Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Editera två inverterade lagermasker synkroniserat, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder CS3. Jag använder ibland två justeringslager med motsatta, inverterade, lagermasker för att redigera två delar av bilden separat. Det finns lite olika sätt att skapa två motsatta lagermasker. Ett är att först skapa en lagermask till det ena justeringslager och sedan kopiera denna till det andra och invertera den.
Ganska ofta händer det under arbetets gång att jag behöver justera lagermaskerna lite, men jag vill fortfarande att de ska vara varandras exakta motsatser. Jag brukar då justera den ena lagermasken. Sedan exempelvis kopiera över denna till det andra justeringslagret, och alltså ersätta den tidigare lagermasken, och därefter invertera den nya.

Den här metoden känns lite jobbig, och även de alternativa, liknande sätt jag kan komma på. I synnerhet om det behövs många små justeringar av lagermaskerna.
Varför inte göra rätt från början då? Jo, det går inte alltid att vid arbetets början skapa lagermaskerna så att de ger ett bra resultat när redigeringen är färdig. Ofta påverkar innehållet i justeringslagren, dvs kombinationen typ av justeringslager, blandningsläge och parametrarnas värden, vilken form lagermaskerna ska ha och också hur toningarna i dem ska se ut.

Finns det något sätt att bygga upp en redigering med två justeringslager så att endast en lagermask behöver redigeras för att de två justeringslagren fortfarande ska ha effekt på exakt motsatta delar av bilden?
Mig veterligen går det inte att måla på två lagermasker samtidigt, och dessutom med motsatt färg.

Men en lösning på detta dilemma behöver ju inte nödvändgtvis innehålla två lagermasker. Om det finns något sätt att i praktiken få samma lagermask att påverka två olika justeringslager på motsatt sätt går ju det lika bra.
Jag har funderat på hur jag skulle kunna använda grupperingar, smarta objekt, channelspaletten etc, men inte kunnat komma på något annat sätt än att använda två lagermasker och göra som jag beskrev ovan.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS