Annons

Editera färgprofil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om det är möjligt att editera en färgprofil manuellt? Om man tycker att den ger för mörka utskrifter t ex men att den stämmer bra i övrigt. Med andra ord lite mer generella ändringar.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Hej!

Undrar om det är möjligt att editera en färgprofil manuellt? Om man tycker att den ger för mörka utskrifter t ex men att den stämmer bra i övrigt. Med andra ord lite mer generella ändringar.

Finns många program som kan detta, till exempel Profile Editor som ingår som en del av ProfileMaker. Även i EyeOne finns det en enklare profilediteringsfunktion.

En annan lösning jag gärna använder är att göra den testkarta som jag ska skapa profilen lite mörkare om jag vill ha en profil som är lite ljusare. Jag introducerar alltså ett fel som är direkta motsatsen till det resultat jag vill ha på testkartan innan utskriften.

Men du är säker på att det är en editering du behöver? Oftast när man hör klagomål om för mörka utskrifter beror det på att man har för svagt betraktningsljus i förhållande till skärmen.

Stefan

Nä, säker är jag ju inte. Eller jag är fullt medveten om att mitt betraktningsljus inte är bra, långt ifrån till och med.

Men med tanke på alla andra problem jag haft med profilerna så tänkte jag att detta skulle vara ett lätt sätt att göra lite generella ändringar.

Har sänkt ljusstyrkan lite på skärmen i väntan på att jag schysstar till ljuset i rummet.

Tyvärr är det nog så att skrivaren har blivit den svagaste länken i kedjan nu och jag har inte direkt råd att prioritera ett köp av en ny skrivare.

Nåja, ska se om jag hittar några av dessa editorer.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto