Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst Laborator 1000 (L1000)

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Till vårt mörkrum lånade vi hem en Focomat IIa, som dock inte motsvarade våra förväntningar (bl.a. skräp i optiken, "slöjad" kondensor och newtonringar på kopiorna") och vi letar därför efter en ny apparat.

Nu har vi fått möjlighet att istället köpa en Durst Laborator 1000. Är det någon som känner till något om denna?

/ F.

Vi har en Durst 1000 med färghuvud (Durst 4?? någonting) i klubben. Dess negmask tar upp till 9x12cm (ej 4x5" alltså). Jag antar att den finns med andra huvuden också. Jag kör dock mest på Våran Durst 1200 med kondensorhuvud då den tar 4x5" (5x5"). 1200 har huvud som kan rotera för att förstora på väggen vilket inte 1000 har. Vad jag kommer ihåg har ingen av dem tiltbar optikplatta såsom t.ex D605, ifall du vill restituera vid kopieringen.

Du körde storformat också va? Efke PL100 är bra ur ett newtonringsperspektiv då den är matt på bägge sidor vilket förhindrar Newtonringarna jag ibland får med Tmax runt dammkorn. Tetenals antinewtonspray är annars något som funkar bra (ca 150:- på scandinavian photo har jag för mig).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto