Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

DSLR för nybörjare...30D eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:

Det må vara hänt, men jag är inte säker på att motivprogrammen är representativa för vad vanligt folk vill ha i fotosammanhang. Jag har sett dem stjälpa lika väl som hjälpa. Folk förstår sig inte på eller glömmer bort vad ikonerna symboliserar och då är vanlig traditionell helautomatik ofta "enklare" ur ett användarperspektiv än en uppsättning motivprogram. Tänk på att många vägrar läsa manualen och hur ska de då förstå vad skillnaden mellan dessa program är?

Vill sen folk ha kvalitet och bra bilder, ja, då finns det inga genvägar, bara att införskaffa mer kunskap och erfarenhet. Men då är man snabbt förbi stadiet där motivprogrammen är till någon större hjälp.

Du och jag har nog samma uppfattning angående motivprogram. Men folk vill ha dem både på kompakter och på systemkameror. Att de sådan både glömmer och av andra orsaker inte använder dem spelar mindre roll när de ska köpa dem. Det är väl just pga att de inte läser manualer som de vill ha dessa motivprogram. Flera kameror har idag hjälptexter som förklarar vad respektive motivprogram är bra till.

Folk vill heller inte generellt sett ha kvalitét och bra bilder i vår mening. De vill ha en kamera som fungerar bra när de vill plåta.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto