Annons

Duktiga fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Skulle bli glad om ni kunde tipsa mig om vad ni anser som mycket duktiga fotografer. Släng med en länk till deras hemsida så att jag kan bläddra runt bland deras bilder och inspireras.

Anledningen till att jag startade den här tråden var att jag fick syn på Joel Santos hemsida www.joelsantos.net och ville tipsa er om denna för att jag tycker han tar helt otroligt fina bilder.
 
Duktiga fotografer finns det gott om, miljön där de arbetar är av stor betydelse vill jag hävda. För, visst finns det fördelar att bo nära ett klippigt kustområde med varierande vind- och ljusförhållande om man vill beskriva dramatik i landskapsformen, eller verka på Manhattan om det är byggnaders form och storlek man söker. Varför inte i Arizona när Grand Canyon.
En avundsvärd fotograf är en person vars alster är av hög kvalitet oavsett i vilken miljö denne befinner sig. Dvs. personen hittar esencen/kärnan inom just det arbetsfält där just nu situationen uppstår. Dessa fotografet är relativt få. Kan vi få några ex. tack!
 
såg något program om danmarks "bäste" fotograf just nu. och han var medlem i Seven eller va teamet hette.

någon stor "liten" firma (7 st fotografer därför seven) i new york.

någon som har mer koll på detta??!
 
Bertil - Javisst är det så att man är lyckligt lottad om man bor i något naturskönt område eller liknande. Det bidrar ju kanske till att man kammar hem lite fler guldkorn bland alla bilder. Men, man måste ju fortfarande vara på rätt plats vid rätt tid för att fånga ljuset, det är ju ljuset allt handlar om, inget ljus ingen bild.
Kanske skulle man starta en bildbyrå i Afrika där man inriktar sig enbart på nordiska bilder. För afrikanerna är det ju väldans exotiska bilder som kanske aldrig har varit här hos oss, och det skulle sälja som aldrig förr.
Men det vi disskuterar nu är ju främst natur. Om man tittar på människobilder blir det lite annorlunda tycker jag. Spelar inte så stor roll var du är om du är bra på att möta människor.
Jag tycker att alla människor är vackra på ett alla annat vis. Det gäller då att vara bra på att få en bra kontakt med den man fotograferar, något som vissa kanske har som en naturbegåvning. Jag skulle vilja bli bättre på det.

Tack för länkarna, håller på att bläddra igenom, massa fina bilder.
 
Jim Marshall
Micke Berg
Edward Weston
Anne Geddes
Henri Cartier Bresson

Finns ju så många...men vissa är extra bra.

//Liza
 
Johan Ahlbom skrev:
Sven Hörnell var i mitt tycke sveriges bästa landskapsfotograf, ger dock inte så mkt för hemsidan, som inte gör hans bilder rättvisa, de bör upplevas i riksgränsen på hans permanenta utställning där!!

http://www.sven-hornell.se/

Sven Hörnell ja... Gillar skarpt hans foton. Har tyvärr inte sett utställningen, men jag har en bok med hans fotografier. Sen att jag älskar landskapet som han fotat gör ju inte saken sämre... Mycket vacker natur!

/Fredrik - som längtar till Björkliden ibland...
 
ANNONS