Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Hej, tycker det pratas väldigt lite om drönare här på fotosidan.

Vad har ni för drönare och hur går det med fotandet och filmandet?

Jag har kört en Mavic Pro sen i april med stort nöje. Den kom med lilla väskan så den är ultraportabel så den får hänga med mest överallt.

För video, 4K, är den riktigt bra men bildkvaliten för stillbild inget vidare.

I natt köpte jag en Mavic 2 Pro och med lite tur får jag den om någon vecka. Den ska ha en 1" sensor, kameran är från Hasselblad, så jag förväntar mig ett lyft.

Mavic är lite liten och på sikt gissar jag att det får bli en Phantom 4 eller 5 eftersom de verkar vara stabilare.

Hur väderkänsliga tycker ni era drönare är?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har en P4P, och en Mavic Air, och har lagt en Mavic 2 Pro i varukorgen men väntar på att få VAT-nr godkänt, hur gjorde du med det förresten?

Ska sälja min Mavi Air, som jag är otroligt nöjd med förutom själva bildkvaliteten då det är för låg upplösning (12 megapixlar) jämfört med min P4P som har jag 20, men den är otroligt liten och smidig att ta med sig.

Dock så kraschade min P4P från 60m rakt ned på ett hustak, helt utan anledning, så efter det litar jag inte riktigt på dem som tidigare och är mycket försiktigare var jag flyger.

Här hittar du lite bilder som jag tagit med både P4P och Mavic Air:
http://www.jonasfotograf.se/drnare/

Två filmer som filmat med P4P
https://www.youtube.com/watch?v=E3_V-YN_XK0 (ska klippa om den här vid tillfälle)
https://www.youtube.com/watch?v=t2R1K_ACiAo
 

iSolen.se

Guest
Jag har en P4P, och en Mavic Air, och har lagt en Mavic 2 Pro i varukorgen men väntar på att få VAT-nr godkänt, hur gjorde du med det förresten?
Min beställning från DJI fastnade på samma punkt, inte så kul att få betala 400 euro i moms som man sen inte kan få tillbaka. Så jag köpte svenskt i stället. Det är också bättre om något skulle strula. Min första Mavic hade snedmonterad sensor. Tydligen ska det inte vara något problem med tillgången, sajtmaila så får du reda på ett ställe där de ska få fler än som är i kön.

Ska sälja min Mavi Air, som jag är otroligt nöjd med förutom själva bildkvaliteten då det är för låg upplösning (12 megapixlar) jämfört med min P4P som har jag 20, men den är otroligt liten och smidig att ta med sig.
Jo jag har provat den, den är ännu smidigare men också lite mindre stabil.

Dock så kraschade min P4P från 60m rakt ned på ett hustak, helt utan anledning, så efter det litar jag inte riktigt på dem som tidigare och är mycket försiktigare var jag flyger.
Det där är ju mardrömmen. En kompis Phantom drog in i en bergvägg helt utan anledning fast vem vet, det kanske var skit bakom spakarna? Min Mavic sticker eller beter sig oväntat ibland men det är alltid av en anledning, GPS, vind, kompass. Då sticker jag alltid upp på lite höjd och väntar, ev flyger hem den manuellt vilket kan vara aningen svårt utan karthjälp.

Här hittar du lite bilder som jag tagit med både P4P och Mavic Air:
http://www.jonasfotograf.se/drnare/

Två filmer som filmat med P4P
https://www.youtube.com/watch?v=E3_V-YN_XK0 (ska klippa om den här vid tillfälle)
https://www.youtube.com/watch?v=t2R1K_ACiAo
Kul, ska kolla strax.
 

snap01

Aktiv medlem
https://www.youtube.com/watch?v=q1Hks_NieMk

Rätt roligt test av Mavic pro 2. Tydligen samma sensor från sony i den som i min Phantom 4 pro v2 det är ett stort steg bättre en sensorn i gamla modellen. Däremot varför jag inte kommer köpa den är för att objektivet har bara 28mm i vidvinkel, min gamla P3 hade 20 mm vilket funkade perfekt.

