Annons

E-3'ans efterföljare? (E-3n eller E-4)

Knight Palm

Aktiv medlem
Har nu kört med E-3 problemfritt i snart två år. Garantitiden går ju normalt ut efter två år, dock med möjlighet till en förlängning på 6 månader om man varit medlem i europeiska €-club.

E-3'an har visserligen lite fler pixlar än min första DSLR, 10M resp. 8M för E-300, samt bättre egenskaper vid höga ISO-tal, men väsentligaste skillnaden är dock det responsiva handhavandet (försedd med både underbar sökare och artikulerad LCD) med den förfinade autofokusen och noggrannare exponeringen hos den nyare. Låt vara att den både är tyngre och större, men många med mig accepterar det för att erhålla ett förhållandevis kompakt damm- och stänkskyddat system, tillsammans med de likaledes väderskyddade objektiven (t.ex. supertrion 7-14mm & 12-60mm & 50-200mm).

Pentax har visserligen haft miljötätade kamerahus ett tag, men släpat efter på objektivfronten. Som synes är det dock Pentax som lyckats bäst med att ta fram ett lätt och kompakt vädertätat hus, som likaledes även innehåller ett sensorbaserat anti-skak.

Pentax K-7D 670g/750g u/m batteri
Olympus E-3 800g/---- u batteri
• Canon EOS7D 820g/---- u batteri
• Nikon D300s ----/938g m batteri

De nya kamerorna för Classical Four Thirds, har en sensor på ca 12M pixlar, en pixel pitch som nu även Canon kommit upp till i sin senaste halvledarprocess och med sin senaste 7D modell. Den teoretiska skillnaden mellan t.ex. DMC-GH1 och EOS7D är bara +0.6EV, till den större sensorns fördel.

Däremot är skillnaden väsentligt större för båda upp till 135FF, +2.0EV resp. +1.4EV. Önskar man således bättre bildkvalitet än vad Four Thirds och APS-C medger, så får man därför inte oväntat gå upp till småbild- eller mellanformat. Den förhållandevis lilla skillnaden mellan Four Thirds och APS-C är ju knappast värd att oja sig över bildmässigt.

Förmodligen torde en efterträdare till E-3 behöva komma upp i samma pixeltal som liknande APS-C kameror på marknaden, ~15M pixlar. Som vanligt är det ett oskrivet kort, vilken sensorarkitektur eller process som nästa E-kamera kommer att få. Det kan visserligen fortsätta att vara Panasonic som levererar sensorn, men likväl kan det även vara t.ex. Sony, Dalsa, Kodak eller Fujifilm. (Apropå Fujifilm, så enl. Nikon-skribenten Thom Hogan så kommer de med en kamera för m4/3, med Super CCD / EXR sensor?)

Objektivutbudet till klassiska Four Thirds är tämligen heltäckande beträffande zoomar, men skulle må bra av att kompletteras med ett fåtal fasta brännvidder. Med varje flaggskepp brukar ju även introduceras ett antal passande objektiv ur de väderskyddade klasserna HG/SHG. Turen kanske nu har kommit till ett antal primes denna gång, bl.a. det 100mm Macro som länge funnits med på en Lens Roadmap. (Skulle kunna se ut något i stil med Canons nya makro för samma brännvidd, den inbyggda bildstabiliseringen undantaget, samt förhoppningsvis ljusstarkare än ƒ/2.8).

Inget annat har sagts än att Olympus fortsätter med Classical Four Thirds, bl.a. därför att man ser en symbios mellan det gamla klassiska och det nya Micro Four Thirds. Med så stor objektivpark som redan är framtagen, dessutom med en så stor andel milöskyddade dito, så är det ekonomiskt rimligt att anta att nya vädertåliga kamerahus kommer att lanseras. Dock har Olympus haft ganska långa lanseringscykler på sina flaggskepp, ~36 månader, så kanske vi får vänta ett år till på en E-4?

Gamla E-3 torde dock inte behålla sin attraktionskraft ytterligare ett år till med sina 10M pixlar, men skulle ju kunna få en uppfräschning med det bästa som finns idag i komponentväg såsom: Sensorn från Panasonic DMC-GH1, bildprocessorn TruePic V, Imager AF, multi-exponering, Art Filters, AF fine tuning, libell, IS3 stabilisering, ...

Kanske med även en större LCD-skärm, vinklingsbar eller inte, så skulle man kunna motivera att kalla kamerahuset för inkrementella E-4 och inte bara det uppgraderade E-3n?

Uppsvinget med Micro Four Thirds, där både Panasonic och nu även Fujifilm som det ryktas om bidrar med olika sensorteknologier, så torde det medföra att klassiska Four Thirds även får tillgång till de nya och förbättrade sensorerna. Vi får väl se vad som sitter i nästa flaggskepp, (om och) när det nu kommer?

Är det mer än en mock-up som kommer att visas vid PMA2010 / Photokina 2010?
 

Bilagor

  • e-0.gif
    e-0.gif
    30.1 KB · Visningar: 1,646
Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg TI!

Jag kommer att uppgradera till nästa pro-modell som min nästa kamera. Jag behöver vädertätning, och E-3'an saknar AF-finjustering som jag är övertygad om är något som jag ska ha.

Jag kommer inte att skaffa någon ny kamera förrän tidigast i maj, och jag hoppas att uppföljaren till E-3 funnits på marknaden ett tag så att priset hunnit sjunka lite :)
Jag förbeställde 520'n och betalade 15-20% mer än vad den kostade 6 månader senare så ekonomiskt kan det vara värt att vänta lite.

Jag tror att en efterföljare kommer att "antydas" officiellt den här månaden och komma ut på marknaden senast februari.

Vad kommer den att ha som E-3 saknar?
12mp (kanske 14.7 men jag tror 12)
TruePic V
Imager AF för alla objektiv (a la E-p1)
Multi-exponering och filters
AF finjustering
Digitalt pass
IS3
6-8/bilder per sekund
iso 100-6400 (mer en kul grej än nyttigt)
mer inställningar i Auto ISO
Video? Jag skulle inte bli ledsen :)
2.7'' skärm
Perkulator

Men jag kan ju ha fel :)
 
Det är alltid trevligt att läsa dina inlägg TI!
;o)

Jag kommer att uppgradera till nästa pro-modell som min nästa kamera. Jag behöver vädertätning, och E-3'an saknar AF-finjustering som jag är övertygad om är något som jag ska ha.
-Vädertätning är kalas!
-Se t.ex. följande vinterbild taget i dagens snöslask: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1022&thread=33243764

Jag tror att en efterföljare kommer att "antydas" officiellt den här månaden och komma ut på marknaden senast februari.
-Hoppas du har rätt. Det vore kul att se lite Olympus-nyheter!

Vad kommer den att ha som E-3 saknar?
12mp (kanske 14.7 men jag tror 12)
TruePic V
Imager AF för alla objektiv (a la E-p1)
Multi-exponering och filters
AF finjustering
Digitalt pass
IS3
6-8/bilder per sekund
iso 100-6400 (mer en kul grej än nyttigt)
mer inställningar i Auto ISO
Video? Jag skulle inte bli ledsen :)
2.7'' skärm
Perkulator
Perkulator? Näst efter kok-kaffe så är det något som en norrlänning kan acceptera.

Däremot hoppas jag att kameran är den första Olymus DSLR som saknar xD-minneskort. Dags att helt gå över till SD(HC)/SDXC, ev. i kombo med CF-UDMA.
 
En intervju med folk från Olympus Frankrike som ger en del svar på vardags-cirkulerade frågor om Four Thirds & m4/3.

Beträffande nya flaggskepp ("AA/Pro segment") så är det icke oväntat planerade nya modeller för framtiden. Sensorstorleken för 4/3 är som tidigare skrivet i sten, givet det därför anpassade och optimerade objektivsortimentet.


5/ With the release of the Canon 7D and Sony Alpha 850, numerous forum members are wary of Olympus comitment in the advanced amateur/professional segment. What is Olympus strategy in this segment?

Will the next flagship propose innovations as did the E-1 (dust buster), E 330 (live view) etc… ? Will it include shared technology with µ4/3 (as the E-620 with in IBIS) ?

Does Olympus feels limitated by its sensor size and plan to develop a Full Frame system?
---
Olympus is commited to the AA/pro segment. We will therefore continue to develop pro bodies with a 4/3 sensor. The idea is to carry on proposing innovation in our flagship models. We are also working at improving aspects such as dynamic range and noise performances. Sensor size is not an issue with these and we are following other avenues than increasing pixel count. Technological advances in sensor technology indicate that our sensors will soon provide phenomenal performances in both noise performances and dynamic range.


Ref:
 
Är det mer än en mock-up som kommer att visas vid PMA2010 / Photokina 2010?

Enligt tyska Colorfoto som varit i kontakt med Olympus Europa, så är inte någon ersättare till E-3 att vänta ännu. Kanske är något mer konkretiserat till nästa PMA/Photokina?
 
Med ett så stort hus (i förhållande till sensorn) så tycker jag att Olympus skulle kunna klämma in en större sensor som ger möjlighet till fotografera med olika bildproportioner med bibehållen bildvinkel, på samma sätt som i Panasonic GH1.

Hade önskat att detta fanns redan i E-30. Det skulle i mina ögon bättre motivera storleksskillnaden mellan den modellen och E-620.
 
Med ett så stort hus (i förhållande till sensorn) så tycker jag att Olympus skulle kunna klämma in en större sensor som ger möjlighet till fotografera med olika bildproportioner med bibehållen bildvinkel, på samma sätt som i Panasonic GH1.

Hade önskat att detta fanns redan i E-30. Det skulle i mina ögon bättre motivera storleksskillnaden mellan den modellen och E-620.

Om sensorn är bredare blir bildvinkeln bredare, så proportionerna skulle förändra vinkeln.

Själv har jag svårt att förstå vad som motiverar 620's storlek, den är för liten för mina händer, 520 är på gränsen, med ex 50-200 så skulle jag gärna ha ett större hus :).
 
Hej!

Själv tycker jag att det är med just e620 som Olympus börjar hitta rätt i deras koncept. Den känns helt rätt nu efter ett tags användande, även med objektivet 50-200mm. Och det finns ju även ett batterigrepp för den som önskar. Det dom måste jobba på är iso prestandan och den optiska sökaren. Kan dom utveckla det i ett e620 hus samt ta fram några kompakta ljusstarka objektiv så skulle det nog bli stor succe!

Robert
 
Hej!

Själv tycker jag att det är med just e620 som Olympus börjar hitta rätt i deras koncept. Den känns helt rätt nu efter ett tags användande, även med objektivet 50-200mm. Och det finns ju även ett batterigrepp för den som önskar. Det dom måste jobba på är iso prestandan och den optiska sökaren. Kan dom utveckla det i ett e620 hus samt ta fram några kompakta ljusstarka objektiv så skulle det nog bli stor succe!

Robert

Jag är mkt förtjust i min E-620 efter snart 3 månaders bruk av den.Köpte med dubbelzoomkitet och greppet, sitter rätt ok i handen och väger nästan "fjäderlätt" i väskan, härligt!

Nog kunde sökaren vara ett par hack större och kamerans grepp lite större.
Så...skulle jag vilja se en ny modell vore det en "720" där huset fick vara större än 620 men mindre än E30, då med en större optisk sökare som främsta önskade förbättring.Gärna EP1:ans processor också, eller en ännu vassare sådan.
Storleksmässigt vill jag ha den närmare 620 än E30...börjat vänja mej vid dess låga vikt...skulle säkert vara ok med lite större "bula" upptill men resten av kameran i närheten av 620:ans storlek.

Lär stanna nöjd för överskådlig tid med 620 iaf, och antagligen komplettera på optiksidan.
 
Personligen skulle jag gärna se en stryktålig mindre Olympus, typ Pentax K-7. K-7:är jäkligt trevlig att hålla i och går tyst. Synd bara att deras objektivpark är så begränsad och dyr. Kan inte Olympus klämma fram ett liknande hus?

Tycker att både E-3 och E-30 är för stora.
 
Personligen skulle jag gärna se en stryktålig mindre Olympus, typ Pentax K-7. K-7:är jäkligt trevlig att hålla i och går tyst. Synd bara att deras objektivpark är så begränsad och dyr. Kan inte Olympus klämma fram ett liknande hus?

Tycker att både E-3 och E-30 är för stora.

Ja, en vät/fukt/dammskyddad E-kamera i lägre pris/storleksklass än E3 vore ju nåt att önska sej, "min" uppdiktade "E-720" kan gott få även detta som garnering!
 
Utan hål i väggen

Håller i stort med Mats, Erik med flera. Visst har man tittat och klämt på en E3 men anser den vara aldeles för klumpig. Då man sysslar med vandring, kajakpaddling mm friluftsnära aktiviteter skulle jag gärna se en riktigt robust och vädertätad variant som inte tar allt för mycket plats i ryggsäcken. För egen del kan jag vara utan alla dessa effektfilter och annat för mig helt ovidkommande finesser. Däremot en utbytbar sökarskiva med snittbild/microprismor skulle stå högt på önskelistan då man sitter på en hel hög med OM-objektiv. Sökarhus-bulan ovanpå klarar jag mig utan, varför ser inte alla kameror ut som E-300, E-330?
Förr fanns det en frammatningsarm för att dra fram filmen. Varför inte en liknande arm där man med ett eller flera drag kan ladda upp tillräckligt med energi för att kunna knäppa av en bild? Skulle vara oumbärligt för dem som vistas en längre tid utan närhet till två hål i väggen.
 
Förr fanns det en frammatningsarm för att dra fram filmen. Varför inte en liknande arm där man med ett eller flera drag kan ladda upp tillräckligt med energi för att kunna knäppa av en bild? Skulle vara oumbärligt för dem som vistas en längre tid utan närhet till två hål i väggen.

En briljant idé. Olympus är ju också den tillverkare som varit mest nostalgiska i formgivningen.

En tydlig miljöprofil på kameran är något jag också skulle önska mig. Jag vet att Olympus åtminstone i sin marknadsföring framställer som mycket miljömedvetna redan, men det gör väl de flesta. Det skulle vara spännande med en nisch-kamera med minimerat mijöavtryck på bekostnad av finesser. Jag skulle till exempel kunna avvara inbyggd blixt, ha en mindre skärm mm. Jag skulle också kunna tänka mig att betala mer för en kamera som tillverkaren har ett återvinningsansvar för (dvs att man kan skicka det uttjänta huset till Olympus som återvinner alla delar). Eller varför inte en rättvisecertifierad kamera?

Sen inser jag förstås att detta förmodligen skulle vara komersiellt självmord för en liten aktör som Olympus. Frågan är ju också hur mycket mer jag skulle vara villig att betala. Kanske tio till tolv tusen kronor för ett hus i 400-serien.
 
OT: Utan hål i väggen

Förr fanns det en frammatningsarm för att dra fram filmen. Varför inte en liknande arm där man med ett eller flera drag kan ladda upp tillräckligt med energi för att kunna knäppa av en bild? Skulle vara oumbärligt för dem som vistas en längre tid utan närhet till två hål i väggen.

Kan med säkerhet påstå att en kamera med inbyggd generator, skulle resultera i en kader av frågor beträffande kamerans storlek.

Varför inte vidareutveckla samma spår beträffande energiförsörjning som för övrig portabel elektronik:
• engångsbatteri
• laddbart batteri i extern laddare
• spänningsuttag för extern laddare
• spänningsuttag för extern stömkälla

Mobiltelefonbranschen, som det ryktas om kommer ju att enas om standardiserad laddare.
• USB mini spänningsuttag för extern stömkälla
• USB mini spänningsuttag för extern laddare

Dessutom vore det praktiskt med standardiserade laddmöjligheter, såsom en vattentät turbin/generator vid t.ex. snorkling/fridykning och kajakpaddling, samt solceller vid vandring. Tror även att en turbin skulle funka i de blåsiga svenska fjällen, även om man vid vandring nog skulle bli trött på det uppkomna vindtjutet från snurran. Kanske kunde den kombineras med myggrepelleringsfunktion medelst reversering?
 
Tror inte på en mindre storlek än nuvarande E-3 för ett flaggskepp, tvärtom det kunde t.o.m. få göras större för att knapparna skulle kunna användas med handskar på. Skillnader i kamerahusens storlekar beroende på några millimetrars skillnad i sensorstorlek är oftast gravt missförstådd, snarare är det ergonomiska faktorer som bestämmer. 100% sökarbild med hyfsad förstoringsgrad samt layoutdisposition är mer avgörande. Därför är det inte konstigt att det är först nu med de spegelhuslösa kamerahusens antåg, som kamerorna kan göras väsentligt mindre.

E-30 introducerades för att mildra kritiken av de förhållandevis stora och tunga kamerahusen E-1 & E-3. Samtliga dessa kan dessutom användas med batterigrepp, som även medför and handskakningarnas resonansfrekvenser minskar, vilket gör att dessa hamnar inom ett kompensationsområde där den senorbaserade antiskaken fungerar bättre.

Kritiken mot E-3'ans storlek och vikt kommer främst från potentiella spekulanter, däremot mycket sällan från de som rationellt övervägt och införskaffat en dito. Tror dock att kritiken mot att E-3 är för stor skulle minska ytterligare, om Olympus lanserade en kompaktare modell som vore vädertålig. Med ett så utbyggt sortiment av vädertätade objektiv som Olympus erbjuder, så menar många följdaktligen att fler alternativ med likaledes vädertätade kamerahus verkligen behövs.

vädertätat för Micro Four Thirds?
Men innan vi ser några vädertätade objektiv, så får vi med sannolikhet vänta på likaledes vädertätade kamerahus för m4/3.
 
Elkraftverk

Vill flika in att jag besökte Naturkompaniet igår och blev där som hastigast förevisad en synnerligen kompakt solcellspanel vilken man med en hake hänger fast på t.ex. ryggsäcken eller kajaken. Den var kanske ca 5 cm bred 5 mm tunn och 15 cm lång och väldigt lätt. Anslutningen var USB och det medföljde ett antal kablar för laddning av olika varianter för mobiltelefoner. Det vore synnerligen intressant att se om/hur dessa kan kopplas till kamera eller batteriladdare och hur effektiva dessa celler är. Någon som vet? Om inte så finns ju här mycket att utveckla hos solcells- resp. kameratillverkare.

Beträffande generator.
Visst finns risken att det kanske IDAG inte går att operera in en generator i ett kamerahus. Men för ca 7 a 8 år sedan fick jag en liten handgenerator med vev för laddning av mobiltelefon. Tyvärr hann jag inte testa den då jag bytte telefon strax efter. Och visst borde det gå att få ner volymen i storlek som en filmrulle med vev att stoppa i huset? Hur stora var inte solcellspanelerna för en tämligen kort tid sedan?
//Leif
 
E-?

Olympus verkar ju gilla att klä nya kameror i gammal kostymstil, så det kanske inte är omöjligt med en digital variant av OM-1 (OM-4) eller rent utav deras MDN prototyp?

Ricoh har ju nyss visat på många möjligheter med ett modulärt system.

Ett digitalt MDN system, skulle i pricip kunna ta både optik från både klassiska Zuiko Digital och nya Micro Zuiko Digital.

Plus i stort sett alla gamla som nya objektiv på marknaden via adaptrar såsom Micro Four Thirds redan kan.
 

Bilagor

  • mdn_01_400.jpg
    mdn_01_400.jpg
    48.2 KB · Visningar: 691
Storlek/vikt på nuvarande E-3 tycker jag är väl avvägd, med batterigrepp + konv 1.4 + 50-200mm SWD är balansen för handhållen fotografering helt acceptabelt. Hoppas att framtida modell ger samma goda balans.


Samma bestyckning med E-510 minus batterigrep, ger tyvärr en alldeles för framtung balansvikt.

När det gäller specifikationerna för den framtida E-3:an hoppas jag den blir utan film-funktion, beroende på att det lär vara bättre att priorietera sensorn för foto vilket skulle ge bättre bilder. (Detta enligt vissa trådar på fotosidan)
Det är ju därför man har en fotokamera.
Tror förståss att 12 mpixel blir gränsen för vad Olympus kommer att leverera, enligt deras uttalande tidigare i år.

/Arne
 
ANNONS