Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dubbel expoering i Ps

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
har fotat nu ett tag, och var sett flera fotograre som har hållt på att dubbel exponerat bilderna, och då tänkte jag också göra det. men gerjen är den att jag har en 10d och jag har hört att det inte går att göra i kamrean, så då återstår det att göra i Datorn. Jag har läst i forumet, men inte hittat någon bra beskriving på hur det går till. Jag är väldigt dålig på Ps och skulle behöva en väl utförd beskriving på hur man gör. För man kan ju få riktigt snygga bilder om man kan den tekniken. Därför undrar jag, om någon har tid, antngen förklara elelr skicka en länk till där dom har gjort det, eller något annat.

Tack på förhand

Mvh Marcus

Lägg bilderna på två lager på varandra, ändra sedan blandningläget på det övre lagret till "screen" i den engelska versionen

oj, väl utförd :) här kommer det:

1. Börja med att öppna båda bilderna i photoshop,

2. välj en bild och gå på markera -> markera allt (snabb kommando ctrl+a i windows)

3. Väl redigera-> kopiera (ctrl +c)

4. Ställ dig på den andra bilden och välj redigera-> klistra in (ctrl+v) nu ska bilderna hamna ovanpå varandra.

lager.gif

5. Se till att det översta lagret är markerat genom att trycka en gång på det.

6.Ändra blandningsläget till raster (screen på engelska) och du får en multiexponering, du kan lägga till flera bilder ovanpå och även testa att ändra till något annat bladningsläge för att få önskad effekt.

screen.gif

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto