Annons

durst labor 1200

Produkter
(logga in för att koppla)

dynoalle666

Aktiv medlem
jag ska köpa en begagnad labor 1200 med färghuvud? vad ska jag tänka på? hur funkar den till svart vit foto? kan man köpa reservdelar till den?mm

Ja på båda frågorna. Apparaten tillverkas fortfarande och jag har för mig att Durst håller reservdelar etc tio år efter att de har slutat tillverka en produkt.

1200'an skall vara en av de bästa.

Ålder kan påverka kontrasten i ljusboxen så att man inte får det resultat man borde få men det gäller alla förstoringsapparater.

Läste det tidigare vid dagens lunch från Kodak's datablad för polymax II RC.
Har aldrig hört talas om det tidigare.

Durst 1200 är en professionell jättemaskin som klarar upp till 9x12. Vi har en sån i klubben (Enskede FK) och det är en riktig supermaskin. Det är verkligen en av de bästa (och största) maskiner som finns.

froderberg skrev:
Durst 1200 är en professionell jättemaskin som klarar upp till 9x12. Vi har en sån i klubben (Enskede FK) och det är en riktig supermaskin. Det är verkligen en av de bästa (och största) maskiner som finns.

Det är en bra maskin, men långt ifrån en av de största. Kika in på http://www.durst-pro-usa.com/ så får ni se *stora* apparater, särskilt Durst horisontella förstoringsapparater är något i hästväg. Står på räls, ca 180 cm höga och möjligen runt två meter långa. Så att sidan var nere för tillfället, men ta en titt när de öppnar igen.

/Erik

Nostalgi.

Denna modell har jag jobbat med.

De Vere är bäst.

Min erfarenhet av laborator 1200 är att det är en supermaskin men fläkten kan vara lurig, de jag kopierat med har vibrerat för mycket.
Med småbild har man kunnat märka en svag luddighet i skärpan jämfört med fläkten avstängd.

mipert skrev:
Nostalgi.

Denna modell har jag jobbat med.

De Vere är bäst.

Har precis hämtat ett stort De Vere färghuvud och ett halvt dussin Leitz avmaskningsramar från ett proffslabb i Stockholm. Analogt är helt olönsamt och de skänker bort prylarna... Och många blir arbetslösa. Från 30 till 3 anställda på kort tid...

Undrar om De Vere-huvudet kan passa på pappas Focomat IIc (som också är en trevlig maskin).

froderberg skrev:
Har precis hämtat ett stort De Vere färghuvud och ett halvt dussin Leitz avmaskningsramar från ett proffslabb i Stockholm. Analogt är helt olönsamt och de skänker bort prylarna... Och många blir arbetslösa. Från 30 till 3 anställda på kort tid...

Undrar om De Vere-huvudet kan passa på pappas Focomat IIc (som också är en trevlig maskin).
Jag köper gärna en Leitz avmaskningsram av dig om den är till salu och om priset inte blir för högt. Har en Focomat 1C med någon mekanism i plattan för en originalram tror jag.

Graal skrev:
Jag köper gärna en Leitz avmaskningsram av dig om den är till salu och om priset inte blir för högt. Har en Focomat 1C med någon mekanism i plattan för en originalram tror jag.

Mejla mig så ska jag se om det går att fixa. Det är relativt nya ramar till Focomat V35

ANNONS
Götaplatsens Foto