Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DVI eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag köpte i dagarna en begagnad Mac G4 och istället för att använda den vanliga VGA-kontakten till bildskärmen så tänkte jag använda DVI-kontakten som sitter bredvid. DVI trodde jag det var iaf för när jag köpt en DVI-sladd så passade den inte. Så min fråga nu: är det DVI jag har på datorn (se bild) eller är det ngt annat skumt? Jag har googlat lite på DVI och då ser alla kontakter likadana ut, dvs de skulle inte passa i min dator.

Det vore trevligt om någon kunde reda ut begreppen :)

Bilagor

• dvi.jpg
    dvi.jpg
    67.3 KB · Visningar: 293
När jag ändå är igång och frågar:

Jag har en annan dator (PC) som jag ska ha som backup, surfa på o annat, medan jag på Mac:en ska syssla med bildhantering osv. Min skärm har dels VGA och dels DVI ingång, så kan jag koppla båda datorerna till skärmen (PC med VGA och MAC med ADP>DVI) utan att det blir någon konflikt mellan dessa. Förutsatt att bara den ena datorn är igång åt gången givetvis.

Ponera vidare att jag nu kalibrerar bildskärmen när jag har igång Mac:en, finns det risk att kalibreringen inte fungerar om jag växlar mellan datorerna?

Såg förresten nu att den länken till macoteket att den kabeln, ADP - DVI inte fungerade på bla EIZO-skärmar, vilket jag ju givetvis har.

Är det samma för alla ADP-DVI kablar tro?

seb80 skrev:
När jag ändå är igång och frågar:

Jag har en annan dator (PC) som jag ska ha som backup, surfa på o annat, medan jag på Mac:en ska syssla med bildhantering osv. Min skärm har dels VGA och dels DVI ingång, så kan jag koppla båda datorerna till skärmen (PC med VGA och MAC med ADP>DVI) utan att det blir någon konflikt mellan dessa. Förutsatt att bara den ena datorn är igång åt gången givetvis.

Du kan ha bägge igång samtidigt, men du ser givetvis bara den ena datorns bild. Sedan kan du enkelt byta vilken av datorernas bild du tittar på via knapparna på skärmen (många skärmar har ju en speciell "Source"-knapp för att växla mellan insignalerna

Ponera vidare att jag nu kalibrerar bildskärmen när jag har igång Mac:en, finns det risk att kalibreringen inte fungerar om jag växlar mellan datorerna?

Om du kalibrerar Macen (via skärminställningarna där) så ändrar du bara inställningar i Macens grafikkort så det påverkar inte skärmen alls. Du kan på samma sätt gå in och skruva i grafikkortsinställningarna i PC;n (via drivrutinerna), men det är i allmänhet något man helst undviker.

Sedan kan du gå in i skärmens egna inställningar via dess inställningsmeny, de ändringar du gör då kommer ju påverka bilden både från Macen och PC:n eftersom det är själva skärmen som ändras.

Tack för informationen!

Nu ska jag bara försöka fixa så att jag kan koppla in båda datorerna på skärmen. Ska testa med ett nytt (men billigt :)) grafikkort till PCn där det finns DVI-utgång.

ANNONS
Götaplatsens Foto