Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DxO Photolab 4 - Windows 10 stoppas nedladdning och körning

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Windows 10 har stoppat både nedladdning och körning av de två senaste uppdateringarna jag gjort av DxO Photolab 4. Det gäller version 4.1 build 4467 och 4.1.1 build 4479.

Man kan ta sig runt stoppet och installera ändå lyckligtvis men det är klart irriterande.

Det argument man kan se i Windows 10 är att OS:et tycker att dessa filer ser opålitliga ut och "har installerats få gånger" (vilket ju annars är naturligt med en helt ny fix)

DxO verkar tyvärr ha slirat i sin dialog med Microsoft för annars borde väl dessa nya versioner ligga i den kompatibilitetslista som de faktiskt släpper igenom utan felmeddelanden.

Jag har kört build 4467 ett tag utan några problem alla så jag tror inte version 4.1.1. build 4479 kommer ge mig några problem heller och skulle det hända får jag väl skriva en rad om det som komplettering i denna tråd.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag kör 4479 under Wirus10 utan problem* - upplevde inte att uppdateringen var
stökig heller. Det kanske är något annat som Pyttemjuk <> DxO inte är överens om?
/Odd

* Jo, programstarten går (som alltid) inte direkt blixtsnabbt...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Windows 10 fick ju en uppdatering för inte så länge sedan och jag har inte gjort något jag inte brukar vare sig när det gäller hanteringen av Windows eller Photolab, så det var lite oväntat att detta faktiskt inträffat nu med de senaste nedladdningarna av Photolab. Jag testade att köra både nedladdning och körning av installationsprogrammet med "Administrator"-rättigheter men det gjorde ingen skillnad.

Jag kan tillägga att jag verkligen tror detta är Windows-relaterat, då jag haft liknande problem med min nya kallibrator Datacolor SpyderX Elite med tillhörande kalibreringsprogram efter samma Windows-uppgradering.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker att det snarare låter som att det är Windows Defender än Windows 10 i sig. Kör man inte ett annat antivirus så körs ju MIcrosofts eget istället, som följer med WIndows.

En snabb sökning på kombinationen DxO och Windows Defender ger t ex denna tråd:
 

Johan2020

Aktiv medlem
Windows 10 har stoppat både nedladdning och körning av de två senaste uppdateringarna jag gjort av DxO Photolab 4. Det gäller version 4.1 build 4467 och 4.1.1 build 4479.

Man kan ta sig runt stoppet och installera ändå lyckligtvis men det är klart irriterande.

Det argument man kan se i Windows 10 är att OS:et tycker att dessa filer ser opålitliga ut och "har installerats få gånger" (vilket ju annars är naturligt med en helt ny fix)

DxO verkar tyvärr ha slirat i sin dialog med Microsoft för annars borde väl dessa nya versioner ligga i den kompatibilitetslista som de faktiskt släpper igenom utan felmeddelanden.

Jag har kört build 4467 ett tag utan några problem alla så jag tror inte version 4.1.1. build 4479 kommer ge mig några problem heller och skulle det hända får jag väl skriva en rad om det som komplettering i denna tråd.
Högerklicka på den nedladdade installationsfilen och välj Avblockera. Klart.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Högerklicka på den nedladdade installationsfilen och välj Avblockera. Klart.
Tack för tipset men det finns inget sådant val varken om jag högerklickar installationsfilen eller den körbara filen nu men det kanske beror på att jag svarade ja på att "köra filen ändå" när filerna var blockerade, så då kan det ju vara så att blockeringen togs bort.

Men det var ju också så att jag även fick informationen att filen möjligen stoppats för att den inte blivit nedladdad och körd av tillräckligt många ännu. Hur som helst tyder ju det på att DxO inte fått installationsfilerna certifierade av Microsoft, för då borde väl detta inte hänt.

Som sagt, jag har aldrig tidigare haft detta problem med Photolab men jag har haft det med Datacolors SpyderX-program och båda problemen följde på en uppdatering av Windows 10 för en kort tid sedan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker att det snarare låter som att det är Windows Defender än Windows 10 i sig. Kör man inte ett annat antivirus så körs ju MIcrosofts eget istället, som följer med WIndows.

En snabb sökning på kombinationen DxO och Windows Defender ger t ex denna tråd:
Visst kan det vara så men det hindrar inte att felet uppstod när Windows 10 uppdaterades. Vad Microsoft gör med Windows olika delar har varken du eller jag en aning om vare sig vi drabbas som nu eller inte. Men uppenbarligen har Microsoft och DxO inte synkat i detta fall och inte Datacolor heller. De bör certifiera sina program, då händer inte sånt här. Annars träder Microsoft "deep learning" in och i detta fall så stoppas filerna eftersom systemet vet för lite om dem då de är helt nya.
 

Johan2020

Aktiv medlem
Tack för tipset men det finns inget sådant val varken om jag högerklickar installationsfilen eller den körbara filen nu men det kanske beror på att jag svarade ja på att "köra filen ändå" när filerna var blockerade, så då kan det ju vara så att blockeringen togs bort.

Men det var ju också så att jag även fick informationen att filen möjligen stoppats för att den inte blivit nedladdad och körd av tillräckligt många ännu. Hur som helst tyder ju det på att DxO inte fått installationsfilerna certifierade av Microsoft, för då borde väl detta inte hänt.

Som sagt, jag har aldrig tidigare haft detta problem med Photolab men jag har haft det med Datacolors SpyderX-program och båda problemen följde på en uppdatering av Windows 10 för en kort tid sedan.
Jag kör ju med dedikerat AV/Firewall så jag ser inget från Windows Defender alls men kunde inte installera utan att avblockera först. Nedladdningen av filen var det inga problem med.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Här finns en länk till en tidigare tråd jag skapat som istället gällde de problem jag fick med Datacolor och SpyderX-applikationen efter samma uppdatering av Windows som skedde 8 december 2020.

 

alfin

Aktiv medlem
Visst kan det vara så men det hindrar inte att felet uppstod när Windows 10 uppdaterades. Vad Microsoft gör med Windows olika delar har varken du eller jag en aning om vare sig vi drabbas som nu eller inte.
Det är Windows Defender som stoppar filen. Norton Security/360 t ex stoppar den inte eftersom det programmet har lite mer begåvade algoritmer för identifikation av skadlig programvara.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är Windows Defender som stoppar filen. Norton Security/360 t ex stoppar den inte eftersom det programmet har lite mer begåvade algoritmer för identifikation av skadlig programvara.
Ja och det borde Microsoft och periferitillverkarna lösa för de flesta använder Windows rakt av och inte Norton. Det ska inte vara upp till användarna att hitta work arounds som i värsta fall får dem att stänga av Defender. Ja exempel finns på det i andra parallella trådar när man haft installationsproblem. Se exv. tråden om kalibratorn X-rite. Microsoft har tydligen ändrat något i den uppgradering som skedde 8 december, för så här har det inte varit tidigare och så här kan de faktiskt inte ha det.
 
ANNONS