Annons

Dum fråga om bländare på analogkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
En riktig nybörjarfråga, men betänk då att jag är total nybörjare inom foto...

Jag fick nyligen en Nikon FG-20 med några objektiv, och en Yashica med ett Tamron SP 35-80 mm. Jag tänkte mig att jag skulle kunna använda Tamron-objektivet på Nikon-kameran, så jag skaffade en billig adapterring via ebay. Allt verkade vara frid och fröjd, men jag inser nu att bländarringen inte "pratar" med kameran eftersom det inte finns någon direkt länk längre. Lite svårt att förklara vad jag menar eftersom jag är obekant med facktermerna, men på de andra objektiven sticker det ju ut en klack som är direkt förbunden med bländarringen, och denna klack vrider på en motsvarande grej på kamerahuset. Denna länk finns inte när jag kör med adapterringen.

Jag har funderat lite på vad syftet är med att kameran får reda på bländarinställningen men inte kommit på nåt vettigt. Nån kanske kan dra en enkel förklaring?

Och, betyder avsaknaden av denna länk att jag inte kan använda objektivet till Nikon-kameran?

Och, betyder avsaknaden av denna länk att jag inte kan använda objektivet till Nikon-kameran?

Avsaknaden av koppling innebär att du inte kan mäta ljuset med full öppning på bländaren, dvs du kommer att få det verkligen jobbig om du skall använda den kombinationen. Motsvarande Nikkorobjektiv (t.ex 35-70) med hög kvalitet och perfekt funktion tillsammans med din FG-20 (och alla andra Nikonhus) får man för några få hundralappar på tradera.

Jag har funderat lite på vad syftet är med att kameran får reda på bländarinställningen men inte kommit på nåt vettigt. Nån kanske kan dra en enkel förklaring?

Om inte kameran känner av vilken bländare du har (hur mycket ljus objektivet släpper in) så bör inte den automatiska exponeringen fungera. Du måste alltså själv välja slutartid. Det är en bra övning, men det är nog lättare att använda nikonobjektiven till en början. Vilka objektiv har du?

En annan sak, kolla in skumgummit som används för ljustätning. Är det torrt och fint eller håller det på att kladda ihop? Det är vanligt på Nikonkameror från 80-talet, men mycket lätt att fixa.

Erik

Ah, jag tror jag hajar!

Är det här nåt som man kan lösa med en annan adapter, eller är det bara att acceptera att jag inte kan använda Tamron SP-objektivet till Nikon-kameran? Det lilla jag tittade i Tamron-gluggen när den satt på Yashican såg användbart ut, bra macro, går att komma vääääldigt nära - och det vore ju kul att testa.

Har egentligen objektiv så jag klarar mig (Nikon Nikkor 50/1.4 Ai, Vivitar 28-70mm Macro Focusing Zoom MC, Vivitar 75-300 1:4.5-5.6 MC Macro Focusing Zoom), men det vore ju kul att kunna testa Tamron-objektivet när man ändå har det - och Yashica-kameran verkar funka lite risigt.

50mm 1.4 Ai är ett väldigt bra objektiv. Använd det mycket!

Jag kan inget om adaptrar eller tamronobjektiv. Men du kan lätt hitta en Nikonmacro för några hundra om du är sugen.

Inte helt rätt

Om inte kameran känner av vilken bländare du har (hur mycket ljus objektivet släpper in) så bör inte den automatiska exponeringen fungera. Du måste alltså själv välja slutartid. Det är en bra övning, men det är nog lättare att använda nikonobjektiven till en början. Vilka objektiv har du?

En annan sak, kolla in skumgummit som används för ljustätning. Är det torrt och fint eller håller det på att kladda ihop? Det är vanligt på Nikonkameror från 80-talet, men mycket lätt att fixa.

Erik

ljusmätning fungerar bra ändå om man t.ex. kör på A eller vad det heter på nikon (Du ställer in bländare och kameran väljer slutartid). Det negativa är att det blir mörkt i sökare när du bländar ner (om man får bländaren att fungera på objektivet vilket man bör få)

En sak till

Den klack du pratar om informerar kamerans ljusmätare vilken bländare du ställt in på objektivet. En annan sak som kan vara ett problem till är att det finns ytterligare en koppling mellan objektiv och kamerahus inne i kameran. Längst bak på objektivet (inne i kamerahuset alltså) finns en fjädrad arm som stänger ner bländaren till valt värde när du tar bilden. (Åtminstone på Nikon objektiv). Om du har objektivet avtaget från kameran så stängs bländaren ner till minsta öppning och när du skruvar på objektivet så öppnas bländaren till fullt öppet mha denna fjäder.

Om inte Tamronobjektivet har denna funktion överförs inte vald bländare mellan objektiv och kamerahus vid själva fototillfället. Då måste du få objektivet att blända ner manuellt och som sagt då får du motsvarande mörkt i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto