Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dubbelkopplade fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Jag försöker att fotografera genom dubbelkopplade fönster,alltså gamla fönster med 2 enkla glas
med ca 3-4cm emellan.Det blir påtaglig oskarpt.Har testat och bytt ut glaset till samma glas som treglasfönster(planglas) utan skillnad.Däremot går det utmärkt att fotografera genom ett vanligt treglasfönster utan oskärpa. Kan det vara avståndet mellan glasen som gör oskärpan?

Bilagor

• IMG_4938-2.jpg
    IMG_4938-2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,359
  • IMG_4939-2.jpg
    IMG_4939-2.jpg
    29.3 KB · Visningar: 1,310
Det tror jag inte, men du kan ju alltid testa genom att rigga upp två av dina lösa glasskivor med , säj, en halv cm mellan dem, och se vad resultatet blir.

Orsaken till oskärpan torde istället vara olika glasplanhet i dessa båda fall. Är du verkligen säker på att de lösa glasen du använt håller samma "optiska" kvalitet som treglasfönstrens?

I treglasfönster av bra kvalitet brukar det vanligen sitta "floatglas" (Pilkington-glas), vilket som bekant är väldigt plant. Framställs genom att man låter glasmassan flyta ut och svalna ovanpå en vätskeyta (smält tenn).
.

Senast ändrad:
bytt glas

Jodå jag har hos glasmästaren bytt ut glaset i 1 fönster till exakt samma glas som i 3-glas (Pilkington) med i princip samma resultat som i dom gamla fönstren.

Jodå jag har hos glasmästaren bytt ut glaset i 1 fönster till exakt samma glas som i 3-glas (Pilkington) med i princip samma resultat som i dom gamla fönstren.
Ifall det är helt säkert att du har glas med samma kvalitet, så återstår bara två saker att testa. Den ena är att sätta glasen närmare varandra (har dock fortfarande svårt att tro att avståndet 3-4 cm i sig själv skulle kunna åstadkomma oskärpa). Den andra är att kolla att du har fått fokuseringen rätt.

Har du använt autofokus? Att fokusera genom en glasruta ger ofta problem för autofokus-systemen. Prova med att fokusera manuellt. Enklast är att använda en kamera med main sensor liveview (ifall du har tillgång till någon sådan), och förstora LV-bilden 10-15 ggr.

OK, du har alltså använt dig av autofokus. AF-systemen luras ofta när man fotar genom glasrutor.

5D MkII har ju main sensor liveview (fördelaktigt i detta fall), så då blir nästa steg för dig att kolla skillnaderna mellan AF och manuell fokusering. För att få bästa noggrannhet behöver du använda dig av 10x förstoring i LV-läget. 10x är det mesta som går att få med 5D MkII (eller någon annan kamera överhuvudtaget för den delen med undantag för Sonys, som alla klarar upp till 15x förstoring).

En sak som kan störa AF:en är förstås reflexer i glasrutan. Detta problem kan som bekant lösas mha polarisationsfilter.

Kan det vara så att treglasfönster faktiskt inte har luft mellan glasen, och att det i så fall ger annan brytning än vanliga kopplade glas som ju har luft emellan.
Jag har någon gång hört talas om olika sorts gaser man har mellan treglasen. Eventuellt vaccuum.

?

Petter ...

Det ser ut ungefär som om jag försöker fotografera genom mina tvåglasfönster med mitt tele. Ju längre brännvidd desto uslare resultat. Dock har jag än så länge orginalfönster från -42 som inte är särskilt plana.

jag får samma effekt i flera av mina (rena)fönster i olika väderstreck med olika ljusförhållande ex till solen.Jag har givetvis också provat med flera exponeringar
så det är ingen engångsföreteelse

Jag försöker att fotografera genom dubbelkopplade fönster,alltså gamla fönster med 2 enkla glas
med ca 3-4cm emellan.Det blir påtaglig oskarpt.Har testat och bytt ut glaset till samma glas som treglasfönster(planglas) utan skillnad.Däremot går det utmärkt att fotografera genom ett vanligt treglasfönster utan oskärpa. Kan det vara avståndet mellan glasen som gör oskärpan?

Jag tror det är så enkelt att rutorna inte är 100% jämna. Att fota genom glas är sällan en bra idé. Att fota genom ojämnt glas är ännu sämre. Äldre rutor är inte sällan väldigt ojämna. De går bra att titta ut genom, men att ge sig på att försöka fota genom dem är aningen utsiktslöst - och onödigt.

Jag vet inte när du kom in i bilden men som framgår och handlar om av ovan så fungerar det genom 3glasfönster men inte genom dom kopplade att det sedan är idealiskt att fota utan glas mellan är väl självklart

Jag blir nyfiken på varför du måste fota genom glas. Det löser ju inte ditt problem i sig, men det stillar min nyfikenhet och kan hjälpa att hitta en lösning.

Går det inte att sära på fönstret så att du bara fotar genom ett av glasen? Det beror så klart på varför du fotar genom glas, men om det är för att inte skrämma något så kanske det funkar.

Jag bor ute i skärgården och det är många djur som rör sig runt huset (olika fönster)och dom är inte förtjusta i att jag öppnar fönstren

Allmänt så blir det en smula oskärpa och nedsatt kontrast när man fotograferar genom fönster. Det här råkar man även ut för ibland om man har filter på objektivet och teleobjektiven verkar mera känsliga för filter av låg kvalite. När det gäller fönsterglas tillkommer naturligtvis att de inte ens är antireflexbehandlade. Du får interna reflexer inne i glaset och naturligtvis mellan glasen och de sätter ner skärpeintrycket på ungefär samma sätt som kromatisk aberration, men här är det en svag spegelbild, förskjuten någon del av en mm eller mera.

När det gäller isolerglas (treglasfönster t.ex) så har moderna sådana ofta en beläggning av metalloxider mellan glasen vars huvuduppgift är att minska värmestrålningen ut ur rummet. Fast den inte är en egentlig antireflexbehandling på det sättet så minskar den troligen även intern reflektion i glaset. Det finns enkla glas avsedda att sätta i vanliga kopplade bågar som har en sådan behandling på ena sidan, men den är lite hårdare än den som används i isolerrutor. Anledningen är att glasen i kopplade bågar måste kunna putsas då och då.

Jag bor nu på sommaren på en ö i ett hus med äldre glas och det är ingen höjdare att fota igenom. Vanligen kan man dock få skärpa i vissa delar av bilden medan andra är väldigt oskarpa. Det finns också en liten risk att kameran låser skärpan på glaset, det kan vara en smutsfläck eller en slira i glaset eller en reflex av något från rummet som orsakar det. Våra ögon har en märkvärdig förmåga att sortera bort sådant som vi inte är koncentrerade på. Men på bilden kan det dyka upp saker som man inte observerade vid fototillfället.

Jag misstänker din kamera låser skärpan på glaset i fönstret och att det kan vara olika känsligt beroende på vilken vinkel du har mot glaset.

Har nu bytt glas

Har nu bytt ett fönster till samma glas som Pilkington har i sina treglasfönster.
Resultat, klart bättre men inte bra.

Har bytt ytterligare ett fönster till en glaskvalité som är mycket bättre än treglasfönster (optiwhite)
Resultat, Ännu bättre men inte lika bra som att fota genom ett vanligt treglasfönster(som alltså har Argon istället för luft emellan glasen.

Har inte hjärta att sätta i treglasfönster i ett timmerhus från 1830

Manuell skärpa

Det spelar ingen roll om jag fokuserar manuellt samma resultat ändå.
Det blir bättre om jag fotar rakt igenom glaset och det blir sämre ju mer snett igenom glaset det är.
Dessa bilder är med ca 15graders lutning och starkt delbeskurna.
Du har nog rätt reflexerna ställer till det men också luften eftersom det fungerar med argon

Det spelar ingen roll om jag fokuserar manuellt samma resultat ändå.
Det blir bättre om jag fotar rakt igenom glaset och det blir sämre ju mer snett igenom glaset det är.
Dessa bilder är med ca 15graders lutning och starkt delbeskurna.
Du har nog rätt reflexerna ställer till det men också luften eftersom det fungerar med argon

Det är kanske så att brytningsindex är olika för luft, som ju till större delen består av kväve, och för argon. Det ligger utanför mina kompetensområden att bedöma. Intressant att du kan verifiera min teori om att den beläggning som egentligen har till uppgift att minska värmestrålning även i viss mån kan minska internreflektion i ett fönster.

Argon har, liksom de allra flesta gaser ett Ri precis över 1.0, dvs precis som "luft". Men i ett heltätat glas ("treglas") kan man lägga på en anti-fog (mot imbildning) beläggning på ytorna inåt i rutan utan att behöva bekymmra sig om att den ska slitas mekaniskt.

Alla typer av beläggning som har lägre RI än glaset man lägger det på skapar ett anpassningsskikt mellan glas>gas som gör att optiska felaktigheter minimeras. Ett IR-skydd (värmestrålningsbarriär) består oftast av ett "hot-mirror" lager, och detta har precis samma effekt som ett antireflexlager - det är bara inte optimerat för antireflexegenskaperna...

ANNONS
Götaplatsens Foto