Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 100-400 låsning skjutzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Var på Mediamarkt och kikade på Canons 100-400 zoom. Det objektiv som satt för demo på en EOS30D gick inte att låsa skjutningen på. Är detta ett vanligt problem på dessa gluggar? Nu har den nog blivit hårt behandlad som demoglugg, men ändå.
Kändes som att den var lite seg i AFen vid ett avstånd på ca 30 meter när den stod i AF läge 1,5m dock var den sanbbare vid det andra AFläget, kan ju bero på att jag inte vet hur den funar heller....

//M

Senast ändrad:
hej

jag har inga problem med låsningen, har haft gluggen i många år, ända sen den var ny. Däremot är det irriterande att den åker ut av sig själv då man oftast bara vill bromsa lite, men sen då man går med kameran runt halsen o gluggen pekar ner åker den ju ut.

stämmer med min uppfattning att omkopplaren påverkar rätt mycket, närmsta läget skall man undvika om det inte behövs då den verkar köra en längre sökning då.

Roine

mats.ingves skrev:
Var på Mediamarkt och kikade på Canons 100-400 zoom. Det objektiv som satt för demo på en EOS30D gick inte att låsa skjutningen på. Är detta ett vanligt problem på dessa gluggar? Nu har den nog blivit hårt behandlad som demoglugg, men ändå.
Kändes som att den var lite seg i AFen vid ett avstånd på ca 30 meter när den stod i AF läge 1,5m dock var den sanbbare vid det andra AFläget, kan ju bero på att jag inte vet hur den funar heller....

//M

Knepigt att de inte vill ha representativa produkter i visnings/demo-situation... hehe otroligt.

Objektivet skall inte ha ngr som helst problem att låsa även om det varit hårt använt,, eller likaså brutalt hårt använt..

Säker att du "gjorde rätt" med låsningen (den är ju lite speciell.. :) ) ?

MVH Niclas,

objektivet zoomas genom att man tar tag i främre delen o drar det utåt/inåt.

De flesta zoomar zoomar genom att man vrider, men här drar man bara rätt ut o skjuter in det.

Det har vissa fördelar i snabba situationer, men annars pumpar det in ruggit med damm i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto