Annons

E-P7: Obegripligt värdelös bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har nu haft en Olympus E-P7 i några månader och håller på att bli tokig på en sak: Bildstabiliseringen.
Den är så värdelös att jag undrar hur det ens är tekniskt möjligt. Vid 1/5-1/20 sekund får jag betydligt skarpare bilder med stabiliseringen avstängd än aktiv. :oops: Det sjuka är att man ser att bilden på skärmen är blixstilla, men sen verkar det som att sensorn gör ett skutt i sidled när man tar bilden. Ännu sjukare är att bilderna blir rätt skarpa vid 1-2 sekunders slutartid, alltså nästan omöjligt bra istället.

Är detta ett problem på fler Olympuskameror, och vad fanken kan det bero på? Tyvärr gör det att kameran är helt oanvändbar när ljuset tryter, och en av de största anledningarna till att jag köpte den är väck. :poop:

Edit: Jag har provat de olika funktionerna för övrig skakreducering, alltså fördröjd slutare och elektronisk slutare. Det gör noll skillnad, så det är alltså inte slutaren som orsakar oskärpan. Det måste vara nån slags överkompensation, för det verkar också bli sämre skärpa ju stadigare jag håller kameran. :mad:

Möjligen skulle det kunna ha med temperaturen att göra. Har bara haft riktiga problem utomhus och det har varit kring noll eller lägre.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Har haft 2 olympus (pen-f, e-m1 II) och upplever stabilisering som väldigt bra. Dock så försämrar den när kameran står på stativ, men det är ju ett allmänt tips att slå av oavsett tillverkare. Har objektivet du kör med också stabilisering?
 

Makten

Aktiv medlem
Har haft 2 olympus (pen-f, e-m1 II) och upplever stabilisering som väldigt bra. Dock så försämrar den när kameran står på stativ, men det är ju ett allmänt tips att slå av oavsett tillverkare. Har objektivet du kör med också stabilisering?
Objektivet är ett Panasonic 20/1,7 och innan dess hade jag ett Olympus 17/1,8 som betedde sig likadant. Har även provat ett par manuella objektiv på 40 och 90 mm. Samma sak vid ungefär samma slutartider.

Ska jag släpa på stativ så kan jag lika gärna släpa på en större kamera också, så det är inte aktuellt. ;)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inget som verkar vara så på modeller som jag använt em-1_II, em x, om-1. Däremot har det blivit problem med skärpan med objektiv med bildstab som inte synkar med ibis t.ex. 100-400/6,3 t.ex. Lösningen har då varit att slå av den ena stabiliseringen och bara köra med antingen ibis eller optisk stab.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag hade et problemet på min E-P5'a. Fick lämna in den 2 ggr för det felet, sen fick jag en ny kamera för de kunde inte reparera den. Tog ut en E-M1'a istället. se video.

 

Makten

Aktiv medlem
Jag hade et problemet på min E-P5'a. Fick lämna in den 2 ggr för det felet, sen fick jag en ny kamera för de kunde inte reparera den. Tog ut en E-M1'a istället. se video.

Min köptes begagnad, så den lösningen fungerar tyvärr inte. Sen beter den sig inte riktigt sådär. Bilden är helt still på skärmen, så det är först när man knäpper som nåt går galet.
 

Cygni

Aktiv medlem
Min köptes begagnad, så den lösningen fungerar tyvärr inte. Sen beter den sig inte riktigt sådär. Bilden är helt still på skärmen, så det är först när man knäpper som nåt går galet.
I stillbildsläget på min så började bilden åka i sidled när jag tryckte ner halva avtrycket då ibis aktiverades.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag upplevde samma frustration med den Olympus E-pm2 jag hade för några år sen, det blev mer "stabiliserat" genom att stänga av ois och välja den där funktion för "shutter-shock" som fanns. Varför ens bygga in och ta betalt för en funktion som inte fungerar... Tror dock att i de nyare modellerna är ois väldigt mycket förbättrad och faktiskt fungerar.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag upplevde samma frustration med den Olympus E-pm2 jag hade för några år sen, det blev mer "stabiliserat" genom att stänga av ois och välja den där funktion för "shutter-shock" som fanns. Varför ens bygga in och ta betalt för en funktion som inte fungerar... Tror dock att i de nyare modellerna är ois väldigt mycket förbättrad och faktiskt fungerar.
Jag undrar om de "kalibrerat" den för klantskallar/nybörjare som verkligen inte kan hålla en kamera still, för som sagt blir bilderna skarpare om jag slarvar och inte anstränger mig ett dyft för att hålla i kameran ordentligt.

Det trista är att resultatet är rätt slumpmässigt, och det är inget roligt att fota med en kamera som man inte kan lita på. När slutartiderna är mellan 1/4 och 1/20 sekund måste jag slänga mer än hälften av bilderna för att de hipp som happ kan bli brutalt oskarpa, men jätteskarpa ibland. Noll logik. 😣

E-P7 är en ganska ny kamera (2021), så det verkar inte stämma att nyare är bättre. Hade en E-M5 ett tag som hade ruskigt bra stabilisering, och det var ju evigheter sen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är möjligt att det är fel på din kamera. Fråga lite i något stort forum om det är ett vanligt fel, eller om det kanske inte ens betraktas som ett fel.
T.ex dpreview.com, mu-43.com eller fredmiranda.com
 

Makten

Aktiv medlem
Det är möjligt att det är fel på din kamera. Fråga lite i något stort forum om det är ett vanligt fel, eller om det kanske inte ens betraktas som ett fel.
T.ex dpreview.com, mu-43.com eller fredmiranda.com
Problemet är att i princip ingen verkar köpa E-P7, så det blir svårt. Halvt omöjligt att hitta nån information alls, annat än recensioner av inte alltför erfarna fotografer.
Jag skrev om detta i en jättestor MFT-grupp på facebook, men utan framgång.

Edit: Och jag fattar att inte många är intresserade av den. Det råkar vara den enda kameran i denna storlek som har manuella kontroller och vanlig lutbar skärm nämligen, och "alla" verkar vilja ha selfie-skärm.
 
  • Sad
Reaktioner: PMD
ANNONS