Annons

DSLR med gammal dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Hur funkar nyare DSLR tex D70 eller 350D med en äldre dator, med andra ord: P2 300 mhz, 256 mb ram (kan ju utökas), win98se, usb 1.1 (antar jag)? Har en gammal version av photoshop som går bra på den datorn också. Hur trivs de medföljande programmen i win98se?

Det handlar huvudsakligen om att tanka in bilderna i datorn, justera dem lite, och så bränna på DVD. Ingen omfattande bildredigering alltså.

Är USB-versionerna bakåtkomptatibla (dvs kan man tanka bilder från en usb 2.0-kamera till en usb 1.1-dator)? Har läst det nånstans men undrar likväl.

(Eventuella tips om att "köp ny dator!" etc är mycket irrelevanta, men tack ändå! :) )

TACK

Jo, det är klart det funkar, men frågan är om det ät uthärdligt. USB1.1 är bakåtkompatibelt men för nån hundring får du ett PCI-kort som ger dig några USB2-portar. Äldre versioner av PS klarar nog inte de raw-filer som kameran levererar men annars så bör de medföljande programmen fungera. För enklare redigering så kanske det kan fungera, men det kommer inte gå så tokfort.

det fungerar utmärkt att köra USB 2.0-enheter i USB 1.1. om du inte har bråttom när du för över filerna så spelar det ju ingen roll. jag hade USB 1.1 innan till kortläsaren. då tog det ca 15min att tömma ett 128MB compact flash. efter att jag skaffade USB 2.0 till den så kan jag tömma 1GB compact flash på ett par minuter. så om du tänker ha större minneskort till kameran så är nog USB 2.0 att fundera på. men som du sa, du undrade om det gick att föra över bilder och det gör det.

millimeter skrev:
Hur funkar nyare DSLR tex D70 [...]
Just D70 har bara USB 2.0 Full-speed, dvs samma hastighet som USB 1.1. Så om du inte skaffar en kortläsare utan planerar att föra över bilderna direkt från kameran med just denna modell så vinner du inget med en dator som har USB 2.0 Hi-speed. D70s och 350D har enligt utsaga USB 2.0 Hi-speed.

Dock så föredrar jag extern kortläsare och fick själv komplettera min gamla dator med ett nytt PCI-kort för USB.

Re: Re: DSLR med gammal dator?

maxzomborszki skrev:
Just D70 har bara USB 2.0 Full-speed, dvs samma hastighet som USB 1.1...

Det där har jag sldrig förstått mig på. Att man inte kan hålla sig till rätt nomenklatur (eller åtminstone en enad sådan.) Som jag har uppfattat det, så är USB1.1 liktydigt med "Full-Speed" och USB2.0 med "Hi-Speed".
Är det USB2.0 så finns det således bara en hastighet.

Är jag ute och cyklar?

Jag kör med en bärbar, celeron någonting som är långt ifrån ny.
Den skrotades från min sambos företag.

Visst fungerar det, till redigering använder jag senaste versionen av gimp.
Lär man sig bara datorns begränsningar så är det ett utmärkt verktyg i fält.
Ska man ha en så långsam dator för allt fix av sina bilder så tröttnar man troligen ganska snart.

Johan: Ja du är ute och cyklar

Re: Re: Re: DSLR med gammal dator?

flygis skrev:
Det där har jag sldrig förstått mig på. Att man inte kan hålla sig till rätt nomenklatur (eller åtminstone en enad sådan.) Som jag har uppfattat det, så är USB1.1 liktydigt med "Full-Speed" och USB2.0 med "Hi-Speed".
Är det USB2.0 så finns det således bara en hastighet.

Är jag ute och cyklar?

USB2.0 finns i olika hastigheter. "USB 2.0 Full speed" är samma fart som USB 1.1 har.

Re: Re: Re: DSLR med gammal dator?

flygis skrev:
Det där har jag sldrig förstått mig på. Att man inte kan hålla sig till rätt nomenklatur (eller åtminstone en enad sådan.)
Precis som Ola och Daniel påpekat så är det inte korrekt antagande. Vill bara komplettera Olas svar: I USB 2.0 finns i tre hastigheter definierade, 1,5 Mbit/sekund (Low-speed), 12 Mbit/sekund (Full-speed) och 480 Mbit/sekund (Hi-speed).

Slarvigt språkbruk har spätt på att USB 2.0 skulle vara synonymt med 480 Mbit/sekund vilket inte är fallet. Siffran 1.0/1.1 resp 2.0 är versionsnumret på standarden (den största och kanske mest säljande skillnaden mellan 1.1 och 2.0 är visserligen införandet av Hi-speed). För mer information se denna FAQ. Det finns tom en speciell logga för att en enhet ska kunna märkas upp så att den visar att den klarar specifikt en viss hastighet. Har dock sällan sett dessa logotyper i bruk.

Trracer skrev:
Jo, det är klart det funkar, men frågan är om det ät uthärdligt. USB1.1 är bakåtkompatibelt men för nån hundring får du ett PCI-kort som ger dig några USB2-portar. Äldre versioner av PS klarar nog inte de raw-filer som kameran levererar men annars så bör de medföljande programmen fungera. För enklare redigering så kanske det kan fungera, men det kommer inte gå så tokfort.

Tack för de bra svaren, allihop! :) Sakligt och klart.

Jag vill minnas att den äldre datorn har 256 mb ram. Skulle det göra stor skillnad att slänga in ytterligare 256mb, eller vore det pengarna i sjön? Vid en viss punkt är ju mer minne bara meningslöst.

Jag är inte ute efter en jätteuppgradering av datorn ifråga, utan funderar bara på om det vore värt de där hundralapparna för att få usb 2.0 (hispeed) samt lite uthärdligare (grundläggande) bildhantering. Några åsikter?

Tack

Som nämts tidigare så funkar det givetvis, men det blir otroligt långsamt i längden.

Om du fotar jpeg så kanske du upplever det som okej hastighet. Fotar du RAW (vilket är troligt att man vill) så blir det slött som attan. Min gamla dator på 900MHz/512Mb (AMD Athlon) tog 30-40s på sig att öppna en RAW-bild. Om vi antar att vi kan skala tiden med din processor så skulle det alltså ta ca 2min att bara öppna bilden, detta för varje bild.

Detta tror jag inte kommer funka i längden, men det är ju bara att pröva och se om du pallar med, annars får du köpa en snabbare dator (börjar kanske bli dax endå :)

Att utöka minnet kan göra en hel del om man jobbar med stora bilder. Tyvärr är priserna på äldre typer av minnen så höga att investeringen är mycket tveksam. Ett uppgraderingspaket av det modesta slaget blir inte mycket dyrare men ger betydligt mer prestanda.

qvirre skrev:
Om vi antar att vi kan skala tiden med din processor så skulle det alltså ta ca 2min att bara öppna bilden, detta för varje bild.

Detta tror jag inte kommer funka i längden, men det är ju bara att pröva och se om du pallar med, annars får du köpa en snabbare dator (börjar kanske bli dax endå :)

Två minuter per bild är mycket tråkigt! Ohållbart tror jag. :/

Problemet med att uppgradera/köpa ny dator är att jag inte enbart har tillgång till den gamla datorn, utan även en nyare. Men det är den gamla jag sitter vid mest. Om jag enbart hade p2 300:an så vore jag mer pressad att göra något.. :)

Men som Peter Forsberg skrev så finns uppgraderingspaket som inte kostar skjortan. Ny skärm vore inte heller helt fel, men genast drar det iväg och då har jag inte råd med kameran längre.. moment 22.

[Det är trist att vara student ibland, för alla investeringar görs med ettårsintervaller. I september har man fått sommarjobbslön och har råd med en grej. Behöver man två grejer får det vänta ett år.. :(]

Tack!

millimeter skrev:
Två minuter per bild är mycket tråkigt! Ohållbart tror jag. :/

Problemet med att uppgradera/köpa ny dator är att jag inte enbart har tillgång till den gamla datorn, utan även en nyare. Men det är den gamla jag sitter vid mest. Om jag enbart hade p2 300:an så vore jag mer pressad att göra något.. :)

Men som Peter Forsberg skrev så finns uppgraderingspaket som inte kostar skjortan. Ny skärm vore inte heller helt fel, men genast drar det iväg och då har jag inte råd med kameran längre.. moment 22.

[Det är trist att vara student ibland, för alla investeringar görs med ettårsintervaller. I september har man fått sommarjobbslön och har råd med en grej. Behöver man två grejer får det vänta ett år.. :(]

Tack!

Tänk på att jag pratade om bilder i RAW format. Om du använder jpeg så tar det inte alls lång tid att öppna bilden. Men som sagt så känns det lite tråkigt att inte kunna utnyttja kameran till max.

Win98 kan inte använda mer än 512MB, men du ska garanterat uppgradera minnet! Det är det absolut viktigaste vid bildbehandling.

/Pontus

D70:an kommer med USB 2.0 (Den slöa versionen), men efter uppgradering till D70s programvaran blir det bättre skjuts på USB:n (Tippar på mellanläget 12 Mbit/sek.)

Ventileit skrev:
D70:an kommer med USB 2.0 (Den slöa versionen), men efter uppgradering till D70s programvaran blir det bättre skjuts på USB:n (Tippar på mellanläget 12 Mbit/sek.)
Möjligt att hanteringen av trafiken är bättre med den nya firmwaren, men någon drastisk ökning av prestanda är det inte tal om. Redan med v1.0 av fw i kameran klarar D70 USB2.0 Full Speed. High Speed kommer den inte att klara utan hårdvaruingrepp.

qvirre skrev:
Tänk på att jag pratade om bilder i RAW format. Om du använder jpeg så tar det inte alls lång tid att öppna bilden. Men som sagt så känns det lite tråkigt att inte kunna utnyttja kameran till max.

Ja du har rätt. Jpeg funkar nog, men tids nog vill man väl pilla i raw ändå. Det kan iofs bli en nyttig utmaning att få så bra bilder som möjligt direkt ur kameran. Lite som dia.

Man får helt enkelt vänta ett par månader tills plånboken läkt såren, och sen utan förvarning slå till på en värre dator. :p

Tack och hej

ANNONS
Götaplatsens Foto