Annons

EF 28 f1,8 eller EF 35 f2,0 till 5D mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)

athid

Aktiv medlem
Hej, letar efter en liten fast vidvinkel till 5d för gatufoto. Någon som har provat någon av dessa två, och har erfarenhet av dom (kantskärpa, AF etc) eller har något annat förslag på tredjeparts objektiv?

Jag har haft båda. 28:an är snorskarp i centrum från f/2,2 ungefär, men ok även på full öppning. Svag kantskärpa även nedbländad, till skillnad från 35:an som blir skarp i hörnen nedbländad till 5,6 i alla fall. Gillar båda, men 28:an är bättre byggd och har usm-motor. Skulle klart ta 28:an om jag skulle välja, då jag inte är lika känslig för svag kantskärpa.

EF 28/1.8 har jag inte testat, men jag använder EF 35/2 mkt på min 5DmkII.
Det är ju ingen superglugg, men till det priset tycker iaf jag att den är bra.
Jag använder den mest inomhus och är det skumt ljus jagar den i AF ibland.

Personligen ska jag uppgradera den till EF35/1.4L vad det lider, den är säkert bättre på alla sätt, men har givetvis ett helt annat pris också.
/L

Jag har haft 28/1,8 och har nu 35/1,4. Det är verkligen stor skillnad på dem, men 28:an fungerar ok. Men sett i 100% så tyckte inte jag att det var nog skarp förrän uppåt 2,8. Men det kan ju skilja sig mellan exemplar. 35/1,4 är skarp på full öppning. har bara testat 35/2 en gång, men tycker att 28:an känns bra mycket mer gedigen och tyst.

ANNONS
Götaplatsens Foto