Annons

Driver STIM med oss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Satt och försökte kolla upp vad det kostar att ha musik på hemsidan i t ex bildspel och hittade följande information: länk till STIM

Vilket i praktiken, om jag tolkar rätt, innebär att ifall jag komponerar något själv, laddar upp det på min sida och länkar till min fotoklubb eller FS så vill STIM ha betalt för det. Hur mycket kortslutning är inte det...

Vilket får mig att undra ifall de vill ha betalt för alla eventuella ljudupptagningar jag gör också...

Nån som haft kontakt med dem som vet hur det förhåller sig?

/Maverick
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Nej, STIM driver inte med någon. Men de har ju haft ett finger med i spelet när det gäller att driva igenom IPRED-lagen så jag är inte förvånad att de tar sig rätten att bestämma över musik som någon själv har komponerat och väljer att ha på sin hemsida.

Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp en annan organisation i stil med STIM och sätter upp likvärdiga villkor när det gäller bilder.
 

tormig

Aktiv medlem
Vilket i praktiken, om jag tolkar rätt, innebär att ifall jag komponerar något själv, laddar upp det på min sida och länkar till min fotoklubb eller FS så vill STIM ha betalt för det. Hur mycket kortslutning är inte det...
Du vet inte ditt eget bästa, har du inte begripit det?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Så länge du inte är medlem i STIM så har jag svårt att se att de skulle ha något lagstöd för att ålägga dig någonting.
 

-Per-

Aktiv medlem
Vilket i praktiken, om jag tolkar rätt, innebär att ifall jag komponerar något själv, laddar upp det på min sida och länkar till min fotoklubb eller FS så vill STIM ha betalt för det. Hur mycket kortslutning är inte det...

Vilket får mig att undra ifall de vill ha betalt för alla eventuella ljudupptagningar jag gör också...

/Maverick
Bara om du är ansluten till STIM, vilket är ditt eget val.. ;)
 

Kijana

Aktiv medlem
Vilket i praktiken, om jag tolkar rätt, innebär att ifall jag komponerar något själv, laddar upp det på min sida och länkar till min fotoklubb eller FS så vill STIM ha betalt för det. Hur mycket kortslutning är inte det...
Det vore det om det var sant. Jag gör i alla fall en annan tolkning av tredje villkorets krav på "inga kopplingar" till att det inte handlar om länkningar utan om att hemsidan i fråga ska vara just privat och helt självständig från föreningar, kommersiella företag och skivbolag. Alltså, du som privat hemsidesinnehavare ska inte ha någon koppling i fråga om anställning, ägande eller något annat ekonomiskt intresse hos de tre nämnda kategorierna. Det är så jag tolkar Stims villkor.
Eller jag kan också tänka mig att Stim med villkoret inte vill att föreningar, företag och skivbolag ska dra nytta av egenkomponerad publicerad musik, och att de alltså inte får ha någon sådan anknytning till sidan.
 

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Vad var det för knepigt med dessa 3 punkter? Gör du en egen låt och slänger upp den på din privata hemsida med ditt bildspel så är det hur lugnt som helst. Slänger du upp en låt av Per Gessle i ditt bildspel, ja då är det något annat. Slänger du upp en låt och du har skivkontrakt är det något annat.

Du som vill lägga ut din egen musik på din privata hemsida får göra det utan att betala licensavgift till STIM/NCB. Det gäller såväl streamad musik som nedladdningsbar.


Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska få avgiftsfri licens:



Webbplatsen skall vara din egen privata hemsida vilket bland annat skall innebära att du har den fullständiga redigerings-och rådighetsrätten över webbplatsen.


Alla rättigheter till musiken skall innnehas av dig själv alternativt tillsammans med dina medkompositörer. Om musiken är förlagd måste förlaget vara kontrollerat/ägas av dig/er.


Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det här gäller ju enbart de som är medlemmar i STIM! Är jag inte medlem i STIM kan ju knappast STIM kräva några avgifter från mig för att jag lägger upp min egna musik på min egna hemsida som har kopplingar till någon förening eller företag. STIM är en intresseorganisation som drar in de avgifter till medlemmarna som lagstadgats av Sveriges riksdag eller i internationella överenskommelser som Sverige skrivit under, gällande musik. Och för den som nu skulle tro att det inte finns någon liknande organistation gällande bildkonst (vilket någon oroade sig för i tidigare inlägg), så finns faktiskt BUS sedan flera år tillbaka. Fungerar som STIM, fast gällande bildkonst.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det här gäller ju enbart de som är medlemmar i STIM! Är jag inte medlem i STIM kan ju knappast STIM kräva några avgifter från mig för att jag lägger upp min egna musik på min egna hemsida som har kopplingar till någon förening eller företag. STIM är en intresseorganisation som drar in de avgifter till medlemmarna som lagstadgats av Sveriges riksdag eller i internationella överenskommelser som Sverige skrivit under, gällande musik. Och för den som nu skulle tro att det inte finns någon liknande organistation gällande bildkonst (vilket någon oroade sig för i tidigare inlägg), så finns faktiskt BUS sedan flera år tillbaka. Fungerar som STIM, fast gällande bildkonst.
Tyvärr är jag inte säker att det Stim skriver bara gäller medlemmar. Jag har nämligen läst att om du, som privatperson helt utan anknytning till etablerade skivbolag, vill ge ut en CD-skiva med din egenhändigt komponerade musik, så kan du bara göra detta genom att gå med i Stim! Anledningen är att innan något CD-presseri gör något åt dig, vill de ha ett papper från NCB (eller annan organisation inom samma sfär) som intygar att du får be dem göra CD-skivor med din musik åt dig. Och du kan inte få pappret från NCB med mindre än att du är medlem i Stim. Och när du är medlem i Stim så har Stim mer att säga till om din musik än du själv!
 

KGS

Aktiv medlem
Tyvärr är jag inte säker att det Stim skriver bara gäller medlemmar. Jag har nämligen läst att om du, som privatperson helt utan anknytning till etablerade skivbolag, vill ge ut en CD-skiva med din egenhändigt komponerade musik, så kan du bara göra detta genom att gå med i Stim! Anledningen är att innan något CD-presseri gör något åt dig, vill de ha ett papper från NCB (eller annan organisation inom samma sfär) som intygar att du får be dem göra CD-skivor med din musik åt dig. Och du kan inte få pappret från NCB med mindre än att du är medlem i Stim. Och när du är medlem i Stim så har Stim mer att säga till om din musik än du själv!
Verkar inte troligt av många skäl. Ett kul skäl är att STIM själva kräver följande för att du ska få bli medlem ö h t

"Gå med i Stim

Är du kompositör, textförfattare, bearbetare, arrangör eller har du ett musikförlag kan du ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten måste du även ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet."

Lite moment 22 om det du skrev stämmer.

Nä, vem som helst får ge ut sin egen musik, sina egna böcker, sina egna bilder osv. Undantagen är mycket få. Det garanterar våra grundlagar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tyvärr är jag inte säker att det Stim skriver bara gäller medlemmar. Jag har nämligen läst att om du, som privatperson helt utan anknytning till etablerade skivbolag, vill ge ut en CD-skiva med din egenhändigt komponerade musik, så kan du bara göra detta genom att gå med i Stim! Anledningen är att innan något CD-presseri gör något åt dig, vill de ha ett papper från NCB (eller annan organisation inom samma sfär) som intygar att du får be dem göra CD-skivor med din musik åt dig. Och du kan inte få pappret från NCB med mindre än att du är medlem i Stim. Och när du är medlem i Stim så har Stim mer att säga till om din musik än du själv!
Det där känner jag igen. Läste det i gammelmedia om en artist som tyckte hela STIM rövknullade en som kreatör. CD-presserierna var väl inte tvungna utan snarare stuntade i att trycka CD-skivor om man inte var med i STIM.

Fann litet om ämnet här:
http://forum.piratpartiet.se/Topic67177-6-7.aspx#bm83845

http://christianengstrom.wordpress.com/2008/11/12/stim-vill-aga-alla-musiker/

Sida 6:
http://christianengstrom.files.wordpress.com/2008/11/upphovsmannens-ratt-att-forvalta-sina-verk-pa-lika-villkor.pdf
 
Senast ändrad:

lars2

Avslutat medlemskap
För några år sen var där en kommunal (har jag för mig) brittisk piratjägare som hittat någon som sålde CD med Firefox, hon slog till och efter många om och men fick hon tag på någon ansvarig för Mozilla/Firefox. Mozilla/Firefox snubben försökte förklara för henne att vem som helst fick göra vad de ville med Firefox inkl bränna CD och försöka sälja det. Jag lyckades inte hitta artikeln men i den berättar snubben från Firefox om hur det nästan var omöjligt för honom att få piratjägaren att förstå detta, piratjägaren var mäkta upprörd och tyckte att det var minst sagt omoraliskt och borde vara förbjudet att göra på det sättet. :)
 

pgx

Aktiv medlem
Verkar inte troligt av många skäl. Ett kul skäl är att STIM själva kräver följande för att du ska få bli medlem ö h t

"Gå med i Stim

Är du kompositör, textförfattare, bearbetare, arrangör eller har du ett musikförlag kan du ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten måste du även ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet."
Det var inga hårda krav, spela in dig själv när du sjunger i duschen, ta med dig bergsprängaren ut på torget och tryck på play, du har nu spelat ditt verk offentligt och uppfyller stims krav :)
 

pgx

Aktiv medlem
Satt och försökte kolla upp vad det kostar att ha musik på hemsidan i t ex bildspel och hittade följande information: länk till STIM

Vilket i praktiken, om jag tolkar rätt, innebär att ifall jag komponerar något själv, laddar upp det på min sida och länkar till min fotoklubb eller FS så vill STIM ha betalt för det. Hur mycket kortslutning är inte det...