Min nya P4 har 24mm vilket är för lite vidvinkel för är det träd etc runt mitt objekt tex ett hus så har du bara valet att gå högre, men då får du bara en vinkel ovanför taket vilket inte är snyggt i många fall.
Någon som vet om det finns en vidvinkel adapter som kan monteras på linsen för att få mer vidvinkel? Kvaliten är viktig men kan offras lite för att kunna få hela motivet på bild.

Jag flög min gamla P3 professionell i minus 18 grader o det funkade bra. Batteriet höll bra men det du behöver ha koll på är att drönaren inte är nerkyld för då får du vänta på att den får rätt tempratur så placera den varmt i bilen.
Flög den gamla p3 i kraftig motvind i skärgården så kraftig att jag fick snedda hem den gick inte att köra rakt hem i motvinden. Har för mig att det blåste 12-15 meter sekunden så drönaren fick kompensera kraftigt så dom flesta bilder blev snea varpå jag fick beskära o räta upp dom i PS.
 

iSolen.se

Guest
https://www.youtube.com/watch?v=q1Hks_NieMk

Rätt roligt test av Mavic pro 2. Tydligen samma sensor från sony i den som i min Phantom 4 pro v2 det är ett stort steg bättre en sensorn i gamla modellen. Däremot varför jag inte kommer köpa den är för att objektivet har bara 28mm i vidvinkel, min gamla P3 hade 20 mm vilket funkade perfekt.

Min nya P4 har 24mm vilket är för lite vidvinkel för är det träd etc runt mitt objekt tex ett hus så har du bara valet att gå högre, men då får du bara en vinkel ovanför taket vilket inte är snyggt i många fall.
Någon som vet om det finns en vidvinkel adapter som kan monteras på linsen för att få mer vidvinkel? Kvaliten är viktig men kan offras lite för att kunna få hela motivet på bild.

Jag flög min gamla P3 professionell i minus 18 grader o det funkade bra. Batteriet höll bra men det du behöver ha koll på är att drönaren inte är nerkyld för då får du vänta på att den får rätt tempratur så placera den varmt i bilen.
Flög den gamla p3 i kraftig motvind i skärgården så kraftig att jag fick snedda hem den gick inte att köra rakt hem i motvinden. Har för mig att det blåste 12-15 meter sekunden så drönaren fick kompensera kraftigt så dom flesta bilder blev snea varpå jag fick beskära o räta upp dom i PS.
Jag tar mycket panoraman så jag är van att stitcha ihop bortåt 20 bilder. Den tekniken borde fungera bra för dina motiv också och på köpet får du högre upplösning. Ta två bilder, det borde räcka.

Låter bra med kameran, det är den jag är efter. Då slipper jag köpa en Ph4 också :)
 

snap01

Aktiv medlem
Jag tar mycket panoraman så jag är van att stitcha ihop bortåt 20 bilder. Den tekniken borde fungera bra för dina motiv också och på köpet får du högre upplösning. Ta två bilder, det borde räcka.

Låter bra med kameran, det är den jag är efter. Då slipper jag köpa en Ph4 också :)
Går inte att sticha bilder om du ska ha 2-3 format för då måste du ta stående bilder för att kunna behålla 2-3 formatet. Du måste få ökningen även på höjden. Tyvärr går det inte att ställa in kameran för stående bilder på DJI drönare vad jag förstår.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Går inte att sticha bilder om du ska ha 2-3 format för då måste du ta stående bilder för att kunna behålla 2-3 formatet. Du måste få ökningen även på höjden. Tyvärr går det inte att ställa in kameran för stående bilder på DJI drönare vad jag förstår.
Det går med Mavic Pro, dock osäker om det går med den som kommer nu.
 

iSolen.se

Guest
Går inte att sticha bilder om du ska ha 2-3 format för då måste du ta stående bilder för att kunna behålla 2-3 formatet. Du måste få ökningen även på höjden. Tyvärr går det inte att ställa in kameran för stående bilder på DJI drönare vad jag förstår.
Jo stående går men du kan förstås stitcha även på höjden, det gör jag ofta.

kan du ta stående bilder med den?

Ja.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo stående går men du kan förstås stitcha även på höjden, det gör jag ofta.




Ja.
Hur blir den stående? om den beskärs till det så är det fortfarande inte samma perspektiv som du vrider din kamera till stående bild. Ska du sticha även på höjden måste du sticha många bilder dels i i två rader på varandra sedan ett gäng bilder.
Kan du göra det med (riktig) stående bild behöver du 3-4 i bredd för att täcka 2-3 format o för att du ska få en vidare bild än 28mm ger dig.
 

iSolen.se

Guest
Hur blir den stående? om den beskärs till det så är det fortfarande inte samma perspektiv som du vrider din kamera till stående bild. Ska du sticha även på höjden måste du sticha många bilder dels i i två rader på varandra sedan ett gäng bilder.
Kan du göra det med (riktig) stående bild behöver du 3-4 i bredd för att täcka 2-3 format o för att du ska få en vidare bild än 28mm ger dig.
Den vrider kameran, precis som när man fotar med en vanlig kamera.


Drönaren är ju still så det är lätt att ta fyra bilder och stitcha resultatet, jag gör det varenda dag. Visst om en lastbil rör på sig kan det bli kul effekter men om du gör det på några sekunder hinner inte moln och annat röra sig så mycket. Fyra är lätt, 20 är svårt.

Tar tillbaka det, hade för mig att det gick men det verkar inte vara så nu när jag kollar upp det.
Ta inte tillbaka det, det går att vrida kameran på Mavic Pro.

Tryck på de tre strecken nedanför slutarknappen och klicka på portrait mode.
 

snap01

Aktiv medlem
Den vrider kameran, precis som när man fotar med en vanlig kamera.



Ta inte tillbaka det, det går att vrida kameran på Mavic Pro.

Tryck på de tre strecken nedanför slutarknappen och klicka på portrait mode.
men bilden blir väl beskärd i drönaren då? så om man inte kan få tillräckligt avstånd hjälper inte det vinkeln blir inte bredare ändå. Borde kunna göra det med min Phantom pro 4+ v.2 får kolla upp det.
 

iSolen.se

Guest
men bilden blir väl beskärd i drönaren då? så om man inte kan få tillräckligt avstånd hjälper inte det vinkeln blir inte bredare ändå. Borde kunna göra det med min Phantom pro 4+ v.2 får kolla upp det.
Snälla, för tredje gången, kameran vrids på Mavic Pro, du har en finess du bara inte upptäckt :) Ingen beskärning.

Ph4 har jag inte så jag måste i så fall googla.
 

snap01

Aktiv medlem
Uppockned? :)

Titta här eller varför inte gå in i menyn bara?

https://www.youtube.com/watch?v=UtPGXHp9pZY
Jag kollade filmen du länkade till men du har fortfaranden samma höjd på bilden efter som den beskärs i drönaren. Så även om du tar flera i bredd så kommer du inte få en vidvinkligare bild om du håller dig till 2-3 formatet. För att få det så måste höjden motsvara att du ställt (kameran) på högkant o inte beskurit din bild från början.
 

iSolen.se

Guest
Jag kollade filmen du länkade till men du har fortfaranden samma höjd på bilden efter som den beskärs i drönaren. Så även om du tar flera i bredd så kommer du inte få en vidvinkligare bild om du håller dig till 2-3 formatet. För att få det så måste höjden motsvara att du ställt (kameran) på högkant o inte beskurit din bild från början.
Starta upp drönaren och prova, det är ingen beskärning utan en äkta vridning av kameran så du förlorar ingen upplösning.

Jag stitchar mig till vidvinkel och får högre upplösning på köpet. Formatet väljer jag i efterbehandlingen, tex 3:2 om det är viktigt.
 

snap01

Aktiv medlem
Snälla, för tredje gången, kameran vrids på Mavic Pro, du har en finess du bara inte upptäckt :) Ingen beskärning.

Ph4 har jag inte så jag måste i så fall googla.
på filmen såg det ut som samma utsnitt kolla hur mycket himmel det är med ser identiskt ut. För att bilden ska bli stående så måste kameran fysiskt vridas till stående. Jag ska kolla om det går.
 
ANNONS