Annons

Dubbla konverters

Produkter
(logga in för att koppla)

Edge

Aktiv medlem
//Fundering..

Fick en funderare... vilket händer ibland, på gott och ont. :p
Funderade på vad som händer om man skulle köra med 2st konvertrar.

Dvs. om 2st 2x telekonverter fungerar som om det vore en 4x telekonverter. Det skulle om det fungerar bortsätt bländarstegsförlusten vara ett billigt sätt att få mitt 70-300mm teleobjektiv att bli 1200mm?

Skulle vara kul att veta om någon testat, om det fungerar eller inte. Och i så fall varför.

//Slut fundering..

Jag vill bestämt minnas att jag sett bilder tagna med en 300 med 1,4 och 2,0 konverter. Man lär ju dock tappa en hel del i kvalité.

Det fungerar men blir mörkt och oskarpt. På diatiden var det många som höll på med sånt eftersom man inte kunde beskära. Idag gissar jag att beskärning av en bild med en konverter ger bättre resultat.

Men ett 70-300 kommer du knappt se igenom. 300/22... Huga! Det kommer nog vara helt omöjligt att fokusera överhuvudtaget, speciellt som du inte kan öka skärpedjupet genom att blända ner - för då kommer ALL skärpa att försvinna.

Enligt testen så blev dubbla konverters ganska suddiga.
Var som sagt en tanke som slog mig. Det är ju ett billigt sätt att få mycket tele om inte annat.
Tyckte det skiljde väldigt mycket på 1,5x och 2x dock.. lite väl mycket?

Det fungerar, MEN eftersom det enda som konvertern gör är att förstorar orginalbilden, så beror den slutgiltiga bilden enbart på hur bra bilden är utan konvertrar. Ett 70-300 ger inte ett bra utgångsläge, det gör däremot ett 300/2.8 t.ex. Har sett en sådan bild i tryck över ett uppslag (A3) där fotografen använt EF 300/2.8L IS + 2 st EF 2X extendrar. Det såg i mina ögon bra ut, men som sagt, inte med ett 70-300.

Dubbla drinkar....

Edge skrev:
Enligt testen så blev dubbla konverters ganska suddiga.
Var som sagt en tanke som slog mig. Det är ju ett billigt sätt att få mycket tele om inte annat.
Tyckte det skiljde väldigt mycket på 1,5x och 2x dock.. lite väl mycket?

Jag har tästat lite med Kenkoisar på 200/2.8L och 300/4L.
Båda är skarpa primes som kann tackla 1.4X med acceptans.
2X är nödfall; och båda är fånigt.
Konverter på zoooomar; njääää.

Trauflieger's täst tycker jag sejer allt. Han har f.ö. en annan test av sammalikning olika fabrikat.
God hälg!
//Erik J

ANNONS