Vilket får mig att undra ifall de vill ha betalt för alla eventuella ljudupptagningar jag gör också...

Nån som haft kontakt med dem som vet hur det förhåller sig?

/Maverick
När det kommer till dessa organisationer som profiterar på musik så upphör alla normala regler att gälla, minns när jag hade butik vi fick ofta hotbrev från bla stim med inbetalningskort, där de klargjorde att om de anställda, eller kunder fick höra på musik så skulle vi betala. Att radiostationen redan betalt för att vi så få lyssna bryr de sig inte om, de vet hur man tar betalt för samma produkt 100ggr om. Sen har vi massa andra liknande organisationer som copyswede som tvingar dig att betala för musik även om du köper helt andra produkter som inte är relaterade till musik, inte konstigt att jag och många andra helt slutat köpa musik, känns inte kul att sponsra en industri som mer liknar maffia än musikindustri.
 

xrp

Aktiv medlem
Det vore det om det var sant. Jag gör i alla fall en annan tolkning av tredje villkorets krav på "inga kopplingar" till att det inte handlar om länkningar utan om att hemsidan i fråga ska vara just privat och helt självständig från föreningar, kommersiella företag och skivbolag. Alltså, du som privat hemsidesinnehavare ska inte ha någon koppling i fråga om anställning, ägande eller något annat ekonomiskt intresse hos de tre nämnda kategorierna. Det är så jag tolkar Stims villkor.

Om det är så de menar har de inte uttryckt det korrekt.

Deras text säger: "Inga kopplingar till föreningar, skivbolag eller kommersiella företag får förekomma på webbplatsen.", inte t.ex. "du får inte i övrigt ha kopplingar till...".

"På webplatsen" säger tydligt att det är på webbplatsen, bland det det du kan se, höra och göra där, som det inte få förekomma någon koppling. Att i text beskriva, eller ens länka till andra som inte är privatpersoner är därmed inte ok.

Jag hade ingen aning om att stim var korkade på det här viset.
 

ps82

Aktiv medlem
För några år sen var där en kommunal (har jag för mig) brittisk piratjägare som hittat någon som sålde CD med Firefox, hon slog till och efter många om och men fick hon tag på någon ansvarig för Mozilla/Firefox. Mozilla/Firefox snubben försökte förklara för henne att vem som helst fick göra vad de ville med Firefox inkl bränna CD och försöka sälja det. Jag lyckades inte hitta artikeln men i den berättar snubben från Firefox om hur det nästan var omöjligt för honom att få piratjägaren att förstå detta, piratjägaren var mäkta upprörd och tyckte att det var minst sagt omoraliskt och borde vara förbjudet att göra på det sättet. :)
var det den här artikel du mena?

http://copyriot.blogspot.com/2006/02/piratjgare-lgger-krokben-fr-firefox.html
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det som står gällande egen musik på hemsidor gäller enbart för STIMs medlemmar, inga andra. STIM är en intresseorganisation ägd av medlemmarna och driver in lagstadgad royalty mm när medlemmarnas musik används i olika sammanhang. Om en sådan medlem startar en hemsida och vill lägga upp sin egen musik där, får hemsidan inte ha några kopplingar till företag eller andra organisationer. Annars ska avgift enligt gällande tariffer utgå. Konstigare än så är det inte.
 

Olsin

Aktiv medlem
Det som står gällande egen musik på hemsidor gäller enbart för STIMs medlemmar, inga andra. STIM är en intresseorganisation ägd av medlemmarna och driver in lagstadgad royalty mm när medlemmarnas musik används i olika sammanhang. Om en sådan medlem startar en hemsida och vill lägga upp sin egen musik där, får hemsidan inte ha några kopplingar till företag eller andra organisationer. Annars ska avgift enligt gällande tariffer utgå. Konstigare än så är det inte.
Kan du förklara hur man kan bli medlem? Enligt deras hemsida så ska man ha fått utbetalning i fem år innan man kan bli medlem och enligt dig så måste man vara medlem för att få utbetalning.
 
ANNONS