Annons

E-3'ans efterföljare? (E-3n eller E-4)

Att ha 0.5% av världsmarknaden på DSLR räknar jag inte som att vara "en av de större tillverkarna" - även om man ligger på en hedrande femteplats i kameraenheter (kompaktkameror ej medräknade) totalt. I stort sett samtliga av dessa kamerahus i totalsiffran är av typen µ4/3.

Ska man räkna med µ4/3 så ligger Olympus på en marknadsandel på ca 4% just nu - stadigt sjunkande sedan 2007 (då man hade 6% - UTAN µ4/3 för att stötta säljsiffrorna), och siffrorna för i år är fortfarande stadigt sjunkande.

Nu vet jag inte vart du fått de siffrorna ifrån, men de enda siffrorna jag sett är att Olympus gått upp i Japan, jag har inte sett någon internationell statistik för 2009. Länk? Gärna också till siffror som visar att 1 av 8 sålda Oly är med spegel, resten utan.
 
Två av de största marknadsundersökningsföretagen i världen, JPM och Macquarrie. De visar ganska exakt samma siffror, med ett par tiondelars diskrepans.

Vill du ha rapporterna är det bara att beställa dem, de kostar 7 respektive 11.000$.

Säljandelen micro vs "normal" 4/3 är taget utifrån från Olympus egna säljsiffror, årsredovisning 2010. Finns att hämta på Olympus corp. hemsida. Siffrorna stämmer ganska bra överens med de externa siffrorna - Olympus ca 7.6% (7.2) totalt, och de spegel-lösa E-P modellerna utgör av detta ca 6.5% (6.2) procentenheter. Kvar är ca 1.1% till "övriga" Olympus-kameror.

Detta stämmer också ganska väl med Olympus egna siffror - de räknar med ett säljresultat på ca 120.000 kameror för innevarande år, och världsmarknaden är ganska exakt 10.000.000 enheter 2010. Utslaget på detta är det 1.2%, aningens högre än om man räknar på det andra sättet.

Totalt försäljningsvärde ner 45% sedan 2007, och stadigt fallande.

Hur de ligger till i Japan har väldigt, väldigt lite med världsmarknaden att göra, då Japan-marknaden ofta skiljer sig med mer än en dubbling/halvering av övriga världens säljandelar. De 45% som Olympus minskat sin försäljning med kan delas på geografiska sektorer: En 50%-ig nergång (resten av världen) och en 10%-ig nergång (Japan)
 
Två av de största marknadsundersökningsföretagen i världen, JPM och Macquarrie. De visar ganska exakt samma siffror, med ett par tiondelars diskrepans.

Vill du ha rapporterna är det bara att beställa dem, de kostar 7 respektive 11.000$.
Som hittat :)
Säljandelen micro vs "normal" 4/3 är taget utifrån från Olympus egna säljsiffror, årsredovisning 2010.
Finns att hämta på Olympus corp. hemsida.
Jag hittade inte just det dokumentet, män väl en del andra
Totalt försäljningsvärde ner 45% sedan 2007, och stadigt fallande.
Hur är det när man jämför med andra dslr tillverkare? Jag hittade inga siffror att jämföra direkt med, men Nikons Operating Income 2008 var 83,974milj Yen och 2009 40,039milj Yen och Pentax minskade från +5milj yen till -ca9milj. En ganska stor minskning där med. Nu är det inte samma siffror vi jämför med, har du nån mer jämförbar statistik?
 
Ska se om jag hittar tillbaka till direktlänken, det jag minns var att de angav en försäljningssiffra för sina spegel-lösa kameror, men inte för de MED spegel. Men de hade angivit en "total"... :)

Nu blandar vi friskt.

Mina siffror anger "enheter", dvs kameror sålda. Eller ja... "sälda". Skickade till butik iaf.
Siffrorna jag angav (45% minskning) är en ekonomisk omsättning.
Siffrorna du angav är en rörelsevinst.

Rörelsevinst är ett klurigt snåre...
Canons ser inte så bra ut - tills man tittar på det lite noggrannare, och ser att de har ökat sin likviditet med mer än vad Oly omsätter totalt per år.... Alltså anger de inte nån anmärkningsvärd "vinst". De har gjort massvis med vinst, men omsatt den till skuldbetalningar. De är den mest solida kameratillverkaren UTAN JÄMFÖRELSE just nu.

Nikon håller fortfarande på att svälja undan stepper- och mikroskop-avdelningarnas förluster sedan 2008 - dra bort dessa från totalsiffrorna så ser man att Nikons KAMEROR också går med ganska bra vinst.

Olympus omsättning och likvidet minskar, men de har bra vinst. Vilket inte är så konstigt... Deras spegel-lösa kameror är säkerligen som HÖGST hälften så dyra som spegelkamerorna att tillverka, men de håller nästan samma priser. Olympus marginaler har alltså mångdubblats iom E-Px-serierna. Positivt.

Men det är ju ingen direkt hemlighet att de spegelbaserade kamerorna fortfarande generar förlust - dyrare att tillverka, värda mindre på marknaden, och väldigt låga säljtal. Det säljs fler D5000+D90 denna månad än vad det har sålts spegelbaserade Olympuskameror de senaste två åren.... Bara detta borde peka på en del uppenbara inriktningar som Olympus ledning säkert tittar på när de gör sina strategiska val.

Det är fullt möjligt att de släpper en spegelbaserad kamera till - men för deras egen del hoppas jag att det inte blir så. Chansen att de gör någon VINST på nya spegelbaserade modeller är mikroskopisk.
 
continue to develop and enhance the product lineup for both standards

Såg just i Olympus senaste press release följande:

As the company responsible for initiating both the Four Thirds System and Micro Four Thirds System standards, Olympus Imaging Corporation will continue to develop and enhance the product lineup for both standards to meet the diverse needs of our customers.

Det ska bli intressant att se vad Olympus presenterar vid Photokina i Köln 21-26/9 om exakt en månad. Vanligtvis släpps även något objektiv i samband med att ett nytt kamerahus lanseras.

Kanske något i stil med en vidareutvecklling av gamla Olympus E-10/E-20 fast med en större sensor denna gång, eftersom halvgenomskinliga speglar verkar komma på modet igen.
 
Jag ser fram mot en uppföljare på E-3'an. Jag har sparat ett tag och planerar att köpa den när den kommer ut. Jag tror att jag t.o.m förbeställer så länge den inte har elektronisk sökare, då måste jag nog testa den först för att se om det är ngt för mig.
 
Tisdag 14 september 2010

.
På den ryktessiten verkar man väldigt säker på att en officiell lansering sker den 14 september.
Men vad som kommer då är nog fortfarande ett osäkert kort. Det torde dock kunna vara E-3'ans ersättare, eftersom man brukar lansera nyare produktgenerationer "top-down".

Dvs. en E-30 ersättare och en E-620 ersättare också så småningom. Det är framför allt video som saknas i dessa DSLR-modeller av dagens snitt och kanske är just den funktionen vad som skulle kunna ge en väsentlig försäljningsökning för klassiska 43-systemet. Fast då behövs ju även objektiv som är kompatibla med video, Olympus kallar dessa för MSC (Movie & Still Compatible). Ett regn- och rusk-tåligt MSC-objektiv til en E-3 Mk.II skulle platsa på min önskelista.

P.S.
Men kommer ersättaren till E-3 redan nu? Minns att när ersättaren till E-1 skulle lanseras, så visades en mock up långt i förväg. Så kanske ersättaren är en måttligt omarbetad version E-3 Mk.II denna gång? Fast med nytt bildchip och strömsnål flerkärnig signalprocessor. Och nu med video förstås.
 
Ryktena på 43rumors.com och på andra ställen har antytt dels att Olympus inte längre kommer att utveckla några FT-objektiv och dels att det semitransparanta glasskivan mellan objektiv och sensor (som möjliggör fasdetekterande och kontrastavkännande autofokus samtidigt) är på väg in. Då "flänsavståndet" (Googleöversättning av "flange distance") för µFT är 20mm så borde ju en sådan skiva (och för all del även en vanlig svängande spegel) kunna få plats i ett µFT-hus. På så vis så skulle ju Olympus kunna lansera ett semiproffshus i µFT-standarden utan att svika sina FT-användare, eftersom FT-objektiven med rätt adapter skulle kunna användas med full autofokuskapacitet.

Det här kändes som ett lite otympligt inlägg rent språkligt, men själva idén känns som en rimlig väg att gå när Olympus står med en befintlig användargrupp och en befintlig objektivpark i ena handen och ett kontrastavkännande autofokussystem som inte riktigt når semiproffsnivå i den andra.
 
Äntligen

... men själva idén känns som en rimlig väg att gå när Olympus står med en befintlig användargrupp och en befintlig objektivpark i ena handen och ett kontrastavkännande autofokussystem som inte riktigt når semiproffsnivå i den andra.

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi förmodligen att se dessa konvergera och bilda ett "superset" av FT & MFT. FT-systemet har ju den modernaste DSLR-bajonetten som dock behövdes kompletteras med ytterligare styrningar i och med MFT-bajonettens lansering.

Men redan nästa vecka får vi nog bättre insikt i hur snabbt den utvecklingen går.
En ny modell verkar vara på gång, knappt tre år efter E-3.
 

Bilagor

  • e5_100915.jpg
    e5_100915.jpg
    18.2 KB · Visningar: 211
Olympus E-5 DSLR

Det blev ingen E-4. Kanske är asiaterna vidskepliga, men en OM-4Ti var sista proffs-modellen i ett tidigare system med manuellt fokuserade objektiv.

Ej heller blev det en E-3n, trots att det yttre är närapå idenstiskt, förutom att LCD ökat i storlek från 2.5" till en högupplöst 3". Skillnaderna finns därför att söka i huvudsak innanför skalet.

E-3'ans ergonomi med storlek, grepp och miljötätning är mycket bra, så att återanvända denna plattform är dessutom det ekonomiskt bästa alternativet. Även E-30 frånsett MODE-ratten har samma layout och hantering, fast är något mindre och saknar flaggskeppets gjutna magnesiumstruktur och miljötätning.

Vad är då nyheterna hos E-5, som nu lanseras knappt tre år senare?

Lämpligen startar vi en ny tråd och tar detaljerna om den nylanserade E-5 där!
 
ANNONS