Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

e-pm1 vs nikon j1 vs pana gf3

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Jag har idag systemkamera men tittar även på en mindre för smidighetens skull. alla tre modeller i topic säljs ju för tillfället billigt i handeln så jag funderar på vad ja borde satsa på.

olympusen är ju den enda med blixtsko och jag undrar, kommer jag kunna lösa ut vilken blixt som helst om jag har en universal radioutlösare, typ phottix eller någon annan väldogt enkel radiokontroll?

Fnns det något jag borde tänka på? Visst passar t ex panaspnics 14 2,5 på olympusen och tvärtom också?

Olympusen + pana 14 2,5 känns som ren rätt het kombo i så fall. :)

Tackar om jag får lite upplysningar i detta träsk. :)

En sak värd att tänka på är att GF3 med 14mm-objektivet inte kostar mycket mer än bara objektivet: http://www.fyndborsen.se/foto/systemkamera/dmc-gf3-14-452
Det kan vara ett bra val om du mest är ute efter det. Du kan ju alltid köpa nytt hus senare (t.ex. när pm2/pl5 med den bättre sensorn droppat ner i pris).
14mm funkar bra på olympus modeller också (och tvärt om).

Köpte själv GF3 när den fanns i paket med 14mm + 14-42 för 3k och den kanske största anledningen till att det blev en GF3 var just den medföljande 14mm till det fantastiska priset.
I övrigt är GF3 också en bra kamera så länge man inte vill ta bilder med extern blixt. Fokusen är snabb och formatet perfekt.

PM1 finns också i bra paket med normal + tele för 3k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928784
Kan vara ett vettigt alternativ om du ändå vill ha normalzoom och tele.

Nikons spegellösa har dock inte imponerat på mig. Samma storlek som de andra, fast sämre bildkvalitet och sämre objektivutbud.

dessutom har cx mycket mindre sensor så den får nog gå bort. när det gäller gf3 så kan jag lika gärna köpa med kitzoomen också för 3490 som jag sett på något ställe. men det är svårt att välja.

jag fär helt enkelt avgöra om jag kan tänka mig touchskärm men spontant känns det inte så lockande. Usch det är så svårt och man vill ju inte ta fel.

Är det någon som har erfarenhet o kan ge lite feedback på gf3 eller e-pm1?

Jag har både G3 och V1 och har ägt Olympus E30 med i grunden samma sensor som EPM och GF3. Sensorn i Nikon är mindre vilket har betydelse för skärpedjupet däremot skulle jag tvivla på att det i praktiken finns någon egentlig skillnad i brus mellan den nyare 1" sensorn och den äldre 12mp 4/3 sensorn - inget jag ser i varje fall.

Tittade jag på J1 skulle jag överväga V1 då sökare är väldigt bra att ha.

Blixtskon är däremot fördelaktigt att ha och den skall kuunna tända en enkel generisk radiosändare. Fördelen med GF3 är ffa att man får den relativt bra 14/2,5 på köpet i vissa kit.

dessutom har cx mycket mindre sensor så den får nog gå bort. när det gäller gf3 så kan jag lika gärna köpa med kitzoomen också för 3490 som jag sett på något ställe. men det är svårt att välja.

jag fär helt enkelt avgöra om jag kan tänka mig touchskärm men spontant känns det inte så lockande. Usch det är så svårt och man vill ju inte ta fel.

Är det någon som har erfarenhet o kan ge lite feedback på gf3 eller e-pm1?

Som Fredrik säger är bildkvaliteten hos Nikons CX ändå jämförbar med GF3/PM1, kanske aningen sämre enligt vissa testbilder men inte kass. Det bristande objektivutbudet är däremot en större faktor. m4/3 har massvis med intressanta objektiv i olika prisklasser. Nikon 1 har bara några få och det känns i nuläget som att nikon bara satsar halvhjärtat på systemet. Trist att köpa in sig i ett system utan möjlighet att uppgradera utan att byta...

Den mindre sensorn gör det också mycket svårare att få bilder med kort skärpedjup.

V1 känns ganska mycket klumpigare än j1, men den inbyggda sökaren kan vara värt det. Är dock själv inte imponerad av dagens EVF (inkl. den i NEX-7 och andra s.k. toppmodeller av EVF). Det kanske är en vanesak dock.

Ta dig förbi någon affär och testa lite. GF3 har ju några knappar och touch-skärmen är inte så farlig. Normalzoomen har jag ännu inte använt då jag alltid kör med 14mm, men det kanske beror på att en stor del av anledningen till att jag köpte kameran var för att jag saknade ett billigt litet objektiv runt 20mm till min canon-DSLR (med APS-C). Med tanke på smidigheten på GF3 kommer nog canonen sällan användas igen.

Jag har Panasonic GF3 och Olympus E-PL3 (som är i stort sett samma kamera som E-PM1 fast med lite fler reglage samt en tiltbar skärm).

GF3:an är lite mindre och smidigare än E-PL3:an samt har inbyggd blixt, men Olympuskamerorna har en mycket stor fördel med sin inbyggda bildstabilisering. Med en Panasonickamera måste man ha ett objektiv med bildstabilisering för att få bildstabilisering.

Olympus och Panasonics m4/3-objektiv passar på kameror av båda märkena, men man får som sagt bildstabilisering med alla objektiv om man använder dem på en Olympuskamera.

Jag köpte GF3:an enbart för att den kom i paket med en 14mm f/2.5 (för 1990 kr!). Jag har använt det objektivet mer på mina Olympuskameror än på Panasonicen, men ibland tar jag helst med mig GF3:an eftersom den är så liten och har inbyggd blixt. Det är dock inte den kamera jag skulle välja om jag bara fick välja en enda kamera.

sökare är något jag verkligen kommer sakna, men det går nog att vänja sig av med. Dock blir det ju svårare o köpa till en blixtsko, eller rättare sagt omöjligt. därför funderar jag på olympusen och om jag går den vägen så blir det säkert en pannkaka strax därefter pga av många anledningar.

det känns som det mest vettiga medimarkt har den också så jag skall ner o kika på den lite och sen får vi ta det därifrån.

kan jag sedan lösa ut en sketen yongnuo blixt med en enkel sändare? va rekkas på den fronten annars?

kan jag sedan lösa ut en sketen yongnuo blixt med en enkel sändare?
Om blixten är helmanuell och inte har för hög utlösningsspänning så bör det vara ofarligt att montera den på en modern kamera.

Trådlös utlösning med en radiosändare borde också gå bra.

va rekkas på den fronten annars?

Om du köper en E-PM1 så ingår en liten clip-on-blixt. Den blixten kan styra Olympusblixtar trådlöst med full TTL-kompatibilitet. Olympusblixtar med namn som sluar på "R" kan styras trådlöst.

ANNONS
Götaplatsens Foto