Advertisement

Annons

EF 100-400-4,5 med extender 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan-H

Aktiv medlem
Fungerar AF på EF 100-400 4,5 - 5,6 med en extender 1,4 på ett 40 D hus? Tycker jag får lite olika uppgifter om detta.

Läser att gluggen bör ha, 4,0 eller bättre för att AF skall fungera med en extender, men läser även att extendern fungerar perfekt på ett 40 D med objektivet 100-400 4,5

Reser till Tanzania i vinter, tanken är att använda den kombinationen då.

/Stefan

Jag har använt 100-400 med 1,4x på 40D i just safarisituationer (visserligen i Sydafrika, men ändå).

För att öht få af att fungera måste du lura kameran genom att tejpa för tre kontakter på extendern. Men även om man gör det får man ganska långsam och osäker af. Min slutsats är att det sällan är lönt att använda kombinationen. Jag tar möjligen fram min extender om jag sitter i närheten av en leopard som sover i ett träd, dvs ett någorlunda stilla motiv.

Å andra sidan kan man nog hitta en beg 1,4x för under en tusenlapp och den tar ju inte mycket plats i kameraväskan, så även om den sällan kommer fram känns det inte fel att ha den med sig.

Tack för ditt svar, som jag trodde ang extendern, jag får väl satsa på ett slött lejon istället, jag tror inte på att plocka fram och byta på huset utomhus, jag kommer att satsa på två hus, 40D med 100-400 och 5D med 70-200

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto