörigt avstånd.

Vad gäller hemmiljö så tror jag inte att man bryter mot lagen om man fotograferar någon som sover i sin soffa. Lagen talar om "särskilt privata förhållanden" och exemplifierar med omklädningsrum, toaletter o.dy.

De skriker som sagt inte åt mig, men jag blir ofta utskälld! :)

Vissa här hävdar ju sin rätt att fota folk på NÄRA håll, dessutom med blixt!!!

Jodå, men då kallas det för hemlig fotografering eftersom personen ej är medveten om att han fotas.
Hmmmm, det är ju många på stan inte heller ;)

Det är lättare att ta skäll från hundar än människor :)

Som sagt: fysiskt. Det påverkar inte någon mer att att bli fotograferad än att bli tittad på.

En del människor blir förvisso väldigt irriterrade av att man tittar på dem, men det är sällan jag ser åsikter som förespråkar att man inte ska få titta på folk.

Nja, det är väl trots allt inte samma sak.
Det är tillåtet att titta på t.ex ett militärt skyddsobjekt men inte att fotografera detsamma.
Det skadar ingen fysiskt att titta på blottare men det är ändå inte tillåtet att blotta sig.
Skador kan även ske fysiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto