Annons

DSLR_Japan vs Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Vet inte riktigt var du tittar, men på den webbsidan du länkade till kostar t ex 5Dmark2 159133 yen (inte 88251), Canon 7D kostar 94212 (inte 58417), Nikon D700 kostar 174199 (inte 43621) och så vidare.
 

Blirre

Aktiv medlem
Jag var i Tokyo i november och priserna där är i princip samma som här hemma.

Men jag gissar att priserna du postar är i Yen och motsvarande 2300 SEK för ett D7000-hus är mil ifrån de priser jag hittade, begagnat inkluderat.
 

gpq

Aktiv medlem
Jag gissar att "accumulated body" betyder antal sålda hus, vilket stärks av att 1DX avslutas med "(orders)". Att dela med 10 leder mig till att anta att Japan har ungefär 90 M invånare.

Jag har ingen aning om statistiken i Sverige tyvärr :)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Antal sålda...inte priset

Vet inte riktigt var du tittar, men på den webbsidan du länkade till kostar t ex 5Dmark2 159133 yen (inte 88251), Canon 7D kostar 94212 (inte 58417), Nikon D700 kostar 174199 (inte 43621) och så vidare.
Antal sålda och relation mellan olika modeller tänkte jag. Hur många EOS 5Dmark2 tror ni att det finns i Sverige? Jag har nu tittat på några olika Kiss men de kommer inte i närheten av 5Dmark2 och 7D
 

Blirre

Aktiv medlem
Det låter rimligt. Dumt av mig att förutsätta att Per avsåg priser!
Hehe, jag plockar på mig dumstruten jag med.

Fast är det där något slags nationell sammaställning över antalet sålda kameror eller från en enskild handlare eller vad rör det sig om..?

Jag tror vi behöver mer info innan det blir en bra diskussion...
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Foto-expert

Hehe, jag plockar på mig dumstruten jag med.

Fast är det där något slags nationell sammaställning över antalet sålda kameror eller från en enskild handlare eller vad rör det sig om..?

Jag tror vi behöver mer info innan det blir en bra diskussion...
Ja det är inte lätt att svara på då jag inte kan ett ord japanska. Det borde vara Kiss varianterna som dominerar totalt i Japan om man bara ser på systemkameror så detta är nog en stor fotoexpert där kunderna är mer avancerade. Intressant att 645D har sålt nästan lika bra som 1DSmark3
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Canon betecknar hela sin serie av XY0D-modeller (inkl. 1000D) med Kiss i Japan (Canon har tyvärr fortfarande olika namn på sina modeller i olika världsdelar). Kiss följs av ytterligare något/några tecken för att ange vilken modell det är. Per syftade alltså på alla dessa Canon-modeller tillsammans.

Ex. på modellnamn: Kiss X2 i Japan är detsamma som EOS 450D i Europa och Rebel XSi i USA.
.
 

stambea

Aktiv medlem
Canon betecknar hela sin serie av XY0D-modeller (inkl. 1000D) med Kiss i Japan (Canon har tyvärr fortfarande olika namn på sina modeller i olika världsdelar). Kiss följs av ytterligare något/några tecken för att ange vilken modell det är. Per syftade alltså på alla dessa Canon-modeller tillsammans.

Ex. på modellnamn: Kiss X2 i Japan är detsamma som EOS 450D i Europa och Rebel XSi i USA.
.
I see! Tack för det!
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Antal kameror på fotosida

Hej!

http://photohito.com/camera/

Det ser också ut att vara antal kameror och här finns även film-varianter. Alla tolkningar välkomna!
Tydligen antal kameror på fotosida. Större blandning av gammalt och nytt:
EOS:
7D=1464
Kiss x2=1260
5Dmark2=1249
Nikon:
D90=1645
D700=717
Pentax
K-x=716
K-7=626
Sony
NEX-5=424
A700=355
A55=290
A900=255
Lumix
GF1=608
Olympus
E-P1=285
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Kompakter

Ja det är inte lätt att svara på då jag inte kan ett ord japanska. Det borde vara Kiss varianterna som dominerar totalt i Japan om man bara ser på systemkameror så detta är nog en stor fotoexpert där kunderna är mer avancerade. Intressant att 645D har sålt nästan lika bra som 1DSmark3
http://kakaku.com/camera/

Det går att hitta kompakter också. I julhandeln låg dessa först:
1. Fujifilm F600EXR
2. Canon S100
3Fujifilm X10

Bäst ackumulerat är canon S95 med 6613 vilket är lite jämfört med DSLR men kompakter byter ofta modell
 
ANNONS