Maverick skrev:
Det grundar jag just på saker som storlek, pris(som inte går att bortse ifrån för då skulle jag kunna föreslå proffskameror dagarna i ända), finesser, vikt, motivprogram osv.
Det är en ganska subjektiv bedömning, även om den är helt giltig för dig, varvid det är vanskligt att namnge något baserat på det. (Det är skillnad på att säga "X är inte en nybörjarkamera" och "personligen skulle jag inte rekommendera X till en nybörjarfotograf".)
Sett ur ett prismässigt perspektiv kan jag köpa ditt resonemang, precis som jag sade. Annars är jag inte helt med på din linje eftersom jag då gärna vill veta mer om personen som är "nybörjare". Vill inte dra alla över en kam. Jag har stött på folk som helst bara ska ha en enda knapp på kameran märkt "Ta bra bild" och de som vill skruva isär kameran för att förstå hur den funkar. Bägge ur kategorin "ny fotograf". Är "nybörjarkamera" samma sak för båda dessa?
Antal finesser är intressant, vågar påstå att D50 och 350D har fler finesser än flera av de digitalsystemkameror riktade proffssegmentet för någon generation sedan. Det är tyvärr ganska tydligt att varje ny generation kameror blir mer avancerade. Det är inte mängden finesser utan hur helheten funkar som för mig är avgörande.
Storleksmässigt skiljer sig inte D70 och D200 mycket åt (om man inte envisas med att slänga på ett batteripack). Upplever att variationen är större mellan märkena i många fall. Viktmässigt, ja, två hekto är två hekto, för mig är det inte hela världen, andra kanske är av annan åsikt. Med optik på tänker jag själv inte på det. YMMV.
Jag är väldigt ambivalent till motivprogrammen. Även om de gör det lätt för en person att "aha, jag ställer in lilla huvudet för nu ska jag ta porträtt" så undrar jag om de
egentligen hjälper så enormt mycket. När jag lämnat bort min D70 i näven på någon har jag alltid satt den i helautomatik (P), matrismätning, mittenfokuspunkten (enda korsformade och därmed mest pålitliga fokuspunkten) aktiv och folk har varit glada för den har "betett sig så snällt". Inget fuffens, bara peka och klicka. Enda instruktionerna jag givit var "motivet i mitten, tryck ned till hälften och komponera om om du vill". Nåväl, en utvikning om motivspecifika program.
Min poäng är att "nybörjarkamera" är ett väldigt underligt begrepp. Därför undrar jag vad påståendet "vare sig 30D eller D200 är nybörjarkameror" egentligen ska betyda?
För övrigt är det inte värre att hantera en Ds eller en D2x än någon annan kamera om man inte vill göra det svårt för sig. Det finns autolägen på dem oxå.
Precis min åsikt. Vill någon oerfaren använda dessa så tänker jag inte påpeka att det inte är en "nybörjarkamera". Ska de köpa en ny sådan frågar jag om den inte är lite väl dyr och om de kanske skulle satsa på (mer) optik/tillbehör istället. Är pengar inget problem blir jag i värsta fall avundsjuk...