Annons

dx objektiv på fx

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Jag har funderat på om man får ut tex hela 18-70 på en fx kamera? Eftersom man ska få ut 18-70 på en full frame kamera så borde man väl få det på nikons D3:a? Vore ju skumt om de gjorde sånna objektiv med de bemärkningarna om man aldrig skulle kunna utnyttja dom?

Tänker på mitt Tokina 12-24 om man kommer kunna utnyttja det till dens fulla 12mm med en fx?

jaha

DX linser e inte gjorda för FX
så ifall man använder DX på FX så får man vinjetering
om man nu kommer att skaffa sig en Nikon D3 så ställer kameran automatiskt om till DX format (1,5 crop)

jag tycker det är dåligt
hur ska man då kunna utnyttja objektivets fulla 12-24 när man aldrig kommer kunna göra det, så jag förstår inte varför de skriver 12-24 om man nu endast kan få ut det på en full framekamera om objektivet inte fungerar till det sen...

Wally skrev:
jag tycker det är dåligt
hur ska man då kunna utnyttja objektivets fulla 12-24 när man aldrig kommer kunna göra det, så jag förstår inte varför de skriver 12-24 om man nu endast kan få ut det på en full framekamera om objektivet inte fungerar till det sen...

För att brännvidden fortfarande är 12-24.

om det står att dom nu är utvecklade för dxformatet så tycker man att det borde stå den korrekta brännvidden i så fall.

samma som jag skulle göra en motor till en volvo v70 som jag skriver på att den har 500 hp men den klarar bara av att ge ut 200 hp för att det är en volvo v70 och den passar bara till volvo v70s

men ni kanske fattar hur jag menar?

Wally skrev:
om det står att dom nu är utvecklade för dxformatet så tycker man att det borde stå den korrekta brännvidden i så fall.

samma som jag skulle göra en motor till en volvo v70 som jag skriver på att den har 500 hp men den klarar bara av att ge ut 200 hp för att det är en volvo v70 och den passar bara till volvo v70s

Den angivna bränvidden är korrekt. Det finns säkert hundra trådar i detta ämne. Sök på "brännviddsförlängning" t.ex.

jösses

för att det sker ingen brännviddsförlängning endast bildutsnittet förändras.

men det har förklarats grundligt varför det är så de e bara och acceptera sanningen :)

Wally skrev:

Fattar ingenting, har Nikon nån sorts spärr på zoom-ringen för att undvika vinjeteringe i vidvinkelläget?

Wally skrev:

Brännvidden är fortfarande 12-24 oavsett FX eller DX. Att det sen motsvarar 18-36 på 35mm film har inte med saken att göra. Kolla till exempel på brännvidden på en kompaktkamera får du se. Där ser man ofta brännvidder på mellan 5 och 10 mm som kortaste och du kan ge dig den på att det inte motsvarar 5 eller 10 mm på 35mm film. Allt brännvidden talar om är avståndet mellan objektivets optiska centrum till filmplanet. Här finns en artikel om saken.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto