Annons

Dum fråga men...

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
batteriet är bra!! piper som en mus när man trycker på test knappen. och det är ingen film i... lag kan inte sätta i film för att jag är då tvungen att vrida på armen för att få vram första rutan, så ni behöver inte tro att det är problemet<3 jag skulle tro att alla som säger att det är mekaniskt fel har rätt... men VAR är felet?, den har bara stått i typ 10 år? det ända då som skulle kunna vara är **"oxidation?"** eller vad det heter.. vad annars lixom?
Bara för att vara säker (fick inget svar).

Du HAR testat att ta en bild (och lossat spärren/låset på avtryckare).
I så fall - Har du HÖRT att bilden tagits.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
var är spärren?, jag vet bara ("A" "L" "S") jag har den på ("A" = on ) och jag kan inte ta en bild för att jag inte har en rulle i och jag kan inte sätta i en rulle för att jag är då tvungen att vrida på retard-armen för att få fram första rutan..(bilden)?!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det är alltså en AE-1 PROGRAM som du har eftersom du skriver att den piper. Den vanliga AE-1 har nämligen ingen buzzer/summer/pipmojeng. Hur piper den? I manualen står det nämligen att om kameran piper 6ggr/s så är batteriet OK men om den piper 3ggr/s eller långsammare så är inte spänningen tillräcklig.

Manualen kan du hitta här:

http://www.cameramanuals.org/canon_pdf/canon_ae-1_program-1.pdf
http://www.cameramanuals.org/canon_pdf/canon_ae-1_program-2.pdf

Kanske kan du hitta något där.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
hahaha.. jag har redan läst dom 15000 gånger. allting är OKEJOKOEJOKEOJOKEJOEKOEJEOJEOJEOKOEJOEKEOJEOEKJE med batteriet"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DEN ÄR NY.. MODEL 4LR44. tack ändå<3 han som skrev om spärren, kan du förklara?!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Spärren är ALS spaken, L står för Lock

Om du trycker av (utan film) hör man kamerans slutare då? Om du har ALS spaken på S (Self-timer) och trycker på avtryckaren blinkar lysdioden då? Eller piper-kameran?

M
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
har jag den på A och trycker lyser bara "M" (inte blinkar) och såklart siffrorna.. samma sak gäller S... inget pipande inget som låter( frustrerande)
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Om du lugnar ner dig innan vi blir less kanske vi kommer fram till något.

När jag frågar om du tagit en bild menar jag inte att du skall stoppa i film och fotografera. Jag vill bara veta om du tryckt på avtryckaren och sett/hört spegel och slutare röra sig. Det är tämligen relevant att veta detta om vi skall komma någon var.
(Jag har aldrig testat någon AE-1 Program, men jag antar att det går att skjuta av bilder även utan film.)

Vad det gäller spärren så hann någon annan redan förklara det. Sätt den på A och tryck av. Låter det som att en bild tas?

EDIT: Nu såg jag att du svarat. Du kan bortse från det här inlägget.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
okej, så du såg vad jag hade skrivit! vad kan du komma fram till?
Mekanismen spänd (redo för avtryck) och det går inte att trycka av, vilket är orsaken till att frammatningsarmen inte fungerar. Något med avtrycket alltså.

Alternativt är INTE mekanismen spänd. Då bör det vara något som är fel med själva armen.

Längre än så kommer jag inte.
 

apersson850

Aktiv medlem
Precis. Sätt slutartidsratten på 500 (exempelvis), strömbrytaren på A och tryck på avtryckaren. Det ska säga katjoff i kameran när en bild tas (även utan film i). Om inget hörs går det inte att trycka av, och då kan du inte dra fram heller, för det är ju redan gjort.Kan du inte trycka av är det något elektriskt med avtrycket eller så har slutaren kärvat ihop.

Det är bara Canon EF som tillåter att du drar fram utan att du trycker av, och det då bara tills räkneverket nått fram till 1.
 

gorse

Aktiv medlem
Undrar om det kan vara till nån hjälp: Jag har en Canon AV-1 vilket borde vara ganska lik. Tar jag ur batterier kan jag inte ta nån bild. Det går inte att veva fram bilden utan armen tar emot halvvägs. Sätter jag i batteriet kan jag ta bild (Kaschoff låter det) och därefter veva fram filmen. Med batteri rör sig ljusmätaren, utan batteri rör den sig inte. Min avtruckare går att vrida till låsläge. Då går den att trycka ner, men det tas ingen bild. Har man inte tagit nån bild går det inte att veva fram.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
fattar inte riktigt :p vad menar du med att du tog bild men det gick inte att ta ett till kort, eller nåt.. Förklara mer är du snäll. och förklara så att en bäbis förstår. jag vet intenting om det här:(
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
och om någon har lust... jag ska skaffa en kamera, har bestämt mej för en av EOS modellerna.. kan någon ranka alla dem från sämst till bäst (på bästa sätt) Tack
 

Walle

Aktiv medlem
EOS-systemet är ganska enkelt. Generellt så: lägre siffra = bättre kamera.
En siffra = proffskamera.
Två siffror = avancerad amatörkamera.
Tre siffror = instegskamera/amatörkamera.
Fyra siffror = instegskamera.

Alltså, en EOS 1 är en proffskamera, en EOS 33 är en avancerad amatörkamera, EOS 600 amatörkamera, o.s.v. Oavsett om det är analogt eller digitalt. Det finns några kameror som ligger mitt emellan, t.ex. 5D och 7D, som saknar vissa saker som de renodlade proffskamerorna har, men som ändå nyttjas av många proffs.
 

ErlandH

Aktiv medlem
EOS-systemet är ganska enkelt. Generellt så: lägre siffra = bättre kamera.
Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. T ex är en EOS 20D ganska mycket sämre än en EOS 50D. De generella reglerna (dock inte utan undantag) är alltså snarast: Färre siffror = bättre kamera. Högre siffra = nyare, modernare, bättre kamera.
 

ManillaThrillah

Aktiv medlem
Tack:) så en EOS 500D är perfekt för mej då?! Inte för dyr.. inte för dålig:p .. En till fråga bara. ska man köpa huset seperat och ett större objektiv dirr?
 

Walle

Aktiv medlem
Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. T ex är en EOS 20D ganska mycket sämre än en EOS 50D. De generella reglerna (dock inte utan undantag) är alltså snarast: Färre siffror = bättre kamera. Högre siffra = nyare, modernare, bättre kamera.
Du har helt rätt, Erland. Det var precis så som du beskrev det som jag menade :) Just själva antalet siffror. En siffra = proffs, två siffror "amatör" tre siffror "insteg" :)

Det självklara undantaget är ju 5D och 7D, som inte är nyare versioner av 1D och 1Ds. Som en ren notering.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tack:) så en EOS 500D är perfekt för mej då?! Inte för dyr.. inte för dålig:p .. En till fråga bara. ska man köpa huset seperat och ett större objektiv dirr?
Eller kanske en 50D? Inte mycket dyrare men mycket bättre. Och jag tycker definitivt man, som nybörjare, ska köpa med ett kitobjektiv. Canon 18-55 IS är alldeles utmärkt och kostar inte många hundra tillsammans med huset.
 
ANNONS